Gamen

Lönnaeus, Olle

| 2021

Elitsoldaten Simon får ett hemligt uppdrag: sök upp den svenske IS-jihadisten Gamen - och döda honom.  Gamen har blod på händerna. Varken regeringen eller militären, som frukar en terrorattack, vill ha hem honom levande från kalifatet. Men ordern att döda en svensk medborgare är politisk dynamit.  I Syrien går allt åt helvete, och Simon får djupa sår i kropp och själ. Ett år senare har han flyttat in hos lillasyster Jenny, hans enda fasta punkt i livet. Då får han syn på Gamen på ett kebabhaken. Eller såg i syne? Majoren, som Simon litat blint på, hävdar bestämt att Simon misstagit sig och att Gamen är död. Förvirrad och övertygad om att han blivit galen börjar Simon söka efter sanningen.  OLLE LÖNNAEUS är prisbelönt författare och journalist. Hans journalistiska gärning har belönats med tre Guldspadar, och hans böcker är översatta till nio språk och utgivna i tio...

Krister Cronqvist

2023-03-26

Spännande och välskriven bladvändare!
Oj, här har vi en bok som verkligen överraskade mig. När jag fick den tänkte jag att den verkade spännande men inte mer än så. Men nu när jag har läst den så känner jag att jag måste revidera min uppfattning.

Detta är den första boken i serien "Operatören", en serie som handlar om den förre elitsoldaten Simon Olsson och med en inriktning på politisk och religiös extremism. "Gamen" griper tag i mig nästan direkt och släpper sen inte taget förrän på sista sidan. Tempot är som vågor på ett hav, det går upp och ner, vilket jag tycker är skönt. Ibland går det undan och det är nästan så jag hoppar över ord då jag känner att jag inte kan komma framåt i handlingen fort nog. Ibland är det lite lugnare och jag hinner andas och reflektera över vad som händer.

Det är första boken av Olle Lönnaeus som jag läser, men jag är övertygad om att det kommer att bli fler. Hans sätt att skriva om högaktuella ämnen, som tex krigsbrott, extrem radikalisering och hemliga politiska uppdrag, gör att boken känns väldigt verklighetsnära. Såväl miljö- som karaktärsskildringar är mycket skickligt gjorda. Intrigen är bra men kanske något overklig då Simon Olsson tycks klara sig ur de mest märkliga situationer. Men så är det å andra sidan i de flesta böcker och filmer. Så kan man ha lite överseende med det så är detta absolut en bok som jag rekommenderar dig att läsa.
- Visa kortare text

Jan Banan

2021-06-27

En bra thriller, men handlingen står och stampar utan att komma särskilt mycket framåt genom större delen av boken. Detta gör den lite lam och betyget landar på en 3:a. Ändå välskriven och lite småspännande och jag kommer att läsa mer av Lönnaeus i framtiden.

Tomas Karlsson

2021-05-06

Trovärdig spänning, inget större djuplodande i karaktärer, men i sin genre är det en stabil fyra.

2021-04-01

Fasansfullt bra! Trots det uppenbart obegripliga känns storyn trovärdig. Spänningen stegras och man lider med den fd soldatens hemska minnen. Att inte bli trodd i hans situation känns förödande. Skönt att han fick avsluta med en insats som räddar många, många liv.

Anna Hallqvist

2021-02-18

Jag är imponerad av Olle Lönnaeus skickliga sätt att bygga upp spänning och behålla den, jag kunde omöjligt släppa Gamen förrän jag hade läst ut den!

Det är en skrämmande historia som tyvärr känns alltför verklighetsnära, och det märks att författaren har stor kunskap om IS och terrorism. Storyn är listig och genomtänkt, karaktärerna genuina och är lätta att ta till sig.

Det finns inte så mycket mer att säga om Gamen, än: Löp och köp! Det här är högklassig spänning som du helt enkelt inte vill missa

Abraham Mouginot

2021-01-30

Mycket bra! Olle Lönnaeus är enligt mig oslagbar när det kommer till skildringar av platser och karaktärer. Allt känns autentiskt och levande!

Å

Åsa Vilborgsson

2021-01-23

Väldigt spännande bok. Aktuellt ämne, bra miljöskildring och trovärdiga personer skriven av en mycket skicklig berättare.