Gengången

Angerborn, Ingelin

| 2015

Så fort Ellinor får syn på smyckeskrinet känner hon att hon måste ha det. Hon hittar det längst in i den överbelamrade loppisboden, nerstoppat i en gammal potta. Skrinet är förtrollande vackert - guldfärgat med en sådan där liten ballerina som dansar när man vrider upp den inbyggda speldosan. Ellinor tycker att det borde vara dyrt, så hon blir ganska förvånad när den lite märkliga kvinnan i affären bara ger det till henne. "Det är gratis för rätt person", säger hon. Trots att ballerinan är skadad och inte dansar längre, är skrinet det finaste Ellinor någonsin har ägt. Hon älskar den röda sammeten, spegelväggen bakom ballerinan och speldosans spröda melodi. Men det dröjer inte länge förrän förtjusningen förvandlas till obehag. Vad menade kvinnan i affären egentligen med rätt person? Vad är det som händer i skrinets speglar? Och vad har skrinet för koppling till den söta killen på Gengången...

Den var väldigt bra och spännande men väldigt läskig!

Den här boken handlar om en flicka som bor hos sin mormor en liten stund på sommarlovet för att hennes föräldrar är bortresta. Hon och mormor är på loppis och hon hittar ett skrin som var gratis. Det börjar hända konstiga saker ,ed skrinet…

Jag tycker att om man gillar spänning så ska man läsa den här boken.

Jag tyckte den var bra för att dem var spännande.

Nytorpsskolan 4

2021-12-10

boken var spännande och lite rysig så den får fyra stjärnor.

Boken var bra därför den hade en spännande handling, lite mystisk också.

Den var bra. För att den var spännande.Jag tyckte att den var lite mystisk.(:

När och var utspelar sig handlingen:

Vilken genre passar boken in i? (fantasy, äventyr, skräck, humor, deckare, vänskap, kärlek, sport, fakta): Skräck

Beskriv!
Så fort Ellinor får syn på smyckeskrinet känner hon att hon måste ha det. Hon hittar det längst in i den överbelamrade loppisboden, nerstoppat i en gammal potta. Skrinet är förtrollande vackert - guldfärgat med en sådan där liten ballerina som dansar när man vrider upp den inbyggda speldosan. Ellinor tycker att det borde vara dyrt, så hon blir ganska förvånad när den lite märkliga kvinnan i affären bara ger det till henne. "Det är gratis för rätt person", säger hon. Trots att ballerinan är skadad och inte dansar längre, är skrinet det finaste Ellinor någonsin har ägt. Hon älskar den röda sammeten, spegelväggen bakom ballerinan och speldosans spröda melodi. Men det dröjer inte länge förrän förtjusningen förvandlas till obehag. Vad menade kvinnan i affären egentligen med rätt person? Vad är det som händer i skrinets speglar? Och vad har skrinet för koppling till den söta killen på Gengången?

Beskriv!

Boken var bra för att den var spännande. Man får veta väldigt bra var de är och hur personerna är. Den är mystisk. Man kan läsa den från 7-11 år.

VAr inte så bra

Hedskolan 4

2021-10-19

Ganska bra bok men lite tråkigt men boken var spännande att läsa.

Nathalie Zettersten

2020-04-26

Bra bok

Bra bok

Ilirwen

2016-12-15

Ytterligare en bra och välskriven bok av Ingelin Angeborn. Det här är också en av mina favoriter.

Isabella Applebaker

2015-09-28

Väldigt spännande bok, man vill bara läsa mer och mer!

Lotta Lettenström

2015-06-16

Trevlig ungdomsbok med mystik. Lite Maria Gripen över den fast Gripe är ju mycket bättre.