Garnethill

Mina, Denise

| 2014

Vinnare av The John Creasy Dagger för »Bästa kriminaldebut«. »En unikt begåvad, realistisk och rasande deckare.« | LOTTA OLSSON, DN »En fullständigt omskakande kriminaldebut, omöjlig att lägga ifrån sig.« | NEW YORK TIMES Maureen O' Donnell har haft ett problemfyllt liv: sexuella övergrepp, inlagd på mentalsjukhus, ett jobb som är en återvändsgränd, och ett trassligt förhållande med den gifte terapeuten Douglas som hon precis är på väg att avsluta. Men någon hinner före. En morgon när Maureen vaknar upp bakfull och vacklar ut i vardagsrummet hittar hon sin älskare fastbunden i en stol och med halsen avskuren. Glasgowpolisen betraktar henne som misstänkt, och till och med hennes egen familj verkar tro att hon är inblandad. I panik börjar Maureen tvivla på sin egen version av händelseförloppet. Hon kartlägger Douglas sista dagar i livet och konfronteras med en fasansfull härva av lögner,...

Henrik Johansson

2018-08-21

Starka karaktärer och socialrealism blandat med spänning. Utmärkt.

Anna Johansson

2016-02-06

Svårt att sätta fingret på denna bok. Jag tycker egentligen inte den var direkt bra, men samtidigt är det något som ändå gör den ok. Handlingen och karaktärerna är platta, men språket är bra. Fick liksom inget grepp om boken och vad den gick ut på... Hmm....

Rebecka Bevka

2015-04-12

Jag har alltid haft svårt för deckargenren. I SVT:s Babel intervjuades Denise Mina och jag tyckte att hon framställdes som en intressant författare. Jag lånade hem ett par böcker och försökte läsa utan varken förväntningar eller fördomar. Kanske har Minas böcker haft oturen att misshandlas brutalt av den svenska översättaren, jag tycker att det är lika själlöst och illa skrivet som det mesta jag tidigare läst i genren. Synd, jag gillade verkligen Mina som hon framställdes i tv-intervjun. Jag ville sätta mina fördomar mot genren på prov och upptäcka att jag haft fel, men här finns i mitt tycke inte något väsentligt innehåll för en läsvärd bok.

2014-12-13

Den här boken är en nyutgiven bok, och skrevs redan 1998. Det är den första boken i Garnethill-trilogin.

Boken var en lite annorlunda med en lite speciell huvudperson. Men boken var välskriven, spännande, och inte alls förutsägbar.

Jag ser verkligen fram emot att läsa dom två följande böckerna i trilogin, för jag tyckte mycket om boken, och speciellt om huvudpersonen, Maureen.

2014-10-25

Nej! Det här är mitt andra försök med Denise Mina, men jag är inte imponerad. Den är antagligen välskriven, men alldeles för omständlig för min smak, och för att inte tala om tråkig. Tråkig och seg! Jag tror jag ska passa mig för hennes böcker i fortsättningen!

Karin D

2010-02-21

Egentligen tyckte jag att boken var jättebra men får motvilligt erkänna att det var svårt att läsa på engelska. Jag smickrar mig med att tycka att jag är rätt bra på engelska men det är nog amerikansk engelska och inte brittisk slang. Jag är sugen att läsa om boken på svenska men vet att jag kommer att kasta mig över de andra 2 delarna i Garneth Hill-triologin som jag har hemma, på svenska.