ÖGAT - 13 korta skräcknoveller

En glimt in i andevärlden eller en otäck mobbningssituation. På några få rader lyckas Emma Frey-Skøtt fånga scenen. Oftast slutar de korta skräcknovellerna på ett oväntat sätt. Läsaren ryser, läser om och tänker vidare.  Elin Jonssons häftiga illustrationer är en lika stor del av upplevelsen som texten. En bok att diskutera i grupp, eller att läsa ensam för den som vågar!

Jag tillhör kategorin människor som inte ens kan titta på skräckfilm bakom en kudde, för jag kommer att vara rädd i åratal sedan. Tack och lov är de här skräckhistorierna på mer lagom nivå för mig. Vissa av dem är absolut obehagliga, men vissa är lite mer på nivån av ”Blodet droppar” som jag läste i mellanstadiet. Jag gillar den blandningen. Det betyder att det är större möjlighet att det finns något för alla.

Det här är ett bra samarbete mellan Frey-Skött och Jonsson, tycker jag. Jonssons bilder ackompanjerar och kompletterar berättelserna på ett väldigt bra sätt (gillar omslagsbilden väldigt mycket)

När det kommer till historier som jag tycker bäst om tycker jag om ödesmättnaden i ”Om, om …” och jag får rysningar av ”Soffan”. Väldigt bra gjort av Frey-Skött att få det så väldigt spännande med ett så lättläst språk som möjligt. Det känns som om det måste vara mycket svårare att skriva målande med få ord än med många. Nu har hon ju Jonsson till hjälp, och det klart att det alltid hjälper med visuella bilder med.

Det bästa med den här tycker jag är att det också kan finnas något för en bred ålderskategori. Det går att skrämma yngre barn med vissa av berättelserna, och så finns det sådant som passar även mig som vuxen.

villa-freja.se

2018-09-14

Deckare är inte riktigt min genre men skräck gillar jag. När Emma Frey-Skøtt kontaktade mig och frågade om jag ville recensera hennes 13 skräcknoveller tackade jag genast ja. Berättelserna är lättlästa och lagom ruggiga. De lämnar många tankar och funderingar och det går att spinna vidare på berättelserna. Bara fantasin sätter stopp. Använd med fördel i undervisningen som starter till kreativt skrivande.

Läskiga, lättlästa och fängslande!

@barnbokstips

2018-09-02

Ögat av Emma Frey-Skott och med illustrationer av Elin Johnsson är en samling med 13 korta skräckhistorier och tillhör kategorin lättläst. Historierna är väldigt korta, cirka 2 sidor och endast några rader per sida. Det är berättelser som vill få en att fantisera vidare. Vad hände sen? Vem var det egentligen? Trots få rader lyckas författaren skapa en obehaglig stämning. Det blir inget wow från mig men jag tänker att om den används i skolan som ett sätt att diskutera vidare eller som inspiration för att sen skriva egna, lättlästa historier så funkar det. Författaren får en absolut att fundera vidare i de olika berättelserna. Boken ges ut av LL-förlaget som ger ut lättlästa böcker för unga och vuxna och det är viktigt med lättlästa böcker för alla åldrar.

Detta är en väldigt lättläst bok anpassad för 12-15 år, men borde funka även i femte och sjätte klass kanske?
Med väldigt få rader så får ändå berättelsen en slagkraftig och skrämmande avslutning.
Min uppfattning är att författaren lyckas skapa en bok där varje kapitel är några enstaka rader, men ändå kan kännas givande och rolig för den tonåring som faktiskt ligger på den nivån i läsningen. Viktigt att personer med läs-skrivsvårigheter faktiskt får litteratur anpassad för sin ålder och inte erbjuds enbart barnslig (och på det sättet nedvärderande) litteratur.
Denna boken har varit för läskig/grov att läsa för min A (8 år), vilket jag ser som ett gott betyg då målgruppen ligger på start 4 år äldre än honom.

Illustrationerna är fängslande och välgjorda. Först tycks de vardagliga för att sen sättas i ett nytt obehagligt perspektiv när man vänder till nästa sida som förstärker den läskiga känslan. Alternativt på de korta historier som enbart är en sida, då blir illustrationen läskigare ju längre i texten man kommer - trots samma bild. Skickligt!

Denna bok har alltså en väldigt nischad målgrupp, men för den målgrupp känns boken som ett bra och välgjort val.