Gangsterälgarna

Öhnell, Åsa

| 2017

Ibbe är på väg till skolan när han träffar på några otäcka typer. Det är ett gäng älgar som inte drar sig för något. Och nu vill de ha hjälp av Ibbe. Hur ska han ta sig ur knipan? Och är de där gangsterälgarna verkligen så coola som de tror?

Kim M. Kimselius

2017-11-05

Det här var en riktigt läskig bok. Älgar som mobbar och är gangsters. Jag skrattar och undrar över hur författaren, Åsa Öhnell, kom på den idén.

Eftersom jag vet att barn älskar läskiga berättelser tror jag de kommer att vilja läsa den här boken om och om igen. Raul Leons teckningar är både läskiga och roliga.

Stackars Ibbe är på väg till skolan när han träffar på gangsterälgarna. De kräver äpple av honom för att han ska få gå förbi. Hur ska Ibbe få tag på alla äpplen älgarna vill ha? Ibbe mår verkligen dåligt av hotet från älgarna och gör allt han kan för att få tag på äpplen.

Som vanligt en mycket välskriven bok av författaren Åsa Öhnell. Jag vet att flera av mina barnbarn kommer att älska den här boken. En bok för dig som tycker om spänning och lite läskiga saker.
Rekommenderas varmt!

Rolig, spännande och lärorik!

@barnbokstips

2017-10-10

Jag läste Gangsterälgarna av Åsa Öhnell för både 4- och 8-åringen uppdelat på två kvällar. Den handlar om Ibbe som är på väg till skolan när tre älgar stoppar honom. De vill ha hans hjälp och hotar honom för att få hjälpen. Hur ska Ibbe ta sig ur situationen när älgarna säger "Golare har inga polare!"? En bok om hemligheter, taskiga personer och om att våga göra rätt. 8-åringen tyckte det var konstigt med älgar i kläder och vi kunde prata om vad älgarna symboliserade. Blev också prat om att det alltid är ok att berätta för en vuxen om man är i knipa, någon är dum osv. Vi tyckte boken var bra! Kan passa bra i skolan för att diskutera hur man är mot varandra och bra och dåliga hemligheter. Funkar bra både som högläsning och för den som kan läsa själv.

Gangsterälgarna av Åsa Öhnell med illustrationer av Raul Leon (Idus förlag, 2017) är en bok som jag tror att många kan känna igen sig i. Den handlar om Ibbe som träffar på de tuffa gangsterälgarna på väg till skolan. De får honom att göra saker han inte vill och han får inte skvallra... Gangsterälgarna har en bra, spännande och viktig historia. Boken är rolig att läsa högt, extra roligt var det att växla mellan älgarnas repliker. Illustrationerna är underbart härliga med mycket färg. Författaren och illustratören har fått in både genus och kulturell mångfald på ett finurligt sätt. Jag tycker att boken tar upp viktiga saker som kan vara ett bra underlag för diskussioner, t.ex.: Hur känns det när man är rädd och gör sånt som känns fel? Är det alltid fel att skvallra? Är de som verkar tuffa alltid tuffa? Jag tycker att boken passar från ca fem år och upp till skolans år 2. Jag läste den för mina pojkar som är sju och nio år och de tyckte att boken både var rolig och lite läskig. Det ska bli spännande att läsa den på förskolan för de äldsta barnen. En bra bok med bra budskap!