Galleriet vid vattnet

Blixt, Hanna

| 2021

Galleriet vid vattnet är den andra delen i Leksand-sviten och den fristående uppföljaren till succén Glasveranda med sjöutsikt. I Tällberg har Nora och Viktor bestämt sig för att öppna ett galleri med återvunna saker. Nora är fast besluten att slå upp dörrarna till midsommar. Men tiden är knapp och det visar sig att inget går lika smidigt som hon hoppats på. När Nora ropar in en tavla på auktion och hittar ett kärleksbrev väcks hennes nyfikenhet. Vem är dalkullan på tavlan? Vem är brevet skrivet till? Och vem är avsändaren?Samtidigt följer vi Nils på 1960-talet, en ung man som tillsammans med sin dysfunktionella familj flyttat till Insjön. Nils är romantiskt lagd och blir förälskad i en kulla i folkdräkt som han ser på ett vykort. Han inser att det är hon eller ingen han vill dela livet med.Galleriet vid vattnet är en varm roman om kärlek, drömmar och livsmål....

Det här är den andra och fristående delen där man åter får komma tillbaka till Dalarna och möta Nora och Viktor. Nora och Viktor ska öppna ett galleri med återvunna saker och Nora är fast besluten om att portarna till galleriet ska slås upp till midsommar men kommer de hinna då Viktor är borta och jobbar mycket….

Det här är en underbar bok som innehåller alla de klassiska ingredienserna som en feelgood ska göra - kärlek, drömmar och hemligheter. Boken är lättläst och sidorna vänds snabbt och när sista sidan är läst och jag slår igen boken och jag uppfylls av en varm måbra känsla, då vet man att jag fått en härlig feelgood stund. Jag gillar att boken har en historia som är skriven i både nutid och dåtid och att det i slutet vävs ihop på ett bra sätt, personligen är jag svag för böcker som skrivs på detta sätt, älskar att läsa två parallella historier. Jag har läst den första boken i serien "Glasveranda med sjöutsikt" och fullkomligt älskade den boken och denna bok är också riktigt bra. Även om de är fristående så skulle jag nog rekommendera att läsa denna första först för att få en större behållning. Rekommenderar verkligen dessa två böcker - mysiga, charmiga och underbara.

2021-07-21

Trevlig och lättlyssnad.

Läste ut ”Galleriet vid vattnet” på tältsemestern, men jag kom tyvärr aldrig riktigt in i den. Älskade ”Glasveranda med sjöutsikt” så hade väldigt höga förväntningar. I detta inlägg tipsar jag därför om den istället. ”Glasveranda” är en underbar feelgood som utspelar sig i Dalarna. Det gör förvisso båda böckerna.

Eva Pettersson

2021-07-05

Mysig feelgood i Dala-miljö. Boken följer ett klassiskt upplägg med en nutidshistoria och en dåtidshistoria, som vävs ihop på slutet. Som så ofta i denna typ av böcker så är det dåtidshistorien som är den mest intressanta, medan nutidshistorien mest känns som mellanspel.

Charmig, underhållande och gripande!

Pia Gummesson

2021-05-20

Underbar bok.rekommenderar den varmt.

2021-05-14

Trevlig och lättlyssnad.

2021-05-13

Jag har haft förmånen att få förhandsläsa ”Galleriet vid vattnet” och det är en väldigt fin och härlig bok. Det är en varm berättelse som berör och ger mersmak och som man inte vill sluta läsa.

Jag hade höga förväntningar på den här boken eftersom jag tyckte så mycket om Hannas förra bok ”Glasveranda med sjöutsikt” och jag blev inte besviken. Hanna har återigen skrivit en underbar berättelse om både kärlek, sorg och vänskap.

Den nutida berättelsen vävs ihop med den dåtida och boken får en helhet. Fina miljöbeskrivningar gör att jag vill åka upp till Dalarna och se mig omkring.

”Galleriet vid vattnet” är en feelgoodbok du inte vill missa!

Bettan_bokprataren

2021-05-12

Vad ska man säga!

När en bok lämnar ett ett stort vacuum efter sig och tomheten är total. Då måste berättelsen vara utöver det vanliga.
Så känna det just nu i detta ögonblick för jag har just läs sista sidan av en av de bästa feelgood romaner jag läst och jag har läst många.
Hanna har verkligen gjort det igen. Hon har dessutom gjort det men en stjärnglans, så hatten av Hanna och jag tror jag tycker din uppföljare är snäppet bättre än den första. Glasveranda med sjöutsikt tidigare inlägg.

Galleriet vid vattnet har verkligen allt en bra och genomtänkt feelgoodroman ska ha, i alla fall enligt mig. Ett innehåll som inte bara är glättigt på ytan och sötsliskigt utan även innehåller ett djup och som har det lilla extra, en själ.

Hannas känsla för att få läsaren att älska det hen läser är lysande och drivet framåt och konsten att hålla mig som läsare på sträckbänken för att få svaren på frågorna Hur? och Varför? Hon gör det briljant, en konst som jag beundrar.

Så nu alla feelgooddrottnigar och kungar där ute, akta er! Här kommer vår nya feelgooddrottning och hon lägger sig i toppen ibland de andra stor vi har i Sverige.

Den här boken kommer att gå in på listan för årets bästa feelgood och just nu konkurrerar den bara med Emma Hambergs Je m’appelle Agneta!