Generation X : sagor för en accelererad kultur

Coupland, Douglas

| 1993

2022-07-23

Generation X. Hur mycket har jag hört talas om den här boken? Det är omöjligt att svara på, men det är mycket och jag har alltid varit lockad av att läsa den. När den kom ut i nyutgåva för några år sedan så var det nära att det blev av, men det dröjde ända till förra årets bokrea innan jag köpte den. Och nu är den då äntligen läst.

Som medlem i den ironiska generationen, som jag föredrar att kalla den, så hade jag förväntat mig hög igenkänning och, framför allt, ironi. Det blev inget av det. Det som var roligt var egentligen de där fotnotsaktiga rutorna där det sattes namn på en hel del bekanta företeelser. Kände igen mig gjorde jag överhuvudtaget inte. De känns inte alls som de jag växte upp med och jag kan inte känna igen dem som vuxna heller.

Kanske hade jag uppskattat Generation X mer om jag hade läst den i början av 90-talet, men jag är nog lite tveksam till det. Kanske är det så att just den här versionen av generation X är ett amerikanskt fenomen. Det är i alla fall inget jag identifierar mig med och inte heller låter definiera mig. Det är nog tur att jag inte visste om den här boken när jag var yngre. Den hade bara gjort mig förvirrad. Men jag är glad att jag äntligen har läst den.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/07/bok-generation-x-av-douglas-coupland.html

Leo

2020-03-12

John C

2017-08-30

20 år sedan jag läste denna "generationsroman". Passade på att återläsa nu när den kommit i nyutgåva. De tre vännerna Dag, Claire och Andy flyr till ett litet ökenområde där de bor i varsin bungalow, tar ströjobb och berättar historier för varandra. Romanen kanske inte gör samma intryck idag som då - kanske för att Coupland skrivit mer engagerande romaner senare? Men ordlistan och skildringen av generationen som kom att få det sämre än sina föräldrar känns fortfarande relevant.

Maria Lundin

2009-09-24

Håller med Henrik om att Generation X inte är Couplands bästa bok, däremot ÄLSKAR jag Elenor Rigby, All families are psychotic och Microserfs! Gum Thief blev jag liiiite besviken på när den kom, men det hade nog mest med att göra att jag hade gått och väntat i ett år på en ny bok och hade hunnit få helt orealistiska förväntningar... Har börjat på Generation A nu, glädjer mig!

Henrik R.

2009-09-23

Hmmm... Coupland är ju oftast väldigt bra. I denna bok händer det inte så värst mycket; tre halvvuxna personer har flytt sina "karriärer" för att bo i en väldigt ohipp ökenstad.
Det var kul att gå tillbaka till början av Couplands författarskap. Har läst det mesta - utom denna - fram tills jPod. Längtar efter att läsa Gum Thief och Generation A, de allra senaste.