ÖGAT - 13 korta skräcknoveller

En glimt in i andevärlden elleren otäck mobbningssituation.På några få rader lyckas EmmaFrey-Skøtt fånga scenen. Oftastslutar de korta skräcknovellernapå ett oväntat sätt. Läsarenryser, läser om och tänkervidare.

Deckare är inte riktigt min genre men skräck gillar jag. När Emma Frey-Skøtt kontaktade mig och frågade om jag ville recensera hennes 13 skräcknoveller tackade jag genast ja. Berättelserna är lättlästa och lagom ruggiga. De lämnar många tankar och funderingar och det går att spinna vidare på berättelserna. Bara fantasin sätter stopp. Använd med fördel i undervisningen som starter till kreativt skrivande.

Läskiga, lättlästa och fängslande!

Ögat av Emma Frey-Skott och med illustrationer av Elin Johnsson är en samling med 13 korta skräckhistorier och tillhör kategorin lättläst. Historierna är väldigt korta, cirka 2 sidor och endast några rader per sida. Det är berättelser som vill få en att fantisera vidare. Vad hände sen? Vem var det egentligen? Trots få rader lyckas författaren skapa en obehaglig stämning. Det blir inget wow från mig men jag tänker att om den används i skolan som ett sätt att diskutera vidare eller som inspiration för att sen skriva egna, lättlästa historier så funkar det. Författaren får en absolut att fundera vidare i de olika berättelserna. Boken ges ut av LL-förlaget som ger ut lättlästa böcker för unga och vuxna och det är viktigt med lättlästa böcker för alla åldrar.

Detta är en väldigt lättläst bok anpassad för 12-15 år, men borde funka även i femte och sjätte klass kanske?
Med väldigt få rader så får ändå berättelsen en slagkraftig och skrämmande avslutning.
Min uppfattning är att författaren lyckas skapa en bok där varje kapitel är några enstaka rader, men ändå kan kännas givande och rolig för den tonåring som faktiskt ligger på den nivån i läsningen. Viktigt att personer med läs-skrivsvårigheter faktiskt får litteratur anpassad för sin ålder och inte erbjuds enbart barnslig (och på det sättet nedvärderande) litteratur.
Denna boken har varit för läskig/grov att läsa för min A (8 år), vilket jag ser som ett gott betyg då målgruppen ligger på start 4 år äldre än honom.

Illustrationerna är fängslande och välgjorda. Först tycks de vardagliga för att sen sättas i ett nytt obehagligt perspektiv när man vänder till nästa sida som förstärker den läskiga känslan. Alternativt på de korta historier som enbart är en sida, då blir illustrationen läskigare ju längre i texten man kommer - trots samma bild. Skickligt!

Denna bok har alltså en väldigt nischad målgrupp, men för den målgrupp känns boken som ett bra och välgjort val.

När det känns som om någon tittar på dig, vad kan det vara? / Vad hände egentligen på lajvet? / Varför har hon så ont i nacken?
🐴
Ögat är en liten bok som innehåller många korta skräckhistorier. Lättlästa böcker blir ofta lite platta och tappar mycket i innehåll med sin nedkortade raka text. Men i Ögat lyckas författaren med att förmedla mycket i den korta texten och med respektive illustrationer till, blir det bitvis riktigt obehagligt. En lättläst bok som passar väldigt bra in på många skolbibliotek, där behoven av lättläst ofta är stort.