Gården

Smith, Tom Rob

| 2015

Ända tills Daniel får ett uppjagat telefonsamtal från sin far tror han att hans föräldrar njuter av en fridfull, välförtjänt pensionering på en idyllisk lantgård i Sverige. Tilde och Chris har sålt sitt hus och sin firma i London och sagt adjö till England för att starta ett nytt liv utanför Falkenberg i Sverige. Men samtalet förändrar allt. Din mor är inte frisk, säger Chris.Hon inbillar sig saker - hemska, hemska saker. Hon har drabbats av en psykos och blivit intagen på psyket. Daniel gör sig beredd att resa till Sverige. Men innan han hinner så långt dyker mamma Tilde upp i London. Jag är övertygad om att din far har pratat med dig. Allt den mannen har sagt är lögn. Jag är inte galen. Jag behöver ingen läkare. Jag behöver polisen.Modern gömmer sig i Daniels lägenhet och berättar där om tiden i Sverige som innefattar mörka hemligheter, en försvunnen ung kvinna, avskyvärda brott och en...

Marianne Skoglund

2020-11-01

Hade nog lite för höga förväntningar. Annorlunda bok, ändå.

Maria B Hansson

2016-05-16

Jag älskade Barn 44 och blev nyfiken när Gården delvis utspelar sig på en gård i Halland. Boken kändes ganska förutsägbar när jag läste den, men nu så här i efterhand så har händelserna och karaktärerna bitit sig fast Jag återkommer till dem i tanken och funderar över boken. Då var väl boken bra ändå :) Så jag ger den fyra stjärnor.

Anna Hedenstedt

2016-01-31

En riktig sidvändare! Har lite frågor som jag gärna skulle ha svar på dock, känner mig inte helt lästillfredställd.

Svag fyra eller stark trea blir mitt betyg. Jättebra historia, spännande och intressant med att får se den ur olika perspektiv - vad är sant och vems tolkning av händelserna är rätt? Från första meningen vill man läsa vidare utan avbrott för att se hur det går. Men. Tråkigt grepp att berätta en historia genom att låta en person i boken berätta den för en annan person. Det hade varit mer spännande att få följa hela berättelsen som en roman. Men som sagt - stark story!

Gunilla Jönsson

2016-01-15

Betyg 3,5. Den började spännande, men blev lite svårläst.
Ett väldigt oväntat slut.

Angela Andersson

2015-11-01

Sämre bland sämst.

Marianne Strandberg

2015-05-20

Intressant vinkel, upplägg. Men det håller inte riktigt. Känns alltför uppstyltat på något vis. Så det blir en stark trea.

E H

2015-05-17

En svag 4 blev betyget. Tanken var god men räckte inte till ett toppbetyg. Något fattades.

Kim M. Kimselius

2014-08-16

"Fram till det där telefonsamtalet hade det varit en helt vanlig dag."

När jag håller skrivarkurser poängterar jag hur viktigt det är att fånga läsaren direkt, gärna med första meningen, något som Tom Rob Smith i sin bok Gården verkligen har lyckats med. Jag var fast direkt!

Det här är en otäckt, psykologiskt skrämmande bok, uppbyggd på ett mycket annorlunda sätt än normala böcker.

Boken handlar om Daniel och hans föräldrar, Tilde och Chris. Tilde är född i Sverige, men har sedan tonåren bott i England, där Daniel är född, Chris är engelsman. Föräldrarna flyttar till Sverige och köper en gammal gård på landet och går i pension. Daniel tror att allt är frid och fröjd. En dag får han ett mejl från sin mor, där står ett enda ord: Daniel!

Han tänker inte mer på det, tills han får samtal från sin far som säger att hans mor är sjuk. Daniel gör sig beredd att resa till London, men väl på flygplatsen ringer hans mor och säger att hon är på väg till honom.

När hon anländer börjar hon berätta en mycket skrämmande historia. Daniel vet inte om han ska tro henne, för den bild hon målar upp av sin man, är inte den far Daniel har lärt känna. Samtidigt försöker Chris hela tiden ringa Daniel och be honom hålla kvar sin mor där, så kommer fadern för att ta hand om henne. Tiden springer iväg för Tilde som vill få ur sig hela sin berättelse innan maken hittar henne och för henne därifrån.

Det är nervigt att läsa boken, svårt att lägga den ifrån sig. Det är en bok med mycket oväntat slut, något jag aldrig kunde gissa.

Rekommenderar dig varmt att läsa boken.

Kim M. Kimselius

2014-08-16

"Fram till det där telefonsamtalet hade det varit en helt vanlig dag."

Rekommenderar dig varmt att läsa boken.

2014-08-03

Tom Rob Smith. Sällan har en författare lyckats påverka mig som Tom Rob Smith gjorde med sin debutroman Barn 44. Därför blev jag extra glad när jag blev erbjuden hans nya bok, Gården, som recensionsexemplar. Extra speciellt är det också att boken utspelar sig i trakten av Falkenberg, där jag tillbringat en och annan dag. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/08/garden-av-tom-rob-smith.html

Marc Moore

2014-07-29

En berättelse om livslögner och att inte bli trodd.
Idéen är bra men tyvärr utnyttjas den inte fullt ut. Historien känns långt ifrån trovärdig och mammans sätt att återberätta sin historia är högtravande och överdrivet teatralisk.
Trotts det är den spännande och dessutom lättläst därav betyget.

2014-06-11

Betyg: 4,5 av 5.

Så här står det bland annat om boken på förlagets hemsida:

?Boken berör många obehagliga ämnen och tar efterhand en oväntad vändning.? och ?Genre: Psykologisk dramathriller.?

Och det kan jag verkligen hålla med om!

Jag tyckte mycket, mycket om den här boken. Hade inte hört talats om författaren förut, när jag blev erbjuden att läsa den, från förlaget. Och det är jag väldigt tacksam för, eftersom jag tyckte att den var så bra.

Boken är oerhört spännande, och jag hade mycket svårt att lägga den ifrån mig.

Den var väldigt oförutsägbar, och jag hade inte en aning om hur boken skulle sluta.

Mycket välskriven var den, och lättläst, med ett skönt flyt i.

Så jag kan verkligen rekommendera boken till alla, oavsett vilka genrer man brukar läsa. För den här boken tror jag dom flesta kan tycka om.

Och jag ser verkligen fram emot att läsa fler böcker av författaren Tom Rob Smith.