de la Motte, Anders

| 2010

Årets deckardebut! Svenska Deckarakademins debutpris gick till Anders de la Motte för [geim] med motiveringen "En roman, förankrad i vår tid, skriven på dagens språk, med humor och spänning". Henrik HP Pettersson är en småhustlare som skiter i det mesta. En dag kommer han över en mobiltelefon som märkligt nog verkar veta det mesta om honom, och via den blir han inbjuden till en fascinerande ny upplevelse. Ett Alternate Reality Game som utspelar sig mitt i den intet ont anande Svennevärlden. Efter att han klarat inträdesprovet erbjuds han en rad olika kittlande uppdrag som alla filmas för att senare visas upp på en rankinglista och bedömas av ett slutet nätcommunity. I takt med att spänningen, belöningarna och inte minst creden från fansen växer tar HP allt större risker och snart är han beredd att göra nästan vad som helst för att få fortsätta spela. Polisinspektör Rebecca Normén...

Ett mycket intressant tankeexperiment.
Och ett väldigt spännande genomförande.
Den perfekta sommarläsningen.

Malin Magnander

2018-11-14

Konrad Sundström

2017-06-28

Spännande.

2016-12-19

Underhållande men lite väl långsökt tema. HP:s utläggningar blir pratiga och slutet känns konstigt. Lättläst och roande dock.

Teresia Kjellgren

2016-10-14

Spännande från första sidan. Gick knappt att lägga ifrån sig. Läs den!

E H

2016-06-02

Modern. Spännande. Högt tempo.
Gillar't!

Ursula Stålhandske

2016-04-04

Underhållande, lättsmält för mig ny bekantskap med det där lilla extra som ger mersmak.

2014-12-10

Detta är ännu en av de där böckerna som fått bli stående olästa i flera år. För mig, som tekniknörd, så låter ju det här som en passande historia, men sedan började jag höra en del negativa saker om språket i den, att det var krystat och mängder av engelska uttryck. Något som jag normalt avskyr. Alltså lät jag bli att läsa den. Tills nu. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/12/geim-av-anders-de-la-motte.html

Marianne L

2014-07-23

Mycket bra bok som jag sträckläste. HP som missbrukar allt och blir missbrukad genom spelet, ett realityspel. Rebeca, livakten är han motsats, eller är hon det i allt?
Jag upplever att Anders dela Motte har kokat ihop mycket från milleniumböckerna, polisromaner och datanödrar typ NCIS, Ciminalmind. Älskar HP:s kreativa språk. Det gäller att hänga med i alla vändningar. Jag njuter och skrattar.

Stefan J

2014-07-19

sträckläsningsbok!

August Larsson

2014-05-14

Väldigt spännande

Kristina Jonsson

2014-02-01

När jag vant mig vid språket är den oerhört spännande, svårt att lägga boken ifrån sig. Det finns inga transportsträckor.

Ida Holmén

2013-12-18

Inte min typ av bok. Språket var riktigt irriterande med alla svordomar och engelska fraser/ord. Själva idén till boken är fascinerande, men jag tycker inte att författaren har byggt upp någon bra story kring den. Väldigt förutsägbar och seg.

Anna Granström

2013-11-04

Vilken fart, vilken spänning! Kommer säkert bli film. Helt ok bok.

Yvonne Larsson

2013-10-20

Jag tyckte den var lite trist. Tror dock den skulle göra sig rätt bra som film.

Jessica Karlsson

2013-10-08

En spännande historia som inte liknar något jag läst tidigare.

Jessica Karlsson

2013-10-08

En spännande historia som inte liknar något jag läst tidigare.

Karin Löfstrand

2013-09-30

130929: Så väldigt underhållande! Hunden fick gå extra långa prommenader för att jag ville höra hur det skulle gå för HP. Ett härligt språkbruk och en fantastisk uppläsare.

Marina Kajgård

2013-09-07

Riktigt bra. Klockrena kommentarer och ett slängd-i-käften-språk som är mycket underhållande. Oväntade vändningar, vilket alltid tillför en extra krydda.

Lars Martinsson

2013-08-09

Underhållande smörja vars sökta stil blir pinsamt lomhörd bredvid förebilden (?) Lapidus.

Olof Bergvall

2013-07-31

Spännande och unik med en twist

Katarina Nord

2013-07-13

Svag trea. Har lite svårt för språket. Berättelsen har dock en viss knorr måste jag erkänna.

Kerstin Hellgren

2013-07-03

Inget för mig, kanske bättre för ungdomar. Slutade lyssna när jag kommit drygt till mitten. Många tekniska facktermer/slang som jag inte förstod.

Lotta Strandberg

2013-06-30

Efter ett långt läsuppehåll kändes den här helt rätt. Omöjlig att lägga ifrån sig, med ett rappt språk och häftiga vändningar, var riktigt kul att läsa och det bästa fick mersmak och lite ny läslust! Syskonparet Rebecca och HP får man säkert se på film och läsa mer om. Slutet dock lite väl snabbt kanske och sista sidan läste jag både 2 och 3 gånger.

Ola Janåker

2013-05-21

Bitvis spännande men slutet känns något hafsigt skrivet...

Louise Olsson

2013-03-30

Tyckte att den var väldigt tråkig!

Annelie Andersson

2013-02-09

Jag bara älskar det moderna språket i boken + att den var jävligt spännande Nu har jag börjat på uppföljaren Buzz

Marita Ryen

2013-01-29

Spännande bok med högt tempo. Blev bättre och bättre efter en lite seg inledning. Lite jobbigt med mycket engelska uttryck och kommentarer.

Agnetha Vesterdahl

2013-01-08

Bra och spännande, hade den som ljudbok och ville knappt sluta lyssna.

Jan Banan

2013-01-07

Snabb, rapp och modern. Underhållande med spänning och humor.

Ola Hultin

2012-12-21

Mycket spännande och tänkvärd nutids-SF i högt tempo, förslagsvis för dig som gillar William Gibson.

Elisabeth E

2012-11-28

Spännande deckare med en bra antihjälte som huvudperson. Vill läsa mer!

Daniel Petersson

2012-10-13

Helt ok. Lite barnslig och tråkig rytm. Inte dålig rytm, bara tråkig.

Med tanke på hur upphaussad Stieg Larssons trilogi blev (och de är spännande) - varför blev inte den här lika omtalad, den är minst lika spännande och bra, den är välskriven och dessutom föredömligt kort, dvs inga onödiga utlägg, bara den fantastiska och otäcka historien rakt av. Bladvändare av minst samma rang som Milleniumböckerna!

Max Lundberg

2012-10-07

Uppfriskande spänning i det svenska kriminal-träsket.

Carolina E

2012-10-05

Personligen tycker jag, njaa.. jag vet inte riktigt.

Det blev så illa att jag skumläste lite på slutet

även om tempot var högt, blev det för mig lite tråkigt ibland

lite för förutsägbart.

Jag såg twisterna redan innan jag läst dem

och det gjorde mig besviken varje gång,

att jag faktiskt hade rätt.

För mig blev den här boken helt enkelt inte ny.

Katarina Strid

2012-10-01

Intressant och spännande ide! Boken var svår att lägga ifrån sig. På minussidan hamnar det svengelska språket som blev lite tröttsamt. 3,5 i betyg.

Marcus Minnema

2012-09-20

Får 3,5 i betyg.

En annorlunda deckare, som passar bra in i vår tid med alla teknikprylar vi har.
Den var riktigt spännande även om språket kändes som man vände sig till yngre lyssnare. Jag vill definitivt läsa nummer 2, Buzz och även trea kommer visst också som heter Bubble

Daniel Langkilde

2012-07-29

Lätt läst deckare/thriller. Inte supervälskriven men det gör inte så mycket eftersom den är spännande och stundtals rolig.

Maria B Hansson

2012-07-22

Riktigt spännande historia om teknikens möjligheter och den drivkraft ett högt antal "likes" kan vara. Så finns det ett End Game på riktigt eller inte? Ja inte vet jag...

Kerstin K.

2012-06-18

Egentligen inte en bok. Jag tänker att jag läser ett filmmanus och nu ser jag fram emot filmen. Borde kunna falla mig på min biblioteksläpp.

2012-06-05

Dessutom ett plus för den intressanta och värmande syskonrelationen, och även i bakgrundshistorien fanns det bitar som tog oväntade vändningar (saker som inte var som jag trott).

2012-06-05

Väldigt blandade känslor inför den här boken. Större delen av boken var lite jobbig eftersom jag inte gillade HP:s språk, hans konstanta svengelska, men jag gillade verkligen delen med Rebecca. Dessutom blev den riktigt spännande mot slutet, och själva slutet var super. Sista sidan gjorde mig rätt förvirrad, jag hoppas att jag tolkade det hela rätt. I såna fall, väldigt oväntat och smart uttänkt.

Agnetha Vesterdahl

2012-05-19

Spännande i modern miljö

Ullis N

2012-05-18

Brukar göra en liten "delreflektion" efter ca hundra sidor. Den här gången blev det: Inte särskilt spännande och blodfattiga karaktärer.
Men sen blev det faktiskt spännande och t o m jag blev lite konspirationsteoretiker när författaren började blanda in händelser ur det verkliga livet.
Men de blodfattiga karaktärerna var inte så mycket mer levande när jag la ner boken efter sista sidan.
Kommer nog inte att läsa något mer av honom.

Elin Rickmarker

2012-05-05

Extremt läsvärd!!

Alva Ordnörden

2012-04-22

Antal sidor: 336
Första meningen: "Texten dök upp för femtioelfte gången i displayen och för samma gång i ordningen klickade HP irriterat bort den."
Favoritmeningar: "Hon förknippade alltid doften av böcker med trygghet." och "Blåhåriga tanter, barnfamiljer och högstadielärare bland borden samt naturligtvis den obligatoriska Twittergöken med näsan över sin elektroniska bästis."

Henrik Pettersson, kallad HP, är en lat och egotippad 32-åring som lever livet som han vill. Cigaretter och droger, vad spelar det för roll? Några få bra vänner, tråkiga jobb, inte rädd för snuten (har man suttit inne förr så är det en barnlek) och ingen kontakt med familjen. En dag hittar han en mobiltelefon på pendeltåget och eftersom ingen är där och Henrik är som han är - tar han den. Wanna play a game? dyker upp på displayen hela tiden. Nej, jag vill inte spela något jävla spel! tänker han och trycker bort det. Men efter att frågan kommit tillbaka femtioelva gånger trycker han på yes bara för att få den att sluta. Wanna play a game, Henrik Pettersson? Henrik trillar nästan av stolen och ser sig chockat omkring. Ingen verkade kännas vid honom eller mobilen, det var för varmt för att någon skulle orka annat än stirra ut genom fönstret. Någon jävlas bara, säkert Manga, tänker han och trycker igen på yes.

Men det är inte bästa kompisen Mange och inte någon annan kompis heller. Det är Spelet som har honom i sitt nät. Det verkar schysst i början, man ska göra några uppdrag för att få poäng och kan vinna pengar när man fått tillräckligt mycket poäng. Dessutom ska man filma sina uppdrag med mobilen och Henrik fastnar direkt i fällan då han får uppmärksamhet och pengar på samma gång. Men det finns en dold sanning bakom Spelet och när han får reda på den blir det inte lika roligt längre...

Det är spännande från första sidan och när sanningen närmar sig blir det skrämmande och man får sig en riktig tankeställare. Men språket är inte bra, tycker jag. Det är för mycket slang och svengelska. Uttryck som "Suck my ass, mosfos!" och "What the f...!?" blir för mycket i längden. Dessutom känns det inte realistiskt för mig som inte känner några 32-åringar som beter sig så. Det finns några fina stunder då man tycker om eller tycker synd om HP, annars är det mesta pusselthriller och action. Det är ingen bok som jag själv skulle ha valt från bokhyllan bara sådär, men min syster tipsade om den och sa precis som jag tycker bra och spännande, men jobbigt språk. Jag rekommenderar den till 13+ och såna som inte stör sig på hur en bok är skriven lika mycket som jag gör.

Birgitta Wahlström

2012-04-15

Lite töntig historia men ändå bra

Simon S

2012-04-14

Ett torftigt språk och svengelskan är ju bara pinsam. Mittenpartiet är överdriven och långtråkig. Med det sagt så tycker jag annars att det är en bra bok, inledningen är intressant och idén är spännande. Slutet är dessutom otroligt spännande och jag kunde inte lägga ifrån mig boken under de sista sidorna. Slutbetyget är en stark trea.

Karin Söder

2012-04-12

Jovisst är den bra!

Kenneth Olausson

2012-04-06

En välkonstruerad, välskriven och bitvis väldigt rolig historia, om än inte så trovärdig i alla delar. Men vad gör väl det? (Som Påskekrim får den fyra stars, men i min lista över lästa böcker i år hamnar den i tre-träsket).

erik linge

2012-04-05

En helt ok action historia full med populärkulturella referenser... En hel del logiska luckor men man läste ju klart den så det är väll ett gott betyg isig

Maria Johnson

2012-03-31

Slutet drar ner betyget med en stjärna.

O

Oscar Lindqvist

2012-03-12

Lättläst action, lagom underhållande.

2012-02-25

2012-02-12

Längtar efter nästa

Iris Forsberg

2012-01-26

Irriterande språkbruk och trista karaktärer som man inte bryr sig om. Den var lite soännande efter 100 sidor och sedan EN gång till . Jag bläddrade förbi det mesta.

Anchi L

2012-01-22

otäck bok som fångade mig Totalt.

Elisabeth Andersson

2012-01-08

Sträckläsningsmaterial.

Eva Simonsson

2011-12-27

Spännande och känns modern och precis på gränsen, lite jobbigt språk men klart läsvärd!

Fia Falk

2011-12-15

Grymt spännande bok med ett roligt och varierande språk. Vilken känsla från början till sista sidan. Till och med där lämnas man med en redig cliff-hanger!!!

Kristina Simar

2011-12-09

En oerhört spännande roman, med ett nytt format. Liten som en fickalmanacka och tunna tunna blad. Mycket behaglig att hålla i och lätt att med sig i fickan. Detta var en sträckläsarbok och jag låg länge på nätterna och läste. Det var hög action från början till slut. Visserligen innehöll den mycket engelska ord, slang och något som jag kallar ?Geimord?. Även om jag som inte spelar datorspel och då heller inte förstod alla ord, var den lättläst och jag kunde ofta gissa mig till vad orden betydde. Det förekommer även mycket sms- mejl- och chattkonversationer. Dialogerna var rappa och verklighetstrogna. En mycket givande debutbok av Anders De La Motte och nu har jag sett att han kommit med en uppföljare ?Buzz? och den kommer jag inte att missa. Denna bok vore även perfekt som film.

Eva Simonsson

2011-12-07

Jag tycker som många andra, boken har en roligt story som man vill följa, men språket blev jobbigt i längden, läste dock del 2 och vill "tyvärr" veta hur det går i de kommande delarna.

Maria Lindén

2011-11-21

De första 50 sidorna var jag helt fascinerad av boken. Både innehållsmässigt och språkmässigt. Efter det föll boken tyvärr och gick från en 5:a till en stark 3:a.

Tomas Karlsson

2011-11-20

Inledningen är bra och fångar intresset, men ju längre det lider ökar känslan av att det blir för osannolikt, samtidigt som språket börjar kännas forcerat och desperat att vara så rätt i tiden att det blir överdrivet,det blir drösvis med amerikaniserade oneliners att det bara blir för mycket. Om det skulle spegla dagens språk blir man ganska mörkrädd.

Jag tycker boken faller rejält, även om spänningen hela tiden håller ett högt tempo tappar jag mer och mer intresset. Tyvärr blir jag inte taggad av att läsa fortsättningen.

Sofie Petersson

2011-11-05

Som vanligt kan jag inte bestämma mig för vilket betyg jag ska ge. Tycker ändå att det pendlar mellan en trea och en fyra. Mycket tack vare spänningen och den smarta idén om ett spel...

Anna Nyman

2011-11-04

Mycket bra bladvändaregenskaper. Men storyn är lite förutsägbar och jämförelsen med lapidus språk är rent orättvis, de la motte är mycket svagare där.

Conny J

2011-10-02

Läsvärd! Det mest annorlunda jag läst i deckargenren, och också det mäst spännande på länge..
Det Lapidus och Snabba Cash hade i orginalitet i språket som bara höll i en bok, så har här ett minst lika spännande modernt språk som dessutom kommer hålla i kommande böcker..
Väl värd priset som årets nykommling 2010!!

Louise A

2011-10-01

Blanda en del av handlingen i Matrix med språket från Snabba cash, vips har du en riktig bladvändare!

Oskar Henriksson

2011-09-18

Boken "Geim" av Anders de la Motte är en bok om konspirationsteoriernas konspirationsteori, det så kallade Spelet. Spelet kommunicerar ut olika uppdrag till sina "spelarna" via mobiltelefoner, och det är alltså en sådan spelare vi får följa i den här boken. I och med att spelaren utför uppdragen så blir det allt mer avancerade...och varefter man läser boken så rullas en helt ny världsbild upp...den finns inte bara en spelare...och det är inte vilka uppdrag som helst...konspirationsteorierna blir allt större ju längre in i boken man kommer.

Anders de la Motte ska ha beröm för själva idén. Det är en smart uppbyggd bok. Och tempot och spänningen är ofta riktigt bra. Dock blir det lite väl överdrivet och osannolikt, lite på samma sätt som i Milleniumtrilogin. Det är riktigt bra och spännande första halvan men sen tappar man lite intresset i och med att vad som helst kan hända. Blir det för osannolikt så tappar man också trovärdigheten. Karaktärerna förvandlas från vanliga människor till en form av superhjältar, vilket inte funkar. Men trots dessa brister är det en bok jag rekommenderar därför att upplägget känns hyfsat nyskapande och för att det trots allt är riktigt spännande ibland.

Patrik Abrahamsson

2011-08-08

Läsvärd bok, skönt flyt och inga störande avbrott. Helt okej story och jag ångrar inte att jag lånade den.

Eva Wasteson

2011-07-22

Bra intrig, modern, kreativ och överraskande. Det speciella ungdomsspråket ger miljökänsla och används med humor.

Andreas Nordh

2011-04-20

Alldeles för lite The Game och lite för mycket *valfri konspirationsthriller*, men ok, det var väl en helt ok thriller och därtill var den spännande. Den första tredjedelen var det som gjorde boken, resten var väl förvisso spännande, men inte särskilt intressant. Den får en oerhört svag fyra av mig i betyg.

Det tråkiga är att det känns som att de kommande delarna främst kommer att vara i samma stil som de två sista tredjedelarna av boken.

Liza Bolin

2010-11-22

Sug.

2010-11-05

Det här var en mycket annorlunda kriminalroman. Jag fastnade i den från första sidan och hade sen väldigt svårt att slita mig ifrån den.

Den känns väldigt modern, och även språket i boken är mycket speciellt med många ord och uttryck både från spelvärlden, datorvärlden, ungdomsvärlden och engelskan.

Boken var lättläst, spännande och oförutsägbar. Och det känns roligt när jag läser på nätet att Anders De La Motte planerar att ge ut minst två böcker till.

Jag rekommenderar verkligen boken till alla.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg” - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

Linda Bohlin

2010-11-01

Intrigen var spännande och underhållande men språket var inget vidare. Försöken till att imitera smågangster slang är sådär... Känns som en blek Lapidus.

Sam Andersson

2010-10-12

Alldeles för förutsägbar. Märklig twist som saknar trovärdighet. Blir lite av platt fall till slut.

Tove Skarstedt

2010-06-19

Riktigt spännande och lättläst thriller i Stockholmsmiljö. Kul skrivet, pennan flyter och det är mycket slang och engelska uttryck och film- o spelrepliker. Intrigen är riktigt rolig. Anders De La motte har jobbat som polis och säkerhetsvakt, så de detaljerna sitter riktigt fint. Jag rekommenderar den här boken till alla som gillade "Snabba Cash",men Geim innehåller lite mer humor och lite mindre "noir". Till läsovilliga killar kan det här träffa riktigt rätt inbillar jag mig. När man läser den släpper man den inte, man vill definitivt veta hur det går!