Gamen

Lönnaeus, Olle

| 2021

Elitsoldaten Simon får ett hemligt uppdrag: sök upp den svenske IS-jihadisten Gamen - och döda honom. Gamen har blod på händerna. Varken regeringen eller militären, som fruktar en terrorattack, vill ha hem honom levande från kalifatet. Men ordern att döda en svensk medborgare är politisk dynamit.    I Syrien går allt åt helvete, och Simon får djupa sår i kropp och själ. Ett år senare har han flyttat in hos lillasystern Jenny, hans enda fasta punkt i livet. Då får han syn på Gamen på ett kebabhak. Eller såg han i syne? Majoren, som Simon litat blint på, hävdar bestämt att Simon misstagit sig och att Gamen är död. Förvirrad och övertygad om att han blivit galen börjar Simon söka efter sanningen. Gamen är en fristående spänningsroman av den prisbelönade författaren Olle Lönnaeus. Som politikreporter på Sydsvenskan har han granskat olika former av politisk och religiös extremism....

Fasansfullt bra! Trots det uppenbart obegripliga känns storyn trovärdig. Spänningen stegras och man lider med den fd soldatens hemska minnen. Att inte bli trodd i hans situation känns förödande. Skönt att han fick avsluta med en insats som räddar många, många liv.

Jag är imponerad av Olle Lönnaeus skickliga sätt att bygga upp spänning och behålla den, jag kunde omöjligt släppa Gamen förrän jag hade läst ut den!

Det är en skrämmande historia som tyvärr känns alltför verklighetsnära, och det märks att författaren har stor kunskap om IS och terrorism. Storyn är listig och genomtänkt, karaktärerna genuina och är lätta att ta till sig.

Det finns inte så mycket mer att säga om Gamen, än: Löp och köp! Det här är högklassig spänning som du helt enkelt inte vill missa

Abraham Mouginot

2021-01-30

Mycket bra! Olle Lönnaeus är enligt mig oslagbar när det kommer till skildringar av platser och karaktärer. Allt känns autentiskt och levande!

Å

Åsa Vilborgsson

2021-01-23

Väldigt spännande bok. Aktuellt ämne, bra miljöskildring och trovärdiga personer skriven av en mycket skicklig berättare.