Gåtornas palats

Brown, Dan

| 2006

The National Security Agency (NSA) är en topphemlig organisation, mycket mäktigare än CIA. När NSA:s oslagbara dator TRANSLTR hittar en kod den inte kan forcera kallar man in sin bästa kryptoanalytiker, den briljanta och vackra Susan Fletcher. Det hon upptäcker sänder chockvågor genom maktens korridorer. NSA hålls som gisslan - inte med hjälp av vapen utan med en kod som är så komplex att om den släpps fri skjuts hela USA:s underrättelsetjänst i sank. Två händelsekedjor sätts snabbt igång - Susan söker förrädaren inom NSA:s väggar, och hennes fästman, David Becker, skickas av NSA till Sevilla i en intensiv och farlig jakt på ringen som har kodens lösning ingraverad. Susan Fletcher fångas snart i en härva av hemligheter och lögner, och hon slåss för att rädda NSA som hon har ett starkt förtroende för. Sakta men säkert, i ett brinnande inferno bland mord och explosioner, går det dock upp...

Cecilia Jensgård

2018-09-15

Håller inte alls samma spännande och tilldragande mått som Brown vanligtvis gör.

Jonas Qarlsson

2018-06-11

Klart sämsta boken jag läst med Brown. Får en tvåa för att man ändå vill veta hur den slutar. Galet lättläst också, lite väl lättläst.

Arberesha Sabani

2017-11-23

Browns första spänningsroman! En väldigt bra och intressant bok där han kopplar den vetenskapliga verkligheten med fantasi. Dock så kände jag att den var lite tung för att vara hans första bok. Då menar jag att för att han ska kunna få många läsare skulle han ha börjat med en mer lättare case. För min del är det helt okej. Jag älskar det vetenskapliga och det hemliga som finns ute i världen.

John C

2016-07-11

NSA upptäcker att deras superdator TRANSLTR attackeras av en kod som är svår att angripa och låter därför kryptologen Susan Fletcher kolla närmare på den. Hon upptäcker att koden och dess ursprung bär på större hemligheter och komplexitet än vad som kan skönjas till en början.
Har ju läst de flesta böckerna om Robert Langdon och tyckt att de bjudit på ganska skaplig underhållning. Då denna kom redan 1998 var Brown rätt tidig att skriva om övervakningssamhället och NSA. Mitt intresse för de två tidigare nämnda företeelserna till trots, så är historiska mysterier något mer kittlande. Och nu börjar man ju lära sig hur Brown bygger upp sina historier.

Anki Johansson

2014-09-03

bra!

Martin Ljungqvist

2014-07-01

Då jag gillar pussel och teknik så tyckte jag om denna bok. Det är Browns första spänningsroman och det märks då den är ojämn, långdragen, lite fånig, men också spännande och grundad i en hel del efterforskningar.

Lotta Berlin

2014-03-03

Spännande!

Jocke Arnell

2013-11-10

Eftersom jag gillar datorer så passar boken mig. Spännande och bra men den karaktärerna känns oftast väldigt stereo typiska.

erik .

2013-02-26

Nej det håller inte att köra samma intrig med samma karaktär fast annat namn

Bra debut och hög spänning från första till sista sidan. Dock överflödig information vissa gånger vilket skapar viss förvirring.

SivLouise Orädd

2012-02-18

Ja, vad ska man säga? Handlade om ett datavirus som någon planterde i en stor viktig dator. Inget för mig

Mattias Green

2012-01-29

Usch vad denna boken är bra! Ruskigt fängslande och det fanns inget tal om socialt liv när jag läste denna! Otroligt spännande och fascinerande. Eftersom jag var lite tekniknördig när jag läste den så älskade jag den ännu mer. Den tappar sista stjärnan då den var lite seg och otydlig emellanåt.

Ann Carlsson

2011-10-30

Blev faktiskt besviken efter att ha läst änglar och demoner som jag tycker är hans bästa bok...tråkig intrig och lite grått scensatt...inte översvallande språkmässigt heller...

Kaleida Läslus

2011-04-04

Nej, nu har han inte gått framåt i utvecklingen. Jag reagerade flera gånger på språkbruket och persongalleriet kändes förutsägbart och tråkigt.

Nenne No

2011-03-28

Jobbig, löjlig, osympatisk, fåniga kärlekshistorier, för många smarta karaktärer som är korkade. Nej tack, tyvärr inte. Han hade inte riktigt bemästrat stilen ännu.

Atom Bombman

2011-02-23

En helt galet dålig bok, både litterärt och tekniskt. Så full av fel att det nästan är underhållning.

Tobias Ek

2010-11-24

Trodde denna skulle vara bra, men det var den inte... Jag läste inte ens ut den

Elisabeth Kling

2010-09-10

sträckläsare !

Nils Thor

2010-05-24

Den var så fruktansvärt dålig att jag var tvungen att ge upp. Visserligen roligt att läsa om hur kryptering skildras i thrillers, men det här var alltför dåligt.

Christina Englund

2010-01-18

Denna bok är bara för mycket. Lyssnadefärdigt på den enbart för att få veta hur författaren skulle bära sig åt för att hålla historien vid liv ända till slutet. Han lyckades inget vidare...

Martin Axelsson

2009-11-10

Helt ok bok, dock inte alls lika bra som änglar och demoner, da vinci mm

Kan hålla med att boken har många liknande drag av dess föregångare.
Gillar dock alla tekniska detaljer och klurigheter i dessa böcker underbart XD

Artur Foxander

2009-10-26

Det är tredje gången jag läser den här boken. De andra två gångerna hade den annat omslag, annan titel och andra namn... Men samma handling och samma författare

[spoileralert] Det börjar med ett mord som måste lösas av en felfri människa som har 24 h på sig att rädda en jävla massa andra människor. Hjälten jagas av en mördare med karakteristiskt utseende. I slutet avslöjas att den skrupelfria mördaren anlitades av en person i hjältens/hjältinnans omedelbara närhet. Mördaren skyr inga medel och avrättar alla som har rört vid hjälten. Under tiden ska hjälten lösa en massa pyssel som att kolla på statyernas händer, kolla på målningar och leta efter blåhåriga punkare... och flänga runt så mycket som möjligt i staden som han råkar befinna sig i [/spoileralert]

Den är välskriven, men om du nu vill läsa den så kan du ju välja någon annan variant som är mindre stereotyp, mindre fördomsfull och bättre reaserchad. Allt av den här författaren är bara varianter på den här intrigen

Sixten Wimsey

2009-10-23

Håller med om att det är hetsigt tempo...men jag har redan glömt vad den handlar om...

Johanna Falkered

2009-07-01

Lite av 24känsla. Hetsigt tempo som ökar spänningen markant.