Gangsterprinsessan

Vinnare av Stora Ljudbokspriset 2018 Sara var under sin karriär en av Sveriges mest hårdföra knarkkurirer och rutinerad människosmugglare runt om i Europa. Med en tuff uppväxt i förorten Bergsjön, nordöst om Göteborg, kom hon tidigt i kontakt med tunga droger och gängens och gatans kompromisslösa villkor. Hemma regerade pappans knytnävar och mammans rädsla. Från att ha varit hårt mobbad i skolan, avancerade hon som ung tonåring till en avtrubbad tuffing med hot och knytnävar som vapen. Alkohol, GHB, hasch, snatteri, inbrott, bilstölder och slagsmål blev vardagsmat. När hon var 20 år och ensamstående tvåbarnsmor blev hon bjuden på amfetamin av sin egen mamma. Förälskelsen i drogen blev omedelbar och passionen drog henne i rasande fart in i den kriminella världens yttersta och innersta krets. Hon levde efter mottot: Ensam är stark och med en orubblig övertygelse att aldrig gola, hamna...

Izabela Horn

2023-09-04

Gangster Prinsessan är en levnadsberättelse om en kvinna och hennes livsresa. En barndom fylld med alkoholism och droger med daglig misshandel, oälskad och oönskad hemma, i skolan itsatt för grov mobbing. Sviken av dem vuxna är hon fylld av ilska och hat när hon träder in i vuxen världen. Detta är hennes historia!
Jätte bra bok som fångar läsaren från första sidan.

Moa Norström

2022-03-21

Mari

2019-01-24

Bra och gripande men blev lite seg i slutet

Caroline Persson

2019-01-19

Väldigt tuff bok att läsa, den får en verkligen att börja reflektera över livet. Mycket stark berättelse och otroligt läsvärd.

Bokslukerskan 93

2019-01-19

Välskriven självbiografi. Men jag tycks ändå sakna något, jag vill ha något mer av den

Malin Magnander

2018-08-30

2018-07-08

Livet är inte bara svart eller vitt. Den här boken hjälper mig i min egen process att inte döma människor på förhand. Självklart kan Sara vara en bättre människa, men hur hon drivs av missbruk och ångest från förr vet vi ju inte. Välskriven och bra.

jenny lorefors

2018-05-21

Jag var lite skeptisk till boken från början men den vann mig bit för bit och från mitten och framåt så tyckte jag mycket om att lyssna på boken.

Sabina Johnsson

2018-05-15

Den var gripande från början till slut. Man blir mörkrädd när man tänker på vad som händer ute i samhällets varje dag.

Therese

2018-04-01

Jätte intressant att få följa Saras livshistoria, och man förstår mycket väl hur det kunde gå såhär. Omöjliga livsvillkor och ett så hårt och tungt liv. Det är så beundransvärt att hon lyckades vända sitt liv, men ja det är väl inte sant, "vända sitt liv" det är nog en för enkel beskrivning av hur det har gått, det låter som att livet helt plötsligt blev lätt och normalt och så är det självfallet inte. Men det är beundransvärt att göra denna stora förvandling till ett helt nytt liv, och vad jag önskar att hon inte vänder tillbaka eller faller tillbaka! Är det något jag måste vara lite kritisk till så är det att författaren valt att ta ut svängarna i både språk och uttryckssätt som hon själv skriver att hon har gjort. Det var alldeles för mycket svordomar som gjorde det bitvis jobbigt och svårt att läsa, det blev liksom så störande att själva innehållet blev lidandes. Man måste inte beskriva med så kraftiga ord, det kändes överdrivet och slarvigt. Det gjorde att det inte kändes som en sann historia utan som en "hitta på" historia, inte så trovärdig med andra ord och det är synd. När man levt ett sådant liv som Sara behöver man inte överdriva, utan det är hemskt nog som det är. I början av boken känns det som att vissa saker var påhittade faktiskt, stämde liksom inte, t ex med vad som gäller för underhållsstöd. Men från mitten av boken och mot slutet så är den betydligt mer välskriven och lättare att hänga med. Sen är det några felstavade ord i boken, b la upprepade stavfel på s 296 ska stå risk men står riks. Tack för en bra och spännande bok, jätte viktig. Lycka till Sara, du är så stark!!

Ulf Pettersson

2018-03-14

Läsvärt om en flicka som hamnat snett i livet och hennes kamp att komma tillbaka i samhället igen, hur lätt man hamnar i fel sällskap och brottslighet

Sergon Dere

2018-02-22

Älskar fakta böcker

Bokslukerskan

2018-02-11

Kan inte påstå att jag hade några direkta förväntningar, mer än att jag skulle finna historien upplysande och intressant.
En inblick i en parallell värld som för mig är obekant.
Och vilken jävla värld!
Vår jords helvete!
Helen levererar nakna sanningar, ryslig råhet och avgrundsdjup hopplöshet.
Utan fördröjning kastas man direkt in i ett dramatiskt, tragiskt hjärtslitande livsöde,
Saras livsöde....
Ett verkligt livsöde...
Tjejen som offrar allt för en enda sak, knarket!
Tempot i boken mattas aldrig av,
det slår mig titt som tätt att allt känns så overkligt.
Hur är det möjligt att en enda liten människa kan ha råkat ut för allt detta ofattbara på så kort tid?
Men nog är det möjligt,
några ödesdigra ögonblick är allt som krävs för att rasera en människas liv totalt.
Det här är en skickligt berättad historia som spelade på hela mitt känsloregister.
Berörde innerligt djupt!
Det är något visst med berättelser ur verkligheten.
Och de författare som vågar skildra många av dessa.
@stommelolsson hatten av för dig och ditt mod.
Det du har åstadkommit här är mer än bara en suverän debutroman, det är också en viktig och betydelsefull historia du delger omvärlden.
Något som gör skillnad!
Och till sist vill jag tacka "Sara",
för att du delar med dig ❤️

Lotta Undevall

2017-10-22

Läs! Ångestladdad berättelse om Saras mörka och destruktiva liv som till slut vänder och ger oss hopp om att förändring är möjligt.