Gastar i Göteborg

Olczak, Martin

Livet kommer aldrig mer att bli sig likt för Jack. Han har nämligen fått en lillasyster! Jack är överlycklig, tänk att han för inte så länge sen bodde på ett barnhem och trodde att han var föräldralös, och nu har han en hel familj med både föräldrar, moster och en syster! Lillasyster är såklart världens sötaste bebis, men snart upptäcker Jack att det är något konstigt med födelsemärket hon har på armen. Det ser precis ut som en sjua men nästa morgon när de vaknar ser det istället ut som en sexa! Kan det röra sig om svart magi? Det finns bara en sak att göra: hela familjen och vätten Rurik packar in sig i bilen och beger sig till Göteborg och spökhotellet Gasten på Liseberg. Där finns någon som kanske kan hjälpa dem ... Gastar i Göteborg är första boken i en ny serie om Jack och hans värld: Legenden om Jack. Nu lämnar Jack och hans familj Stockholm och ger sig ut i landet, och allra först...

De tidigare tolv böckerna om Jack har utspelat sig i Stockholm men som ni förstår av titeln så beger sig Jack med familj till Göteborg.
För Jack har blivit storebror - superkul! Men när ett mystiskt tecken visar sig på lillasysters arm så behöver de åka till västkusten för att träffa en teckentyderska. Kan det handla om svart magi?

Vi har uppskattat ”Gastar i Göteborg” precis som tidigare delar.
Det som är lite tråkigt med boken är att det är just bok 1 av 4. Alltså är vi precis i början av Jacks nya äventyr. Vid högläsningen tog boken slut lite väl fort och vi önskade att de tre efterföljande redan fanns utgivna så vi kunde fortsätta direkt. Jag som vuxen tänker att den passar riktigt bra att läsa själv för den som kommit igång med läsningen, då kommer man nog förbi att boken tar slut för fort.

En rolig detalj är att Olczak vävt i flera utflyktsmål i Göteborg som många barn besökt. T.ex Liseberg och Universeum. Det gör boken extra spännande när iallafall våra barn också får lite igenkänning.

Boken går att läsa fristående från de tidigare delarna. Men varför skulle man när alla tolv tidigare böcker är så himla bra. För er som inte läst någon Jack-bok. Börja med ”Trolldom i Gamla stan” och arbeta er fram till denna bok. Ni vill inte gå miste om den läsningen, som också för in kunskap om gammal svensk folktro och platser i Sthlm kombinerat med en rejäl dos magi som skapar fantastiska läsupplevelser.

Genom boken finns också ett antal svartvita illustrationer av Sandler som både levandegör texten men också ger egen mystisk.

I samband med släppet av denna bok har förlaget också släppt en aktivitetsbok med diverse pyssel, gåtor, klurigheter och spännande detaljer från böckerna. Aktivitetsböcker är en himla bra grej för att ”kuppa” in extra läsning för barnet. Min A är rätt läsovillig pga av läs/skrivsvårigheter (men är storkonsumenter av ljudböcker och älskar högläsning). Men när man sticker aktivitetsboken i handen på honom sätter han direkt igång och läser instruktionerna för att kunna börja lösa problemen.
Men ja, boken är rolig även utan mammas bakomliggande manipulation.