Gengångare

Straub, Peter

| 1992

Boken utspelar sig i det fridfulla samhället Milburn i New York. Den sjuttioårige advokaten Ricky Hawthorne har tillbringat hela sitt liv i staden och det är där han känner sig som mest hemma. Hans närmaste vänner bor också i staden. Tillsammans utgör de sällskapet Ljugarbänken. Sällskapet består av fem äldre gentlemän och de har som regel att träffas hemma hos varandra en gång varje vecka för att berätta historier. Rättare sagt så var de fem fram tills att deras vän Edward plötsligt dog under en fest. Sedan dess har sällskapet inte riktigt varit detsamma. De historier som medlemmarna berättar för varandra har ofta övernaturliga inslag. De har alla drabbats av samma hemska mardrömmar som plågar dem även i vaket tillstånd....

Magdalena Hanell

2015-12-29

Alltid kul att läsa klassiker. Handlar om ett gäng gamla gubbar som träffas och berättar historier för varandra. Historierna visar sig plötsligt hänga ihop på ett otäckt sätt. Riktigt bra, men lite tungläst.

Denna bok föll mig inte i smaken den var ett riktigt bottennapp =(

David Larsson

2010-05-11

En engagerande och enormt välskriven bok, med en intrig som fångar läsaren och både skrämmer och underhåller. Dessutom lyckas Straub med konststycket att avsluta det hela väl, utan att det på något sätt blir fånigt eller pompöst.

A Bookaholic Swede

2010-03-01

En mycket spännande och välskriven bok.

2009-11-22

Tyckte DÅ att den var fantastiskt bra, därav 4:an. Har ingen aning om vad jag skulle tycka idag.