Gentlemen

Östergren, Klas

| 1980

Boxaren och pianisten Henry Morgan bor i en egendomlig våning på Hornsgatan i Stockholm. Där bor också hans bror Leo, f d barnstjärna, filosof och 60-talspoet, nu ordentligt nedgången. Det försiggår en massa underligheter i det där huset. Bröderna Morgan är minst sagt gåtfulla. Det tycker i alla fall författaren "Klas Östergren", när han kommer in i bilden. Sommaren 1978 driver han omkring i stan, bestulen på allt han äger och har, förutom två skrivmaskiner. Han blir erbjuden ett rum uppe hos bröderna Morgan, flyttar dit och finner sig snart indragen i ett drama som får en ände med förskräckelse. Läsaren får följa med på vidsträckta upptäckter i Morganbrödernas liv, ner i 60-talets Stockholm och Europa, för att slutligen hamna i den bistra och svåra vintern 1979, då hela världen ser ut att stå inför den sista katastrofen. Bröderna Morgans olika sätt att leva ställs inför en sista...

Niclas Winberg

2023-10-05

Miguel Andersson

2022-07-01

Skarp, rolig och i synnerhet väldigt realistiskt skildrad är hur jag skulle beskriva Gentlemen av Klas Östergren. En av få böcker där allt verkligen känts trovärdigt, och på så sätt också väldigt intimt. Läste om den en andra gång nu för några veckor sedan och tycker verkligen att det är en bok med stor behållning: en verklig klassiker. Inte tagit mig tag i att se filmatiseringen än. 4/5. Miguel

Rasmus77

2022-03-12

Väldigt bra bok, lever upp till hajpen.

Charlotta CG

2022-02-18

Några varnade mig för att Östergren skulle vara grabbig men medan Gangsters kanske kan vara det mer så var Gentlemen bara en underbar historia. Här och där får man läsa om meningar med många satser utan kommateringar eller ens konjunktioner men mest flyter det på. Det känns som en skröna full av humor rakt igenom trots allt allvar i grunden och jag skulle nog gillat att hänga med det här gänget även om jag inte alls litat på Henry Morgan. Boken är också en strålande skildring av Stockholm inte minst på 70-talet.

Ulla Englund

2020-12-08

Lyssnat på denna fantastiska roman i Björn Kjellmans fantastiska uppläsning och är helt överväldigad. Har för länge sedan försökt läsa Gangsters men avslutade ganska snart; tyckte den var sååå grabbig. Nu står den igen på tur, bara jag har smält Gentlemän. ch därefter tegelstenen Renegater. Så underbart att bli så här uppslukad av litteraturen. Måtte jag inte bli besviken på Gangsters igen. Trevligt att ha cirka femtio timmar av Klas Östergren ordmagik kvar. Och efter denna trilogi finns det ju mer, har endast läst Twist, tror jag.

Karin Löfstrand

2016-04-04

160321: Omständligt men många underfundiga formuleringar gör det underhållande.

Henrik Johansson

2015-02-08

Tja, försökte på mig boken för 20 år sedan och tyckte den var svår. Nu läste jag klart den i alla fall. Inte riktigt i min smak, men så klart en välskriven historia.

Martin Ljungqvist

2014-12-30

Excentrikern Henry Morgan är ju en karaktär som underhåller i allt han gör! Språket är mustigt och rikt, karaktärerna speciella och intressanta, fullpepprad med spännande händelser, och några längre historier. Den stora handlingen som jag väntade på blommar aldrig ut fullt, det är karaktärer, stämning och episoder, och det där mystiska finns alltjämt i bakgrunden med en sanning som vill fram. Gillade boken men har svårt för öppet slut. Får helt enkelt läsa uppföljaren också.

Martin Ljungqvist

2014-12-20

Efter 300 sidor börjar jag undra när historien ska ta fart. Slutsats: hade den inte varit så bra skriven hade jag aldrig läst 300 sidor utan handling, Språket är mustigt och rikt, karaktärerna speciella och intressanta, fullpepprad med spännande kortare händelser. Men historien som jag väntade på blommar aldrig ut, istället är det karaktärer och stämning och det där mystiska finns alltjämt i bakgrunden. Gillade boken men hade förväntat mig mer av slutet.

Cristos Contreras

2014-12-19

Riktigt bra bok. Sköna stämningar. Läs!

Ida

2014-11-03

Boken var bra fram tills att historien började handla om brödernas barndom och hur deras liv sedan tedde sig. Jag tröttnade tillslut och la ner boken. Jag har funderingar på att ta upp den igen eftersom jag tänker på den med jämna mellanrum.

Lars Sederlin

2013-09-05

En välskriven läshistoria. Läst två gånger.

Klara Ahlersten

2013-02-21

alla dessa män... Östergren, Hemningway, Kallifartides, JAck Kerouac, Ulf Lundell. De skriver samma jävla böcker, och alla får cred för det

Maria Brusewitz

2012-12-05

Ett kärleksobjekt när det begav sig. Undrar vad jag skulle tycka idag?

greger andersson

2012-11-22

Helt klart läsvärd men tilltalar nog män mer än kvinnor i sin manliga jargong. Förekommer en del upprepande fraser som blir lite störande i längden. Tyckte nog om bokens rent tekniska struktur/upplägg är själva texten i sig själv. Östergrens miljöskildringar är dock ganska skickligt gjorda. stark trea...

Monica Carlsson

2012-11-17

Kom inte igenom den. Var kanske inte i form för den just då.

Den kanske bästa bok jag läst! Läste den när den först kom ut, då var jag inte ens tjugo år. Har sedan läst om den genom åren cirka 5-6 gånger. Den är lika bra varje gång!

Linn Kjöllerström

2011-11-27

Rövarhistoria när den är som bäst. Som om den var sann i allt det förljugna.

Jennifer Medin

2011-08-05

Tyckte första trdjedelen var fantastiskt! Skrattade högt och tyckte vissa formuleringa så briljanta att jag stannade upp och läste om flera gånger. Men sen hände nåt. Språket i bokens senare del var utan finess och handlingen stannade helt. Första delen -stark fyra! Sista delen -svag tvåa!

Lars Andersson

2011-05-17

Lite långrandig emellanåt, men den innehåller flera underhållande historier. Stark 3:a.

Judas Ekholk

2011-03-14

Extrem berättarglädje och ett målande språk och många intressanta karaktärer... men också väldigt spretigt. Trean är dock ytterst nära en fyra.

Linda Abramsson

2011-02-27

Välskriven men så tråkig så jag inte orkade läsa klart den. Det händer väldigt sällan att jag inte läser färdigt en bok som jag börjat på...

2011-02-09

Jag minns känslan när jag läste denna roman, ville på en gång läsa mer!

Katarina Sjöö

2011-02-01

jag har aldrig tackat nej till rövarhistorier. särskilt inte när de inte lämnar ett skit åt slumpen, varesig språk- eller storymässigt. att han bara var 25 när han skrev den ger mig dessutom grav prestationsångest.

En av de få böcker jag inte klarat av att läsa klart. Men ska kanske försöka igen...

Lena Sandhammar

2010-06-28

En helt fantastisk bok. Man sugs in i en berättelse som böljar fram. Den är spännande, underfundig, rolig och elegant. Björn Kjellmans uppläsning är lysande. Jag har lyssnat på den när jag kör bil och ibland blir jag sittande på en parkering bara för att höra en bit till.... Årets bästa bok hittills!

Den var bra f sin tid, till skillnad fr uppföljaren, Gangsters

Tove Skarstedt

2009-12-02

Fast Janne har sagt att jag är tjej och var för gammal för den här. Då är det OK, jag är helt enkelt inte målgruppen!