Gebranntes Kind sucht das Feuer

?Ein eindringliches literarisches Zeugnis und ein bewegendes Dokument unserer Epoche, ein Stück Trauerarbeit und Versöhnungsarbeit, unmittelbarer und zupackender noch als das Tagebuch der Anne Frank.? <EM>Neue Züricher Zeitung</EM> ?Natürlich hatte das Mädchen schon immer gewußt, daß etwas mit ihr nicht stimmte ...? Sie war nicht nur nichtehelich geboren - sie war auch eine Dreivierteljüdin. Um sie vor den Rassengesetzen der Nazis zu schützen, unternimmt ihre Mutter, die Schriftstellerin Elisabeth Langgässer, den verzweifelten Versuch, eine Adoption zu arrangieren. Fast ist die 14 jährige Cordelia gerettet, da erpreßt die Gestapo sie unter Androhung eines Hochverratsprozesses gegen ihre Mutter zu einer folgenschweren Unterschrift. Der Weg durch die Hölle führt von Berlin nach Auschwitz und vor die Augen...

Teresia Kjellgren

2014-03-24

Det är en viktig bok för att påminna världen om det fruktansvärda som hände under andra världskriget. En bra bild också av hur det var sen, för de som överlevde.

Sara .

2013-08-15

Det är en kort bok men varje ord är tungt, sorgset eller ilsket, vilket gör det till en ansträngning att läsa. Jag blev tvungen att ta en paus ett tag för att kunna läsa ut boken. Detta hemska livsöde förtjänar att läsas av många, många. Något som Förintelsen får inte hända igen.

Helena Almqvist

2013-05-07

Kass skrivstil, kan vemsomhelst skriva en bok eller? Hon pratar om sig själv men skriver hela tiden flickan eller barnet?! Bättre om hon använt en professionell författare till hjälp.

Josefine Ejebjörk

2013-01-05

Intressant berättarteknik där det gick från olika tidpunkter. Den här tekniken gör också att tiden i koncentrationslägerna ses från ett nytt perspektiv.

Anne M

2011-11-10

Befriande osentimental och tunn (till formatet, inte innehållet).