Gengångare

Nesbø, Jo

| 2011

Harry Hole kommer tillbaka från Hongkong efter tre år. Han återvänder med ett enda ärende: att undersöka ett i praktiken uppklarat mord i narkotikamiljö eftersom hanvägrar tro att polisen gripit rätt gärningsman. Han får snart träffa den misstänkte mördaren. Det är en pojke på arton år som han inte har sett på länge och knappt känner igen Oleg, sonen till Harrys stora kärlek Rakel. I Oslo har polisen samordnat en stor insats mot narkotikaförsäljningen på gatorna och lyckats minska heroinet kraftigt. Men i dess ställe har fiolin dykt upp, en drog som ger färre dödsfall men är desto mer beroendeframkallande. Det som från början såg ut som ett vanligt drogrelaterat mord växer till en omfattning som Harry inte kunnat förutse. Ett välorganiserat, våldsamt och väldigt farligt nätverk styr Oslo med järnhand. Ingen vill komma i deras väg och ingen vill avslöja något om dem eftersom det är med livet...

Karin Johansson

2019-10-13

Är ett stort fan till Jo Nesbö och polisen Harry Hole, men den här boken.. nja.

Adam Alsin

2019-06-29

Älskar Harry Hole serien

2018-03-01

Nesbö och Harry Hole tillhör mina absoluta favoriter bland spänningsförfattarna. Intriger med många vändningar och överraskningar. Och alltid riktigt spännande bladvändare, Här blir det för mycket superhjälte alla "Rambo" för att bli en riktig topp men likafullt klart läsvärd avslappningslitteratur med ett slut som kunde varit ett slut om inte Hole är "Rambo". Stark 3:a

Å

ÅH

2017-04-07

Min favoritdeckarserie (eller i alla fall en av dem). Jag bara älskar Harry Hole. Invecklat, utstuderat, blodigt och ändå så trovärdigt! Bra böcker att lyssna på.

2015-06-17

Inte en av Nesbös bättre. Det blir för tillkrånglat och alldeles för långrandigt. Men det blir ändå en trea för språk och karaktärer.

Anneli Johansson

2015-01-05

Spännande och ruskig på ett underhållande sätt. Slutet kunde ha varit bättre, lämnar en del åt fantasin.

PL *

2014-12-30

Bra! Men lite för mycket superhjälte på slutet.

Mästare är bara förnamnet - Nesbö är fantastisk på att villa bort sina läsare och få oss att tro andra saker än vad som faktiskt står. Boken kretsar kring knarkbrott, mord och politiskt räspel men det blir tyvärr aldrig riktigt spännande. Iallafall inte så spännande som Nesbö trots allt är specialist på (förväntningarna är höga med andra ord). Sen tycker jag nästan lite synd om Harry Hole - i den här boken har verkligen Nesbö utsatt sin huvudperson för i stort sett allt förjävligt en kan tänka sig. Och det kan bara sluta på ett sätt.

Peter Kronlöw

2014-05-29

Lyssnade på den som ljudbok. En bra och gripande historia men alldeles för omständligt berättad. Får känslan av att "fakta" delarna är "utfyllnad" och tillför ganska lite.

Claes Nilsson

2013-07-31

Riktigt bra deckare, Nesbo levererar som alltid, ytterst nära en 5:a!

rolf ljungström

2013-07-17

Första Nesbötiteln för mig:
Kanske lite väl mycket macho/hero/rambo för mig (gafftejp runt skadan i halsen ...) för att den ska bli en fempoängare.

Maria Larsson

2013-06-23

Om man bortser från den bedrövliga debuten - "Fladdermusmannen" - så är den nionde Harry Hole-deckaren - "Gengångare" - den absolut långtråkigaste i serien.

Här återvänder Hole till Oslo från Hongkong där han varit i tre år. Och hans ärende är att utreda ett mord i knarkkretsar som på pappret redan är uppklarat. Det är ju bara det att den som står åtalad för mordet är sonen till Holes största kärlek Rakel vid sidan av alkoholen - Oleg...

Ungefär hälften av boken är skriven ur den mördade pojkens perspektiv. I kursiv stil. Det blir enerverande redan efter första stycket.

Slutet hade ju varit helt fantastiskt, modigt och unikt om jag inte hade vetat att det kommit en tionde bok i serien, "Polis".

Den måste jag ju läsa bara för att få veta om Harry Hole uppstår likt Bobby Ewing gjorde i duschen.

Maria Larsson

2013-06-23

Långtråkig. Hälften av boken är skriven i kursiv stil och det är väldigt enerverande. Svag 2:a.

2013-06-12

Nionde boken om Harry Hole och de flesta andra deckarserier börjar kännas uttjatade och lite trötta vid det här laget. Så icke när det gäller Jo Nesbø. På något sätt lyckas han göra det nytt och ännu lite bättre. Det är helt enkelt olidligt spännande. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/06/gengangare-av-jo-nesb.html

Helt OK, men jag börjar tröttna på Harry Holes förmåga att klara allt och nästan dö, för att sedan bara resa sig upp och gå vidare som något slags James Bond. Kvinnosynen i Nesbös böcker tycker jag också känns ganska dammig för 2010-talet. Underhållning för stunden.

Ola Janåker

2013-02-27

Harry Hole är nästan komisk. Halvt ihjälslagen, trasig, råkämpande alkoholist och allmänt risig. Trots det är han kanske den bästa superduper-polisen världen skådat...:-) Känns inte helt trovärdig m a o men trots överdrifter och lite väl utstuderade modus operandi funkar storyn ganska bra även i den här delen.

Peo Edvinsson

2013-02-04

Inte Nesbös bästa Harry Hole thriller, men jag gillar sättet han knyter ihop storyn på.

Tove Skarstedt

2013-01-23

Fan, fan, fan - Harry Hole!!! Vill inte säga mer, väntar bara.

Annelie Andersson

2012-12-30

slutet gjorde mig ledsen :-(!

M W

2012-12-12

Bra

Läs min recension på www.ljudboksbloggen.se

Carolina E

2012-10-15

Som vanligt är böckerna om Harry Hole otroligt bra.
Även om det ibland kan bli lite för mycket action
och lite för mycket James Bond stunts,
ni lär märka om ni läser den.

Men böckerna har alltid en spänning och ett driv
som gör att det är i princip omöjligt att sluta läsa.
Dessutom, som gör det hela ännu bättre, är att
läsaren hela tiden kastas in i det oväntade.
Det går inte att förutspå nästa sida.

Det som gjorde att jag inte blev helt fast
var att jag inte riktigt minns vad som hände i den förra boken
och det störde mig ganska mycket till en början.

Nu vill jag bara att nästa bok kommer snabbt
så att jag inte glömmer bort denna,
men framförallt vill jag det på grund av slutet i denna...

Michaela Schuller

2012-09-11

Helt ok, Harry Hole är ju en favorit. Inte den bästa av böckerna men storyn underhåller för stunden. Men vilket slut!!!!!

Kamali 

2012-08-01

Harry Hole återvänder för att rentvå den nu vuxne och tungt missbrukande Oleg från mordmisstanke. Tyvärr lyckas Nesbø inte blända mig denna gång då historien känns för platt o oengagerande.

2012-07-22

Brukar gilla Nesbö.Han skriver bra. Men den här var inte riktigt i min smak. Är inte så glad i att läsa om narkotikahandel. Men det kan också bero på att det var min första ljudbok. Absolut inget fel på uppläsaren som var mycket bra.

Emeli Backström

2012-06-13

Jo Nesbø är nog den bäste deckarförfattare , han skriver både med ett bra språk och skapar karaktärer som är spännande och som man kommer nära psykologiskt. Gengångare är hemsk mot huvudkaraktären Harry Hole men samtidigt så otroligt ärlig, inga tillrättalägganden här inte.
Läs!

Pia Stendahl

2012-05-16

Tempot är högt i "Gengångare". Det är bra driv framåt och spänningen är hög hela vägen. Detta är definitivt en bladvänadare.

Boken är stundtals riktigt obehaglig. Ibland mer direkt som i Nesbøs fantastiska miljöskildringar och ibland lite mer sublimt. Miljöskildringarna får det att riktigt krypa i skinnet på mig av obehagskänslor. Jag kan förnimma lukterna och känna hur jag drar ner tröjärmarna för att inte nudda något om kring mig.

När jag lyssnar gottar jag mig åt Nesbøs sätt att uttrycka sig. Språket är både underfundigt och underhållande.

Nesbø är en lysande författare och han har nog aldrig varit bättre.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Maria Johnson

2012-05-01

Nesbö levererar, som vanligt.

harriet karlsson

2012-04-22

Riktig Nesbo m Hole.

Viveka Värnman

2012-04-12

Tyckte inte denna bok kom upp i samma nivå som Snömannen och Pansarhjärta.

Maria Wiksten

2012-03-26

Men vilket slut!

Marita Ryen

2012-03-22

Inte den bästa av Harry Hole böckerna men en spännande och bra historia.

Charlott Stenberg

2012-03-18

Svagast hittills tyvärr.

Sara Urger

2012-03-12

Helt klart den bästa boken i Harry Hole-serien. Med risk för spoilers håller jag mig till den korta kommentaren.

A H

2012-03-09

Inte den bästa av dem

Jan Banan

2012-02-17

Spännande som vanligt och Hole är hårdare än någonsin, men Nesbö måste lära sig att avsluta sina böcker i tid. I sin iver att presentera den mest oväntade och överraskande upplösningen för sina läsare, går han igenom i stort sett ett möjligt scenario till att göra varje huvudkaraktär i boken till mördaren och tappar trovärdighet för varje försök när han på Hollywoodvis vilseleder läsaren. Varför gör han så?? Han har en mycket väl genomarbetad huvudperson i Harry Hole, han har berättandet och skrivandets gåva men det är först när han lägger av med Hollywood-larvet som hans böcker i mina ögon kommer att nå de riktiga höjderna. En svag 3:a!

Kenneth Olausson

2012-02-08

Ganska välskriven. Ganska trovärdig. Ganska säker komposition. Ganska spännande. Ganska lång. Och ganska säkert den sista Harry Hole-thriller jag läser.

2012-01-29

För ungefär två år sen, så läste jag boken ”Pansarhjärta” av Jo Nesbø. Det var den åttonde boken om Harry Hole, och jag hade tyvärr missat dom sju tidigare. Jag tyckte otroligt mycket om ”Pansarhjärta” och tänkte att jag skulle läsa dom sju tidigare böckerna, men det har tyvärr inte blivit av.

Men nu fick jag den nionde boken om Harry Hole, ”Gengångare”, som ett recensionsexemplar, i pdf-format, av Piratförlaget. Och det blev jag väldigt glad över.

För den här boken, ”Gengångare”, var minst lika bra som boken före den, ”Pansarhjärta”.

Boken utspelar sig i Oslo, och i narkotikamiljöer.

Och boken är tjock, välskriven, spännande, våldsam, engagerande, och mycket, mycket bra.

Jag kan helt klart rekommendera boken till alla som tycker om spännande kriminalromaner.