Geniet från Breslau

Einhorn, Lena

Mästerlig historisk roman Kulturnytt i P1en storslagen dokumentärromanExpressenLena Einhorns nya bok en stark Augustpriskandidat // en mångbottnad historia, den kan läsas ur olika vinklar, hon skriver en berättelse som är upprörande, sorglig, feministisk, historisk helt enkelt storslagenDala-DemokratenHan drömde om att bli den störste vetenskapsmannen i världen. Hon hoppades att tidens snabba omvälvningar skulle göra det möjligt även för en kvinna att nå en erlängtad framgång. De levde ändå i den mest löftesrika av tidsåldrar, i den mest lyckosamma av nationer.Allt skulle ha varit perfekt. Om det inte vore för att den mest löftesrika av tidsåldrar och den mest lyckosamma av nationer var en bomb som väntade på att brisera. Det är det nya ärorika kejsardömet Tyskland. Vem kan ana att ett världskrig står för dörren?Lena Einhorn har i Geniet från Breslau skrivit...

Bokdjungeln

2022-08-11

Jag som uppskattar korta kapitel tycker att denna bok är perfekt uppbyggd gällande detta. Men handlingen går extremt långsamt framåt. Det handlar mest om naturvetenskap upplever jag och eftersom det inte är något som jag tycker är intressant så blir boken sämre. Att boken också innehåller över 500sidor gör att den tillslut bara känns jobbig. Jag fortsätter läsa för jag vill ändå veta vad som händer med paret, hur deras karriärer utvecklas och hur de hanterar kriget. Lite mer spännande blir det när Einstein dyker upp. Jag var tvungen att googla om det som stod om honom var sant gällandehans fru. Det verkar tyvärr som så. Men förutom små stycken här och där som är intressanta så är det inte allt för mycket som jag gillar med boken. Så klart är det intressant att läsa om hur det var i Tyskland i början av 1900-talet men handlingen är som sagt så enormt långsam att jag knappt orkar ta mig igenom boken.

Björn Belfrage

2022-07-23

Spännande och intressant, men litet väl lång och omständlig.

Henrik Johansson

2020-01-05

Utmanande, skrämmande och personligt. Hur det goda kommer i konflikt med det onda

Ingrid Bergenudd

2019-11-26

Intressant handling, men bitvis tyckte jag att boken blev väl omständlig. Var mest fascinerad av hustrun Claras öde. Tycker att den skulle vunnit på att kortas av. Lite för mycket redogörelser för kemiska experiment och konflikter inom forskningsvärlden för min smak.

Solveig Andersson

2018-11-12

talbok
Briljant. En oerhört stark och briljerande bok. Dessutom en ära att få höra Einhorn läsa den med sin egen röst. Lysande! Läs den!

Kent Wallman

2018-11-02

Spännande och lärorik bok om Tysklands tidiga historia.