Gastar i Göteborg

Olczak, Martin

Almunge skola, 4B

2021-12-17

Den är bra för den är spännande.

Karstorp Norra 4c

2021-10-12

Boken var väldigt spännande. Dem som vill ha skön litteratur att läsa så är detta en serie för dig. Man MÅSTE läsa SERIEN från BÖRJAN.

ISGR 4B

2021-10-06

Den var väldigt bra men ganska lättläst.
Jag rekommenderar denna bok till såna som gillar lättlästa böcker och är väldigt
Fantasifull

Jack får en lillasyster som har en 7 på armen som ändras varje midnatt. VAd betyder det?

super bra bok och super spännande

Detta är en riktigt bra skriven serie om Jack
vi gillar även alla de tidigare böckerna om Jack.
Denna bok får 👹👹👹👹👹av oss🌹

Gustav 9år:
Vi läste klart Legenden om Jack Gastar i Göteborg av Martin Olczak. Det är första delen av fyra som ska komma. Anna Dandler har gjort de fina illustrationerna som är svarta och vita. Boken är 6-9 år.
Det är en bara bok men jag önskar att jag hade väntat med att läsa denna bok till alla böckerna finns ute. Nu måste jag gå och vänta jättelänge på de andra. Det är inte så roligt. Det är korta kapitel och man läser ut den snabbt.

Jack får en lillasyster som heter Ebba. Hon har ett tecken på armen. Svartmagi. Det verkar vara en nedräkning. Jack är jätteglad för sin syster. Hela familjen och vätten Rurik åker till Göteborg. Till Liseberg där det finns någon som kanske kan hjälpa dem. Mamma och jag turades om att läsa boken och den är jättebra.

Philip 7 år:
Boken är spännande och det är roligt att Jack fått en syster. Jag tycker om teckningarna i boken. Jag tycker om Jack men jag vill inte heller vänta på nästa bok. Jag läste kapitelorden. Det var inte svårt. Det är roligt att de åker till Liseberg i boken.

AC:
Det var mysigt och trevligt att läsa Gastar i Göteborg och jag håller med Gustav att det känns otåligt att nu behöva vänta för att läsa vidare. Det känns som att denna bok kunde vara tjockare för högläsning men som egen bok för exempelvis Gustav hade den varit toppen. Philip tyckte den var jättespännande men vill läsa nästa nu. Samma här. Vi får tålmodigt vänta till nästa bok kommer och jag antar att det är ett gott betyg.
Illustrationerna i boken är fantastiskt fina och man kan verkligen se känslorna i den. Vi kommer att läsa de övriga när de kommer.

De tidigare tolv böckerna om Jack har utspelat sig i Stockholm men som ni förstår av titeln så beger sig Jack med familj till Göteborg.
För Jack har blivit storebror - superkul! Men när ett mystiskt tecken visar sig på lillasysters arm så behöver de åka till västkusten för att träffa en teckentyderska. Kan det handla om svart magi?

Vi har uppskattat ”Gastar i Göteborg” precis som tidigare delar.
Det som är lite tråkigt med boken är att det är just bok 1 av 4. Alltså är vi precis i början av Jacks nya äventyr. Vid högläsningen tog boken slut lite väl fort och vi önskade att de tre efterföljande redan fanns utgivna så vi kunde fortsätta direkt. Jag som vuxen tänker att den passar riktigt bra att läsa själv för den som kommit igång med läsningen, då kommer man nog förbi att boken tar slut för fort.

En rolig detalj är att Olczak vävt i flera utflyktsmål i Göteborg som många barn besökt. T.ex Liseberg och Universeum. Det gör boken extra spännande när iallafall våra barn också får lite igenkänning.

Boken går att läsa fristående från de tidigare delarna. Men varför skulle man när alla tolv tidigare böcker är så himla bra. För er som inte läst någon Jack-bok. Börja med ”Trolldom i Gamla stan” och arbeta er fram till denna bok. Ni vill inte gå miste om den läsningen, som också för in kunskap om gammal svensk folktro och platser i Sthlm kombinerat med en rejäl dos magi som skapar fantastiska läsupplevelser.

Genom boken finns också ett antal svartvita illustrationer av Sandler som både levandegör texten men också ger egen mystisk.

I samband med släppet av denna bok har förlaget också släppt en aktivitetsbok med diverse pyssel, gåtor, klurigheter och spännande detaljer från böckerna. Aktivitetsböcker är en himla bra grej för att ”kuppa” in extra läsning för barnet. Min A är rätt läsovillig pga av läs/skrivsvårigheter (men är storkonsumenter av ljudböcker och älskar högläsning). Men när man sticker aktivitetsboken i handen på honom sätter han direkt igång och läser instruktionerna för att kunna börja lösa problemen.
Men ja, boken är rolig även utan mammas bakomliggande manipulation.