Gallring

Palahniuk, Chuck

| 2016

Journalisten Carl Streator får i uppdrag att skriva en artikelserie om plötslig spädbarnsdöd. Efter att ha undersökt några dödsfall upptäcker han att i samtliga fall har föräldrarna läst en dikt ur samma biblioteksbok kvällen före. Dikten är en uråldrig afrikansk trollformel som användes för att ge gamla och sjuka en smärtfri död. Han upptäcker också att det är samma dikt som gjorde att han råkade ta livet av sin fru och deras barn tjugo år tidigare. Tillsammans med Helen Hoover Boyle, en samvetslös mäklare som också råkat döda sitt barn med samma dikt, ger han sig ut för att försöka hitta och förstöra alla exemplar av boken. Men det finns en hake; Carl har mot sin vilja lyckats memorera hela dikten i sitt huvud och måste nu till varje pris försöka undvika att ta livet av alla människor han möter. Gallring är en skruvad thriller, en svart komedi, fullt i klass med Fight Club. Chuck Palahniuk...

Marianne Skoglund

2017-02-03

Farsartad svart humoristisk thriller om ordets makt. Kanske för den som gillar Joyce Carol Oates, Bret Easton Ellis och Stephen King.

Elin Möllerstedt

2016-12-15

Översätt resten av Palahniuks alster till svenska så fort som möjligt. Anmäler mig som frivillig om ingen annan tar tag i det. Det han har att tillföra till den moderna litteraturen borde alla ha möjlighet att få läsa.

Spännande, komisk och fascinerande!

Anna Kattson

2012-11-08

En av mina absoluta favoriter... språkets melodi etsar sig fast i hjärnan.

Iida Tuomi

2011-12-05

Rakt igenom underbar! Klockrena kommentarer och underhållande beskrivningar blandat med en cynisk världssyn och smått "övernaturliga" element; det blir inte mycket bättre än så här!