Garnethill

Mina, Denise

| 2014

Vinnare av The John Creasy Dagger fr Bsta kriminaldebut. En unikt begvad, realistisk och rasande deckare. | LOTTA OLSSON, DN En fullstndigt omskakande kriminaldebut, omjlig att lgga ifrn sig. | NEW YORK TIMES Maureen O' Donnell har haft ett problemfyllt liv: sexuella vergrepp, inlagd p mentalsjukhus, ett jobb som r en tervndsgrnd, och ett trassligt frhllande med den gifte terapeuten Douglas som hon precis r p vg att avsluta. Men ngon hinner fre. En morgon nr Maureen vaknar upp bakfull och vacklar ut i vardagsrummet hittar hon sin lskare fastbunden i en stol och med halsen avskuren. Glasgowpolisen betraktar henne som misstnkt, och till och med hennes egen familj verkar tro att hon r inblandad. I panik brjar Maureen tvivla p sin egen version av hndelsefrloppet. Hon kartlgger Douglas sista dagar i livet och konfronteras med en fasansfull hrva av lgner,...

Henrik Johansson

2018-08-21

Starka karaktrer och socialrealism blandat med spnning. Utmrkt.

Anna Johansson

2016-02-06

Svrt att stta fingret p denna bok. Jag tycker egentligen inte den var direkt bra, men samtidigt r det ngot som nd gr den ok. Handlingen och karaktrerna r platta, men sprket r bra. Fick liksom inget grepp om boken och vad den gick ut p... Hmm....

Rebecka Bevka

2015-04-12

Jag har alltid haft svrt fr deckargenren. I SVT:s Babel intervjuades Denise Mina och jag tyckte att hon framstlldes som en intressant frfattare. Jag lnade hem ett par bcker och frskte lsa utan varken frvntningar eller frdomar. Kanske har Minas bcker haft oturen att misshandlas brutalt av den svenska versttaren, jag tycker att det r lika sjllst och illa skrivet som det mesta jag tidigare lst i genren. Synd, jag gillade verkligen Mina som hon framstlldes i tv-intervjun. Jag ville stta mina frdomar mot genren p prov och upptcka att jag haft fel, men hr finns i mitt tycke inte ngot vsentligt innehll fr en lsvrd bok.

2014-12-13

Den hr boken r en nyutgiven bok, och skrevs redan 1998. Det r den frsta boken i Garnethill-trilogin.

Boken var en lite annorlunda med en lite speciell huvudperson. Men boken var vlskriven, spnnande, och inte alls frutsgbar.

Jag ser verkligen fram emot att lsa dom tv fljande bckerna i trilogin, fr jag tyckte mycket om boken, och speciellt om huvudpersonen, Maureen.

2014-10-25

Nej! Det hr r mitt andra frsk med Denise Mina, men jag r inte imponerad. Den r antagligen vlskriven, men alldeles fr omstndlig fr min smak, och fr att inte tala om trkig. Trkig och seg! Jag tror jag ska passa mig fr hennes bcker i fortsttningen!

Karin D

2010-02-21

Egentligen tyckte jag att boken var jttebra men fr motvilligt erknna att det var svrt att lsa p engelska. Jag smickrar mig med att tycka att jag r rtt bra p engelska men det r nog amerikansk engelska och inte brittisk slang. Jag r sugen att lsa om boken p svenska men vet att jag kommer att kasta mig ver de andra 2 delarna i Garneth Hill-triologin som jag har hemma, p svenska.