Generation X

Coupland, Douglas

| 1991

Andy, Dag and Claire represent the new generation - Generation X.

Leo

2020-03-12

John C

2017-08-30

20 år sedan jag läste denna "generationsroman". Passade på att återläsa nu när den kommit i nyutgåva. De tre vännerna Dag, Claire och Andy flyr till ett litet ökenområde där de bor i varsin bungalow, tar ströjobb och berättar historier för varandra. Romanen kanske inte gör samma intryck idag som då - kanske för att Coupland skrivit mer engagerande romaner senare? Men ordlistan och skildringen av generationen som kom att få det sämre än sina föräldrar känns fortfarande relevant.

Maria Lundin

2009-09-24

Håller med Henrik om att Generation X inte är Couplands bästa bok, däremot ÄLSKAR jag Elenor Rigby, All families are psychotic och Microserfs! Gum Thief blev jag liiiite besviken på när den kom, men det hade nog mest med att göra att jag hade gått och väntat i ett år på en ny bok och hade hunnit få helt orealistiska förväntningar... Har börjat på Generation A nu, glädjer mig!

Henrik R.

2009-09-23

Hmmm... Coupland är ju oftast väldigt bra. I denna bok händer det inte så värst mycket; tre halvvuxna personer har flytt sina "karriärer" för att bo i en väldigt ohipp ökenstad.
Det var kul att gå tillbaka till början av Couplands författarskap. Har läst det mesta - utom denna - fram tills jPod. Längtar efter att läsa Gum Thief och Generation A, de allra senaste.