Galen i dig

McFarlane, Mhairi

| 2022

Harriet Hatley är bröllopsfotograf, men själv tror hon inte på romantik längre. Hon ryggar inför tanken på äktenskap och avskyr chokladfontäner mer än allt annat. Så när hennes pojkvän friar gör hon det enda rätta - gör slut och flyttar ut.Istället hyr hon in sig hos Cal Clarke, som själv har upplevt en riktig bröllopskatastrof. Men med ett ex som vägrar släppa taget och ett annat som beslutat sig för att hämnas upptäcker Harriet snart hur snabbt tillvaron kan rasa samman.Medan hon kämpar för att rädda sin karriär och sitt rykte går Harriet och Cal från rumskompisar till vänner, och det visar sig snart att båda två har hemligheter och erfarenheter som de måste ta itu med.Galen i dig är en ny varm, humoristisk och bitsk romantisk komedi av hyllade Mhairi McFarlane.“Mitt hjärta svämmar alltid över av en ny @MhairiMcF, jag älskar älskar älskar henne, hon är så BRA på att...

Underbar bladvändare!
Jag älskar känslan av att börja på en ny bok av en författare som jag vet inte kommer att göra mig besviken.

"Galen i dig" är precis lika bra som jag trodde att den skulle vara. En riktig bladvändare med mörker, svärta och hemligheter blandat med hopp, vänskap och värme till en perfekt mix. Karaktärerna är välgestaltade, det finns någon att älska och någon att hata. Huvudkaraktären Harriet är en person som växer allteftersom och blir kaxigare och självsäkrare och våga stå emot the bad guys.

Mhairi McFarlane gör dig aldrig besviken, jag älskar hennes underfundiga, humoristiska och träffsäkra ton. Hennes sätt att göra narr av vissa karaktärer och att göra träffsäkra analyser av olika situationer. Mhairi McFarlane skriver med en känsla som inte alla författare behärskar, med rapphet och ironi men ändå väldigt känslosamt. Som tur är har jag ytterligare en oläst bok i bokhyllan. :-)

2023-09-19

En av de bättre feelgood jag läst på sistone. Både lite rolig och lite sorglig.

Elisabeth Svensson

2022-12-30

Älskar hennes sätt att skriva vill bara ha mer

4,5/5

Harriet Hatley arbetar som bröllopsfotograf men är ganska säker på att hon inte tror på romantik längre. Att gifta sig själv, är hon inte särskilt intresserad av. När pojkvännen friar inför sin familj gör hon slut och flyttar ut. Men att hitta någon att bo med, är inte det enklaste. Speciellt inte när den man flyttar in hos råkar ha egna bröllopskatastrofer bakom sig. Dessutom råkar hon stöta på ännu ett gammalt ex på ett bröllop, och tar ett beslut hon inte kommer kunna ångra i första taget.

Det finns flera anledningar till att jag, så fort Mhairi McFarlane släpper en ny bok, piper förtjust och slänger allt annat åt sidan så fort jag bara har möjligheten. Dels är det för att jag tycker om den humoristiska och ofta ganska sarkastiska ton som McFarlanes huvudpersoner ofta har. Men också för att det alltid känns som att träffa ett gäng nya kompisar. Kompisar jag tänker på emellanåt, även efter att vi skilts åt. Och för att McFarlane inte räds att fylla sina feelgood med ganska mycket svärta mellan allt det fina och hoppfulla. Och Galen i dig är inget undantag. Det är inte en rom-com med fokus på romantiken. Det är en bok full av svärta, svåra bakgrundshistorier som hittar tillbaka till ytan och om hemligheter som man burit med sig alldeles för länge.

Jag gillar Harriet som huvudkaraktär och hennes utveckling under berättelsens gång. Jag tycker om de relationer hon har i boken, åtminstone de som är värda att tycka om. Harriet är en sådan där huvudkaraktär som man tycker om att irritera sig på men som man ändå hejar på och vill att det ska gå bra för. En svår balansgång att vandra men som i den här boken fungerar för mig. Jag kan tänka mig att mycket av helhetsintrycket man får som läsare av den här boken beror mycket på vad man tycker om Harriet.

Språket är bra och jag tycker att Maja Willanders översättning fungerar väldigt bra till McFarlanes skrivsätt.

Älskar skotska bästsäljande @mhairimcf ‘s böcker. Har aldrig blivit besviken, sen jag läste hennes första ”You had me at hello”. Snarare blir böckerna bara bättre och bättre. Perfekt bladvändarfeelgood med djup. Ja möjligtvis chic lit om man nu ska kategorisera. Fick ”Galen i dig” (”Mad about you”) av @harpercollins_sverige (jag bad om den) och kunde inte sluta läsa. Älskar den! Huvudpersonen är Harriet och ju mer man läser om henne, ju mer kommer det fram hur en tidigare relation varit väldigt skadlig. Våld uttrycker sig på olika sätt. Trots det genomgående tunga ämnet är det en underbar, romantisk bok som jag inte ville skulle ta slut. Längtar redan till nästa McFarelane-bok. Och imorn kommer en mini-intervju med henne här på Du är vad du läser 🥰🌻 Stort tack för recensionsexemplaret Harper Collins!

2022-09-26

Jag älskar Mhairi McFarlane! Hennes böcker är bladvändare av rang och ”Galen i dig” är inget undantag. Mhairi är fantastisk på att i sina berättelser gå mellan glädje och sorg, att skildra det vanliga livet med allt vad det innebär.

”Galen i dig” är en härlig feelgood med stråk av svärta och ett djup. Det är en bok som lockar både till skratt och till eftertanke. Mhairi är inte rädd för att ta upp och skriva om svåra ämnen (ex psykisk misshandel ) och hon gör det förbannat bra dessutom.

Det här är en varm, humoristisk roman full med dråpliga situationer. Det är en bok om vänskap, att man är stark tillsammans. Jag älskar Mhairis sätt att skriva med rapp dialog, ironi och hur hon beskriver relationer. Jag älskar att man får ta del av karaktärernas tankar och känslor, komma dem nära. Det enda negativa är att boken tar slut för fort, jag vill ha mer!

Ännu en väldigt bra bok av en av mina absoluta favoritförfattare!

Harriet är bröllopsfotograf men själv tror hon inte på romantik längre. Tanken på äktenskap får henne att rygga tillbaka, så när pojkvännen friar då finns det bara en sak att göra - göra slut och flytta ut. Hon hyr ett rum hos Cal. Cal har precis upplevt en bröllopskatastrof och hans ex vägrar släppa taget om honom. Harriet kämpar för att rädda sin karriär då ett inlägg på sociala medier från hennes ex håller på att förstöra tillvaron för henne.

För mig är Mhairi en ny författarupptäckt - Hur jag kan ha missat henne? Den frågan ställer jag till mig själv också då hon släppt ett antal böcker, men det ska det bli ändring på nu. Det här är en lättläst och väskriven bok som har ett rappt språk där humor och allvar blandas - ibland skrattar jag högt för mig själv för att i nästa stund sjunka ner i berättelsen budskap. Denna feelgood är verkligen en pärla och jag kan inte låta bli att göra jämförelsen med författaren Marian Keyes, det är lite samma typ av genre. Jag får uppleva de klassiska ingredienserna som kärlek, vänskap, relationer, värme, sorg men också ett allvar av psykisk misshandel. En bok som gav mersmak.