Gefallen aus allen Wolken

| 2014

Z

zanna fredberg

2019-03-17

Lite svår att skapa en helhet när en läser, lite hoppigt och snabba vändningar men till slut kommer en in i det. Dock kommer slutet väldigt snabbt därpå och boken känns ofullständig.

Emma

2014-07-21

Jag tycker Michael skriver så ärligt på något sätt så det når fram. Dessutom älskar jag Italien. Men ändå är det som att det slutar just där det börjar beröra. Boken känns lite ofullständig, det saknas bitar och plötsligt är den bara avslutad.

Lars Bruman

2013-12-01

Rörande berättelse om en mans uppväxt och sökandet av sitt ursptung. Jag sträckläste den på 1 Dag,

Annimoure Nilsson

2013-04-02

Jag tycker väldigt mycket om den "sammanfattande" känslan i boken. Det blir inga "se sig själv i spegeln" sekvenser, utan man får uppleva vardagen utifrån Michaels ögon (den han väljer att visa oss). Korta, träffande liknelser präglar varje stycke. Jag blev verkligen positivt överraskad av att läsa hans bok. Jag skulle verkligen önska att han skrev något mer, just för hans berättartekniks skull.

Susanna Svanberg

2012-10-10

Intressant historia han har att berätta men den är lite taffligt skriven tycker jag. Bitvis för pladdrig kring saker som inte för handlingen framåt. En 3:a i alla fall för lite småtrevlig läsning.

Pia Ekeroth

2011-11-01

Hade ganska stora förväntningar på denna bok då även jag är adopterad. Vill veta andras tankar och känslor men denna bok blev en stor besvikelse. Känns som om "författaren" lider av någon form av se mig, hör mig sjukan och ordbajsar om allt möjligt som inte är intressant. Ingen bok att rekomendera alltså.

Maria Johnson

2011-10-08

Intressant historia, Nyqvist är ingen författare men han är duktig på att berätta en historia. Dock drar slutet ner betyget med en stjärna.

Eva Pettersson

2011-08-16

Småtrevlig läsning, och intressant att få veta lite mer om Michael Nyqvists uppväxt och bortadoption.

Helena Eriksson

2011-05-24

Jag gillar Nyqvist som skådespelare, så jag såg fram emot att läsa den här biografin för att få reda på lite mer om vem han är som person.
Sättet han skriver på är lite annorlunda, men jag gillar det, även om det vid ett tillfälle gjordes ett tidshopp som kändes lite rörigt.

Joanna Björkqvist

2011-04-12

Michael Nyqvist broderar ut sitt Sommarprogram om att söka sina rötter i denna bok och det känns äkta och nära. Mycket enkelt och rent språk gör att det går snabbt att läsa. En stark trea i betyg.

Camilla Forssén

2011-04-12

En kort, lättläst och väldigt naken och rak bok.

Anna-Karin L

2011-01-18

Föll mig inte alls i smaken. Rörig och märkligt slut. Hade det inte varit en "kändis" som skrivit den undrar jag hur många som velat läsa den!

Merja A

2011-01-16

Lättläst om allvarliga ämnen har en av mina favoritskådespelare skrivit i sin debutroman. Om att känna sig övergiven som barn, sökandet efter sina rötter m.m.
En bok som berör.

Mia Dahlstrand

2010-12-13

2010-12-13
Lite rörig för min smak, men jag gillar verkligen tonen i boken. Kärleksfull och ärlig.

Anneli Johansson

2010-10-05

en riktigt dålig bok...en handling som i och för sig skulle kunna fängsla men skriven på ett för mig helt ointressant sätt. En riktig JÄSP bok, rekommenderas inte!

Åsa Norlund

2010-09-23

Rörande, vacker, smärtsam men hade väntat mig mer av Mikael. Spännande jakt på sin okände far, men....

Ulla Olsson

2010-07-02

Skriven rent och rakt utan onödiga adjektiv!

Karin Karlsson

2010-05-27

Jag tycker om att läsa självbiografiska böcker, speciellt om lite mer kända personer. Denna är okej, man jag gillar inte riktigt sättet den är skriven på. Den är lite för flummig för min smak.

2010-03-18

Jag tycker alltid att det är svårt att recensera dokumentärer, memoarer, biografier och faktaböcker. Men jag gillar mycket att läsa såna böcker.

Jag tycker om Mikael Nyqvist som skådespelare, och tyckte därför att det skulle vara intressant att läsa hans bok.

Och boken var bra. Den var bra skriven, intressant och lättläst.

Så jag kan helt klart rekommendera den.

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)

Jonna Österlund

2010-02-28

Lättläst, välskriven med vackert språk. Jag tyckte om boken, dock hoppade han fram och tillbaka i tiden så ibland blev det lite rörigt.

Annika Åkerholm

2010-02-12

Lyssnade på den och det får nog sägas att det ger en till dimension att höra Michael Nyqvist berätta sin egen självbiografiska bok. Mot slutet av boken blev det ett låång uppehåll och jag hade ju önskat lite mer av "slutet". Men som tidigare kommentar menade så det lätt gripande som levandsöde och spännande att få del av MNs reflektioner kring sitt liv som skådespelare på teater och i film.

Christina Englund

2010-02-11

Hade höga förväntningar, som inte riktigt infriades. Dock helt klart läsvärd.

2010-02-02

Mycket välskriven och väl disponerad berättelse. Jag är imponerad. Eftersmaken är ändå :"Var det inte mer än så här?"

Elisabeth Karlberg

2010-01-12

Jag är böjd att hålla med i föregående kommentarer om författarskapet MEN..... Eftersom jag själv delar samma "öde" kändes boken väldigt behaglig att läsa. Jag har aldrig förstått varför man aldrig fick tala om att man är adopterad. Det vände - tack och lov - i och med adoptioner från utlandet. Jag har också känt dessa känslor av att vara bortvald, att aldrig riktigt höra till och ensamheten. Kommentarer om att man var mer älskad för att man var just adopterad stämde på något konstigt sätt inte.Nyfikenheten att leta efter sitt biologiska ursprung och att sedan konstatera att man inte höra dit heller. Konstig känsla faktiskt men så verklig. Och när man sedan fick egna barn blev "verkligheten" annorlunda igen.

Känner att jag måste väga upp lite här ... :) Läser man boken inte som ett litterärt verk utan som ett levnadsöde värt att dela med sig av, som alla levnadsöden är, ger den läsaren en hel del.

Hanna H

2009-12-27

Måste hålla med Ulrika, Michael är ingen författare...lite utav en besvikelse tyvärr

Ullis N

2009-10-29

Michael är, i mina ögon, en utav våra bästa skådespelare, men han är ingen författare....