Gengngare

Nesb, Jo

| 2012

Harry Hole kommer tillbaka från Hongkong efter tre år. Han återvänder med ett enda ärende: att undersöka ett i praktiken uppklarat mord i narkotikamiljö eftersom han vägrar tro att polisen gripit rätt gärningsman. Han får snart träffa den misstänkte mördaren. Det är en pojke på arton år som han inte har sett på länge och knappt känner igen – Oleg, sonen till Harrys stora kärlek Rakel. I Oslo har polisen samordnat en stor insats mot narkotikaförsäljningen på gatorna och lyckats minska heroinet kraftigt. Men i dess ställe har fiolin dykt upp, en drog som ger färre dödsfall men är desto mer beroendeframkallande. Det som från början såg ut som ett vanligt drogrelaterat mord växer till en omfattning som...

Karin Johansson

2019-10-13

r ett stort fan till Jo Nesb och polisen Harry Hole, men den hr boken.. nja.

Adam Alsin

2019-06-29

lskar Harry Hole serien

2018-03-01

Nesb och Harry Hole tillhr mina absoluta favoriter bland spnningsfrfattarna. Intriger med mnga vndningar och verraskningar. Och alltid riktigt spnnande bladvndare, Hr blir det fr mycket superhjlte alla "Rambo" fr att bli en riktig topp men likafullt klart lsvrd avslappningslitteratur med ett slut som kunde varit ett slut om inte Hole r "Rambo". Stark 3:a

2017-04-07

Min favoritdeckarserie (eller i alla fall en av dem). Jag bara lskar Harry Hole. Invecklat, utstuderat, blodigt och nd s trovrdigt! Bra bcker att lyssna p.

2015-06-17

Inte en av Nesbs bttre. Det blir fr tillkrnglat och alldeles fr lngrandigt. Men det blir nd en trea fr sprk och karaktrer.

Anneli Johansson

2015-01-05

Spnnande och ruskig p ett underhllande stt. Slutet kunde ha varit bttre, lmnar en del t fantasin.

PL *

2014-12-30

Bra! Men lite fr mycket superhjlte p slutet.

Amanda - Lsbulle

2014-07-01

Mästare är bara förnamnet - Nesbö är fantastisk på att villa bort sina läsare och få oss att tro andra saker än vad som faktiskt står. Boken kretsar kring knarkbrott, mord och politiskt räspel men det blir tyvärr aldrig riktigt spännande. Iallafall inte så spännande som Nesbö trots allt är specialist på (förväntningarna är höga med andra ord). Sen tycker jag nästan lite synd om Harry Hole - i den här boken har verkligen Nesbö utsatt sin huvudperson för i stort sett allt förjävligt en kan tänka sig. Och det kan bara sluta på ett sätt.

Peter Kronlw

2014-05-29

Lyssnade p den som ljudbok. En bra och gripande historia men alldeles fr omstndligt berttad. Fr knslan av att "fakta" delarna r "utfyllnad" och tillfr ganska lite.

Claes Nilsson

2013-07-31

Riktigt bra deckare, Nesbo levererar som alltid, ytterst nra en 5:a!

rolf ljungstrm

2013-07-17

Frsta Nesbtiteln fr mig:
Kanske lite vl mycket macho/hero/rambo fr mig (gafftejp runt skadan i halsen ...) fr att den ska bli en fempongare.

Maria Larsson

2013-06-23

Om man bortser frn den bedrvliga debuten - "Fladdermusmannen" - s r den nionde Harry Hole-deckaren - "Gengngare" - den absolut lngtrkigaste i serien.

Hr tervnder Hole till Oslo frn Hongkong dr han varit i tre r. Och hans rende r att utreda ett mord i knarkkretsar som p pappret redan r uppklarat. Det r ju bara det att den som str talad fr mordet r sonen till Holes strsta krlek Rakel vid sidan av alkoholen - Oleg...

Ungefr hlften av boken r skriven ur den mrdade pojkens perspektiv. I kursiv stil. Det blir enerverande redan efter frsta stycket.

Slutet hade ju varit helt fantastiskt, modigt och unikt om jag inte hade vetat att det kommit en tionde bok i serien, "Polis".

Den mste jag ju lsa bara fr att f veta om Harry Hole uppstr likt Bobby Ewing gjorde i duschen.

Maria Larsson

2013-06-23

Lngtrkig. Hlften av boken r skriven i kursiv stil och det r vldigt enerverande. Svag 2:a.

2013-06-12

Nionde boken om Harry Hole och de flesta andra deckarserier brjar knnas uttjatade och lite trtta vid det hr laget. S icke nr det gller Jo Nesb. P ngot stt lyckas han gra det nytt och nnu lite bttre. Det r helt enkelt olidligt spnnande. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2013/06/gengangare-av-jo-nesb.html

Andromeda Stjrnljus

2013-03-22

Helt OK, men jag brjar trttna p Harry Holes frmga att klara allt och nstan d, fr att sedan bara resa sig upp och g vidare som ngot slags James Bond. Kvinnosynen i Nesbs bcker tycker jag ocks knns ganska dammig fr 2010-talet. Underhllning fr stunden.

Ola Janker

2013-02-27

Harry Hole r nstan komisk. Halvt ihjlslagen, trasig, rkmpande alkoholist och allmnt risig. Trots det r han kanske den bsta superduper-polisen vrlden skdat...:-) Knns inte helt trovrdig m a o men trots verdrifter och lite vl utstuderade modus operandi funkar storyn ganska bra ven i den hr delen.

Peo Edvinsson

2013-02-04

Inte Nesbs bsta Harry Hole thriller, men jag gillar sttet han knyter ihop storyn p.

Tove Skarstedt

2013-01-23

Fan, fan, fan - Harry Hole!!! Vill inte sga mer, vntar bara.

Annelie Andersson

2012-12-30

slutet gjorde mig ledsen :-(!

M W

2012-12-12

Bra

Ls min recension p www.ljudboksbloggen.se

Carolina E

2012-10-15

Som vanligt r bckerna om Harry Hole otroligt bra.
ven om det ibland kan bli lite fr mycket action
och lite fr mycket James Bond stunts,
ni lr mrka om ni lser den.

Men bckerna har alltid en spnning och ett driv
som gr att det r i princip omjligt att sluta lsa.
Dessutom, som gr det hela nnu bttre, r att
lsaren hela tiden kastas in i det ovntade.
Det gr inte att frutsp nsta sida.

Det som gjorde att jag inte blev helt fast
var att jag inte riktigt minns vad som hnde i den frra boken
och det strde mig ganska mycket till en brjan.

Nu vill jag bara att nsta bok kommer snabbt
s att jag inte glmmer bort denna,
men framfrallt vill jag det p grund av slutet i denna...

Michaela Schuller

2012-09-11

Helt ok, Harry Hole r ju en favorit. Inte den bsta av bckerna men storyn underhller fr stunden. Men vilket slut!!!!!

Kamali 

2012-08-01

Harry Hole tervnder fr att rentv den nu vuxne och tungt missbrukande Oleg frn mordmisstanke. Tyvrr lyckas Nesb inte blnda mig denna gng d historien knns fr platt o oengagerande.

2012-07-22

Brukar gilla Nesb.Han skriver bra. Men den hr var inte riktigt i min smak. r inte s glad i att lsa om narkotikahandel. Men det kan ocks bero p att det var min frsta ljudbok. Absolut inget fel p upplsaren som var mycket bra.

Emeli Backstrm

2012-06-13

Jo Nesb r nog den bste deckarfrfattare , han skriver bde med ett bra sprk och skapar karaktrer som r spnnande och som man kommer nra psykologiskt. Gengngare r hemsk mot huvudkaraktren Harry Hole men samtidigt s otroligt rlig, inga tillrttalgganden hr inte.
Ls!

Pia Stendahl

2012-05-16

Tempot r hgt i "Gengngare". Det r bra driv framt och spnningen r hg hela vgen. Detta r definitivt en bladvnadare.

Boken r stundtals riktigt obehaglig. Ibland mer direkt som i Nesbs fantastiska miljskildringar och ibland lite mer sublimt. Miljskildringarna fr det att riktigt krypa i skinnet p mig av obehagsknslor. Jag kan frnimma lukterna och knna hur jag drar ner trjrmarna fr att inte nudda ngot om kring mig.

Nr jag lyssnar gottar jag mig t Nesbs stt att uttrycka sig. Sprket r bde underfundigt och underhllande.

Nesb r en lysande frfattare och han har nog aldrig varit bttre.

P www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Maria Johnson

2012-05-01

Nesb levererar, som vanligt.

harriet karlsson

2012-04-22

Riktig Nesbo m Hole.

Viveka Vrnman

2012-04-12

Tyckte inte denna bok kom upp i samma niv som Snmannen och Pansarhjrta.

Maria Wiksten

2012-03-26

Men vilket slut!

Marita Ryen

2012-03-22

Inte den bsta av Harry Hole bckerna men en spnnande och bra historia.

Charlott Stenberg

2012-03-18

Svagast hittills tyvrr.

Sara Urger

2012-03-12

Helt klart den bsta boken i Harry Hole-serien. Med risk fr spoilers hller jag mig till den korta kommentaren.

A H

2012-03-09

Inte den bsta av dem

Jan Banan

2012-02-17

Spnnande som vanligt och Hole r hrdare n ngonsin, men Nesb mste lra sig att avsluta sina bcker i tid. I sin iver att presentera den mest ovntade och verraskande upplsningen fr sina lsare, gr han igenom i stort sett ett mjligt scenario till att gra varje huvudkaraktr i boken till mrdaren och tappar trovrdighet fr varje frsk nr han p Hollywoodvis vilseleder lsaren. Varfr gr han s?? Han har en mycket vl genomarbetad huvudperson i Harry Hole, han har berttandet och skrivandets gva men det r frst nr han lgger av med Hollywood-larvet som hans bcker i mina gon kommer att n de riktiga hjderna. En svag 3:a!

Kenneth Olausson

2012-02-08

Ganska vlskriven. Ganska trovrdig. Ganska sker komposition. Ganska spnnande. Ganska lng. Och ganska skert den sista Harry Hole-thriller jag lser.

2012-01-29

Fr ungefr tv r sen, s lste jag boken Pansarhjrta av Jo Nesb. Det var den ttonde boken om Harry Hole, och jag hade tyvrr missat dom sju tidigare. Jag tyckte otroligt mycket om Pansarhjrta och tnkte att jag skulle lsa dom sju tidigare bckerna, men det har tyvrr inte blivit av.

Men nu fick jag den nionde boken om Harry Hole, Gengngare, som ett recensionsexemplar, i pdf-format, av Piratfrlaget. Och det blev jag vldigt glad ver.

Fr den hr boken, Gengngare, var minst lika bra som boken fre den, Pansarhjrta.

Boken utspelar sig i Oslo, och i narkotikamiljer.

Och boken r tjock, vlskriven, spnnande, vldsam, engagerande, och mycket, mycket bra.

Jag kan helt klart rekommendera boken till alla som tycker om spnnande kriminalromaner.

( Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bimsblogg.wordpress.com/category/bokrecensioner/ )