Gastar i Gteborg

Olczak, Martin

Livet kommer aldrig mer att bli sig likt fr Jack. Han har nmligen ftt en lillasyster! Jack r verlycklig, tnk att han fr inte s lnge sen bodde p ett barnhem och trodde att han var frldrals, och nu har han en hel familj med bde frldrar, moster och en syster! Lillasyster r sklart vrldens staste bebis, men snart upptcker Jack att det r ngot konstigt med fdelsemrket hon har p armen. Det ser precis ut som en sjua men nsta morgon nr de vaknar ser det istllet ut som en sexa! Kan det rra sig om svart magi? Det finns bara en sak att gra: hela familjen och vtten Rurik packar in sig i bilen och beger sig till Gteborg och spkhotellet Gasten p Liseberg. Dr finns ngon som kanske kan hjlpa dem ... Gastar i Gteborg r frsta boken i en ny serie om Jack och hans vrld: Legenden om Jack. Nu lmnar Jack och hans familj Stockholm och ger sig ut i landet, och allra...

Almunge skola, 4B

2021-12-17

Den r bra fr den r spnnande.

Karstorp Norra 4c

2021-10-12

Boken var vldigt spnnande. Dem som vill ha skn litteratur att lsa s r detta en serie fr dig. Man MSTE lsa SERIEN frn BRJAN.

ISGR 4B

2021-10-06

Den var vldigt bra men ganska lttlst.
Jag rekommenderar denna bok till sna som gillar lttlsta bcker och r vldigt
Fantasifull

Jack fr en lillasyster som har en 7 p armen som ndras varje midnatt. VAd betyder det?

super bra bok och super spnnande

Detta r en riktigt bra skriven serie om Jack
vi gillar ven alla de tidigare bckerna om Jack.
Denna bok fr 👹👹👹👹👹av oss🌹

Gustav 9r:
Vi lste klart Legenden om Jack Gastar i Gteborg av Martin Olczak. Det r frsta delen av fyra som ska komma. Anna Dandler har gjort de fina illustrationerna som r svarta och vita. Boken r 6-9 r.
Det r en bara bok men jag nskar att jag hade vntat med att lsa denna bok till alla bckerna finns ute. Nu mste jag g och vnta jttelnge p de andra. Det r inte s roligt. Det r korta kapitel och man lser ut den snabbt.

Jack fr en lillasyster som heter Ebba. Hon har ett tecken p armen. Svartmagi. Det verkar vara en nedrkning. Jack r jtteglad fr sin syster. Hela familjen och vtten Rurik ker till Gteborg. Till Liseberg dr det finns ngon som kanske kan hjlpa dem. Mamma och jag turades om att lsa boken och den r jttebra.

Philip 7 r:
Boken r spnnande och det r roligt att Jack ftt en syster. Jag tycker om teckningarna i boken. Jag tycker om Jack men jag vill inte heller vnta p nsta bok. Jag lste kapitelorden. Det var inte svrt. Det r roligt att de ker till Liseberg i boken.

AC:
Det var mysigt och trevligt att lsa Gastar i Gteborg och jag hller med Gustav att det knns otligt att nu behva vnta fr att lsa vidare. Det knns som att denna bok kunde vara tjockare fr hglsning men som egen bok fr exempelvis Gustav hade den varit toppen. Philip tyckte den var jttespnnande men vill lsa nsta nu. Samma hr. Vi fr tlmodigt vnta till nsta bok kommer och jag antar att det r ett gott betyg.
Illustrationerna i boken r fantastiskt fina och man kan verkligen se knslorna i den. Vi kommer att lsa de vriga nr de kommer.

De tidigare tolv bckerna om Jack har utspelat sig i Stockholm men som ni frstr av titeln s beger sig Jack med familj till Gteborg.
Fr Jack har blivit storebror - superkul! Men nr ett mystiskt tecken visar sig p lillasysters arm s behver de ka till vstkusten fr att trffa en teckentyderska. Kan det handla om svart magi?

Vi har uppskattat Gastar i Gteborg precis som tidigare delar.
Det som r lite trkigt med boken r att det r just bok 1 av 4. Allts r vi precis i brjan av Jacks nya ventyr. Vid hglsningen tog boken slut lite vl fort och vi nskade att de tre efterfljande redan fanns utgivna s vi kunde fortstta direkt. Jag som vuxen tnker att den passar riktigt bra att lsa sjlv fr den som kommit igng med lsningen, d kommer man nog frbi att boken tar slut fr fort.

En rolig detalj r att Olczak vvt i flera utflyktsml i Gteborg som mnga barn beskt. T.ex Liseberg och Universeum. Det gr boken extra spnnande nr iallafall vra barn ocks fr lite igenknning.

Boken gr att lsa fristende frn de tidigare delarna. Men varfr skulle man nr alla tolv tidigare bcker r s himla bra. Fr er som inte lst ngon Jack-bok. Brja med Trolldom i Gamla stan och arbeta er fram till denna bok. Ni vill inte g miste om den lsningen, som ocks fr in kunskap om gammal svensk folktro och platser i Sthlm kombinerat med en rejl dos magi som skapar fantastiska lsupplevelser.

Genom boken finns ocks ett antal svartvita illustrationer av Sandler som bde levandegr texten men ocks ger egen mystisk.

I samband med slppet av denna bok har frlaget ocks slppt en aktivitetsbok med diverse pyssel, gtor, klurigheter och spnnande detaljer frn bckerna. Aktivitetsbcker r en himla bra grej fr att kuppa in extra lsning fr barnet. Min A r rtt lsovillig pga av ls/skrivsvrigheter (men r storkonsumenter av ljudbcker och lskar hglsning). Men nr man sticker aktivitetsboken i handen p honom stter han direkt igng och lser instruktionerna fr att kunna brja lsa problemen.
Men ja, boken r rolig ven utan mammas bakomliggande manipulation.