Genomskinlig - en bok om mobbning och utanförskap

När man inte är omtyckt av andra, är det svårt att tycka om sig själv, svårt att bygga upp ett självförtroende och till och med svårt att vilja vara kvar. Genomskinlig handlar om Livia, 13 år som utsätts för mobbning, men som med hjälp av en lärare lyckas få stopp på det. Boken riktar sig till barn i allmänhet, anhöriga och skolpersonal.Hon satte handen på dörrhandtaget och drog upp det. Vred sig om, såg ingen av dem bakom sig. På insidan av dörren möttes hon av Marias och Mimis blickar. De blev med ens tysta när hon kom in. Hon gick förbi dem och fortsatte mot lärarrummet. På en bänk satt Alex och pillade på sin telefon. Han stank parfym och rök. Han såg henne men tittade bort igen när deras blickar möttes. Livia var van. Hon var ingen, hon var som luft, genomskinlig. Hon hade fått läras sig att spela sin roll och veta sin plats i skolan ända sen mellanstadiet.

villa-freja.se

2018-07-23

Genomskinlig är en lättläst, viktig och gripande bok om ämnet mobbning för 9-12-år. Boken passar utmärkt som högläsning och diskussionsunderlag på mellanstadiet. Ett tips är att köpa in boken som en klassuppsättning och arbeta vidare med den utifrån tillhörande lärarhandledning. Det här är en bok att läsa, ta till sig av och diskutera. Roca Ahlgren skriver med stor kunskap och engagemang.

Genomskinlig är en bok att känna igen sig i och en bok att bli hjälpt av. Det är viktigt att prata öppet om- och motverka mobbning. Bara då kan vi slå hål på skammen och skulden hos den utsatta. Bara då kan den utsatta så väl som andra som ser våga berätta och få stopp på mobbningen.

Genomskinlig är en viktig bok om mobbning och utanförskap som borde vara obligatorisk läsning inom skolan för barn i mellanstadieålder. Tror att det är viktigt att dessa beteenden pålyses i ung ålder så att de kan bromsas upp i god tid eller ännu bättre, innan det ens hinner bli ett problem.

Den här boken gör ont att läsa och det är med tungt hjärta jag läser om hur huvudpersonen Livia blir behandlad. Utöver ökad förståelse så bjuder boken även på en bra handlingsplan över hur skolorna bör agera i rätt riktning mot nolltolerans. Författaren beskriver även väldigt väl att det finns olika typer av mobbning och att den kan vara av både fysisk och psykisk karaktär men även verbal och via nätet. Man märker att författaren är väl kunnig i ämnet.

Barnboksfamiljen .

2018-07-17

Detta är en bok om mobbning som berör en på djupet när vi får följa Livia och hennes vardag där hon blir utsatt för mobbning.
Stundtals är boken tuff att läsa, vissa beskrivningar hoppade jag över då A (8 år) kändes lite för ung. Men ca 95 procent av texten läste jag rakt av för att sedan ha en diskussion efteråt efter boken.
Att samtala efter boken, våga fråga och prata om mobbning känns viktigt.
Detta är inte en bok man läser för den är
spännande och rolig att läsa, utan det är en bok som berör ett väldigt viktigt ämne som vi alla behöver prata om mer.
A lyssnade igenom hela. Efteråt tyckte han att den var tråkig och dålig, men samtidigt verkade han berörd. Samtidigt fick vi ett fint samtal som förstärkte vår tillit till varandra efteråt. Så jag tycker denna boken är bra, den är lagom lång för att berättelsen ska ha substans - men också lagom kort för att barnen ska orka lyssna igenom den. Vi läste den pärm till pärm under en nattning en kväll.

Något som slår mig är att författaren verkar vara otroligt kompetent inom sitt område. Hon skriver också boken på ett sätt som gör att hon når och påverkar flera olika grupper under berättelsens gång.
Den tilltalar personer som är utsatt att be om hjälp, den tilltalar de tysta vid sidan av att agera, den tilltalar de som är lite inblandade att ändå berätta och hjälpa, den tilltalar de som utsätter att sänka gardar och förändras. Men kanske viktigast så tilltalar den också oss vuxna: hur vi kan ta det på allvar och faktiskt arbeta mot mobbning på ett systematiskt och gediget sätt som ger resultat. Inte bara ett möte med efterföljande samtal som sen inte ger någon större effekt.
Hur vi kan våga fråga och våga se. Hur viktigt det är med relationer fulla med tillit mot barnen.
Jag hoppas att denna boken kan inspirera till ett kvalitativt arbete mot mobbning och tycker att den ger utrymme för att reflektera över sin egen del i mobbningen.