Genom dina ögon

Meyer, Stephenie

| 2009

Jorden har invaderats av en ras som tar över människornas sinnen medan de lämnar kroppen intakt och större delen av mänskligheten har dukat under. Men Melanie Stryder vägrar att tyna bort. Vandraren, en av de invaderande Själarna som har tilldelats Melanies kropp, har hela tiden varit medveten om hur plågsamt det skulle vara att ta över en människas kropp: de överväldigande känslorna, de allt för tydliga minnena. Men det finns en svårighet som Vandraren inte har väntat sig att den tidigare ägaren av kroppen vägrar att ge sig av och överlämna kroppen till henne. Melanie fyller Vandrarens sinne med bilder av Jared, mannen hon älskar och som hittills lyckats hålla sig gömd. Det är omöjligt för Vandraren att skilja på sina och Melanies känslor och snart åtrår hon en man hon aldrig mött. Hotet från de andra Själarna gör Vandraren och Melanie till ovilliga allierade och tillsammans ger de sig...

Paulina Eriksson

2019-01-16

Frida Bloom

2018-06-30

Helena Flemström

2018-04-23

Seg början men blir riktigt bra, ge inte upp

Anna Andreasson

2016-10-02

I början hade jag svårt att komma in i boken. Men ju fler sidor jag läste desto mer föll jag in i den. Har gråtit både av sorg och glädje och skrattat högt. Hade inte så höga förväntningar men älskade verkligen denna bok.

Matilda Norberg

2016-06-22

Tycke den var lite förvirrande i början men satt sedan som fast klistrad vid den, ge den en chans

Sanna Carlborg

2015-07-27

En mycket stark fyra som jag måste översätta till en femma. Den här boken stimulerar det mesta hos mig, från det filosofiska till det spänningslystna. Man sträckläser, man känner, man tänker.

Izabela Horn

2015-07-14

Genom dina ögon har original TITEL The Host är Stephenie Meyer första vuxen bok och har även filmatiserats. Filmen är bra men den går inte att genomföra med boken som innehåller så mycket mer, man får läsa bakgrunden till varför Själarna kom till jorden , om deras tidigare planeter. Jag kunde inte sluta läsa, Genom dina ögon är fruktansvärt bra, och så mycket bättre än Twilight böckerna som känns mycket ungdomliga gemfört med denna bok.

Hanna Melin

2015-04-13

Bra berättelse. Faktiskt så bra att själva upplägget går förlorad i ploten. Jag vill veta mer om koloniseringen. Hur människornas värld förfaller, hur alla aliens tar över. Om hur livet försvinner och ersätts av ett annat. Så får man bara en liten kärlekshistoria med en ovanlig tvist. Jag lämnas otillfredsställd om hur världen ser ut och vill att det ska finnas i en opublicerad föregångare till denna.

Maria Jönsson

2014-07-26

Den är bra och det är en historia som håller ihop. Roligt att diskutera den med dottern sedan.

Hanna Dahl

2013-12-23

Har precis läst boken och kan med klarhet ge denna bok 5 stjärnor. Alla Stephenie Meyers böcker är som biblar, heliga! Så imla bra :)

Andrea Mathiasson

2013-03-30

Älskar den! Läste klart den på tre dagar för den var så otroligt fängslande.

Maria Strömqvist

2013-03-26

Filmen är så mycket bättre!

Carina Rejmus Cohen

2013-01-19

Wow, vilken story! Så olik Twilight även om stilen känns igen. Stephenie Meyer är verkligen en mästare på att fånga läsaren. Ibland blev det tyvärr lite långdragna beskrivningar vilket drar ner betyget, annars hade det blivit full pott. Ser fram emot filmen som kommer senare i år.

Elina Backeby

2012-10-23

Seg början, har läst den sen i julas till och från. Men när jag äntligen kom till ungefär mitten så blev den jättebra! Trodde jag skulle få ge boken en etta i början. Men den vart så otroligt bra i slutet att den förtjänar sin fyra

Marc Moore

2012-10-14

Kul ide, men den utvecklas bara i en seg och melankolisk historia. Så här i efterhand hade de räckt att läsa dom två första och två sista kapitlen.Dessutom saknas varje spår av humor som hade behövts för att lätta upp ångesten i boken.Känns som om jag borde ha fått betalt för att ha tagit mig igenom den.... men det fick jag så klart inte.

Caroline Eriksson

2012-10-04

Jag gillar själva grund idén med boken. Det är ett intressant ämne om aliens/själar som tagit över människorna på jorden.

Men tyvärr var boken för seg för min smak. Den är på 800 sidor och jag tycker att man kunde ha kortat ned den något för att få ett snabbare tempo i handlingen.

Boken var förutsägbar då jag listade ut det mesta som skulle hända många sidor innan det inträffade. Så spänningsmomenten blev mycket sämre då den var så förutsägbar.

De som jag också ser som nackdel var att personerna som delar samma kropp är väldigt lika varandra. De har liknande värderingar och pratar nästan exakt på samma sätt. Det hade enligt mig blivit en bättre bok om de hade mer specifika egna karaktärer.

Så därför får boken så lågt betyg av mig.

Saga Frödén

2012-07-25

Helt underbar!!

Amanda Kinnander

2012-07-01

Jag är ett stort fan av Twilight, men den här boken slår Twilight-serien med hästlängder!
Uppfattning om huvudrollen/rollerna förändras under hela bokens gång i stort sett, men det är en gripande historia om omöjlig kärlek.

Detta är en av de bästa böckerna jag någonsin har läst! Den går knappt att beskriva. När jag läser den (för jag har läst den flera gånger) känns det mer som att se en film än att läsa en bok! Dessutom uppfyller den ett av mina viktigaste kriterier för en bra bok: när jag läser den vill jag kunna läsa fortare eftersom att jag vill veta hur den slutar, men samtidigt vill jag läsa långsammare så att den inte tar slut!!!!!
Tror inte att jag kan säga mer än att jag verkligen rekommenderar denna bok till alla! Vuxna, ungdomar, män, kvinnor, glada......... Alla!

emelie .

2012-03-27

Sammanfattas enklast som Mitt Livs Novell med sci-fitwist.

De första ca 70 sidorna var riktigt bra, sen gick det utför. Snabbt. Och just som man inte trodde att det kunde bli sämre kom man in på upploppet. Skämskudde.
Den andra stjärnan är enbart för den starka inledningen.

Rebecka Angelin

2011-11-15

Jag längtar tills denna kommer på film, jag älskar boken!!!

Amanda Moen

2011-11-05

En av de bästa böcker jag NÅGONSIN läst!!!!!!

Malin Bredenberg

2011-09-28

Bara älskade denna boken. Så svår att lägga ifrån sig. Saknar den nu när jag har läst ut den.

Sussie S

2011-09-03

Trodde den skulle sluta riktigt illa men den slutade väl och jag gillade boken massor!

Johanna P

2011-07-15

Så fantastisk så att jag inte vet vad jag ska skriva...

Danielle Frick

2011-07-15

Den bästa Stephenie skrivit!

Iris Eriksson

2011-06-24

Den hade sina svängar, men den var väldigt bra när man kommit in i den. Den är lite mer av en vuxenbok än Twilight serien, så jag förstod inte allt, men efter ett tag så fattade man mer och mer. vid de sista kapitlen så kunde man inte lägga den ifrån sig! De kommer ju en fortsättning på denna bok, så vi får se om den är lika bra, eller sämre.. <3

Erika Karlsson

2011-04-07

En helt fantastiskt vacker berättelse!

Sara Johansson

2011-03-30

Boken hade sina dalar o toppar.. Ibland kändes den verkligen lång o som de inte hände något, hade gärna tagit bort 100 sidor.. Men när den väl va bra då va den bra så blir en låg 4.

Veronika Mellqvist

2011-01-26

En annorlunda kärlekshistoria som trots det övernaturliga inslaget känns väldigt verklig. Spännande och medryckande! Kunde knappt slita mig från boken då jag ville veta hur situationen skulle lösa sig. Fällde några tårar genom de sista kapitlen...

Elin Hess

2011-01-06

Fantastisk bok! Bättre än twilightserien. Man får tänka till kring mänsklighet och humanitet, vem har egentligen rätt att göra vad och hur mänskligt handlar människan?

Nellie C Lind

2010-12-28

Denna bok var en rejäl överraskning. Har inte stött på något liknande förut. Det händer ibland när man läser en spännande bok att man får känslan av att det här har jag läst förut - inte här. Den var verkligen unik i sitt slag!

sara asol

2010-12-19

hur bra som helst, är den bästa boken jag läst hittils

Edgar Mörk

2010-10-19

Hur kan en så osannolik historia presenteras ppå ett så medryckande och spännande sätt. Den var verkligen läsvärd!!!!!!

Lina Bogström

2010-09-15

Helt underbar bok! Omöjlig att förstå i början, men håll ut, det är värt det. Ser fram emot många fler böcker av Stephenie Meyer.

jessica Ziedén

2010-08-17

Många jag har träffat som börjat läsa boken har inte årkat fortsätta läsa eftersom det är löite svårt att hänga med i början, men jag lovar den blir MYCKET bättre sen.

Gunilla Jönsson

2010-07-27

Helt annorlunda jämfört med tidigare böcker.Men jag gillade den här boken.

my strand

2010-07-09

Väldigt seg första början av boken men mot slutet blir den bättre och bättre!

Karin Söder

2010-06-02

En glad överraskning - mycket läsvärd och faktiskt tänkvärd bok. Hade stor behållning av den!

Karin Löfstrand

2010-06-01

Lång och bitvis alltför segdragen historia. Bra inledning för att sedan i ett långt mittparti bara vara så trist att jag funderade på att lägga bort boken. Den tog sig visserligen riktigt bra på slutet. Kanske lite för "filmiskt" slut....Min läshastighet på engelska blir faktiskt bättre och bättre!

Fredrika Svensson

2010-05-22

En jätte bra bok. Hade en väldigt intressant historia och idé. Rekommenderar boken starkt till tålmodiga läsare som inte börjar skumläsa på grund av längden

Lisa Nilsson

2010-05-22

3,5 hade varit perfekt. Storyn är i grund och botten väldigt bra och intressant, men boken är lite för lång och långsam.

Jessie .

2010-04-22

mycket bra bok, lite långsam ibland kanske...

Sara Hagström

2010-02-20

Lite trög i början men blev bättre och bättre!
Man måste hänga med från början för att föstå allt i helhet!
Annars jättebra!

Moa Granberg

2010-02-19

Var väldigt bra och inte lika självklar som böckerna i Twilight serien var

Lena Larsson

2010-02-14

Lovande!

Emma Utter

2010-01-31

The Host utgör sig för att vara en roman "för vuxna" av författaren till Twilight-böckerna. Jag hade låga förväntningar på The Host, trots att jag blivit väldigt förtjust i Twiligtböckerna. Är helt övertygad om att jag fullkomligt hade ÄLSKAT dem om jag läst dem som tonåring. Denna bok håller inte samma klass men trots det är jag positivt överraskad. Läsvärd absolut, men kanske inte för en vuxen publik; snarare för en äldre tonåring eller en ung vuxen.

Erika Björkskog

2010-01-28

Börjar bra. Jag gillar 2/3 delar av den. Men sen gillar jag verkligen inte hur den "urartar".

Frida Green

2010-01-19

Jag tycker boken var otroligt bra, hade låga förväntningar då själva storyn är väldigt annorlunda och så trodde jag att det skulle bli svårt att förstå vem som pratade när, när två individer är i samma kropp. Fast slutresultatet är lysande! Meyer har en väldigt bra känsla för attskriva hur vi människor (eller själar) uppträder i sorg, isolering och rädsla. Mycket bra!

Jessica Karlsson

2009-12-30

Jätte bra!!
Så mycket bättre än vad hennes andra böcker var