Går i alla gårdar

Bolinder, Ulla

| 2015

Året är 1957. I en liten uppländsk by sprider sig oron och rädslan när en av byns kvinnor hittas misshandlad och död på en äng. Vem kan ha gjort sig skyldig till detta illdåd? Polisen har inga spår efter förövaren och i byn växer sig skvallret allt starkare. ?Många oskyldiga har vållats skada och bekymmer på grund av illgärningen. Folk har ju sina misstankar, och som alltid vid händelser av detta slag kan de onda ryktena drabba vem som helst. Polisen har uttryckligen sagt ifrån att samtliga kontroller har gjorts främst i syfte att få personer definitivt bortsorterade såsom icke misstänkta, men skvallret väjer ju inte undan för vare sig sakskäl eller förnuft.?  Går i alla gårdar är en verklighetstrogen skildring med stark tidsfärg från livet på 1950-talet, då det svenska folkhemmet byggdes upp och framtidstron var ljus och stark. Men i den våldsdrabbade byn...

2015-06-28

Det här är Ulla Bolinders tolfte bok, och det är den fjärde boken som jag läser av henne. Jag har tidigare läst ?Intrång?, ?Uppsåt?, och ?Domslut?.

Den här boken är uppbyggd genom att olika personer berättar om sin syn på vad som har hänt i byn där mordet har begåtts.

Boken utspelar sig i slutet av nittonhundrafemtiotalet, så den är väldigt mycket även som ett tidsdokument över den tiden som var då. Personerna som berättar pratar inte bara om själva mordet, utan även om livet runt omkring dom just då. I många av kapitlen så är det barn som berättar, och det gör ju boken lite speciell.

Jag tycker det är roligt och intressant att ibland läsa böcker som är lite annorlunda upplagda mot det vanliga, och det gäller ju verkligen den här boken.

2015-06-17

Den här boken lät väldigt intressant när jag läste om den i ett mejl från författaren. Små byar och skvaller är något jag är uppfödd med, även om vi aldrig drabbades av något mord. Eftersom jag också är svag för svenska deckare så ville jag gärna läsa den. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/06/gar-i-alla-gardar-av-ulla-bolinder.html