Gå vidare

Maxted, Anna

| 2001

Helen Bradshaw lever inte direkt det liv hon drömmer om utan borde verkligen gå vidare. Hon har ett halvtrist jobb på en tjejtidning, en skruttig gammal bil, umgås flitigt med sina väninnor och delar lägenhet med två hopplösa killar. Dessutom har hon en hel radda misslyckade förhållanden bakom sig med män som inte ens kommer i närheten av det acceptabla för en pojkvän. Det enda riktigt kära hon har i livet är katten Tjockis. Så plötsligt dör hennes pappa i en hjärtattack och allt i Helens liv blir ett enda kaos. Kontakten med mamman ställs på sin spets, den senaste pojkvännen åker ut, hon tjafsar med sina väninnor och när hennes bil gått sönder och till och med katten blivit sjuk inser hon att ingen kan förändra hennes situation förutom...

Elisabet --

2013-12-27

Lättläst och underhållande.

Maritha .

2013-09-04

Helt okej när man är ute efter något lättläst. Inget som dröjer sig kvar efteråt kanske, men till större delen riktigt underhållande.

Sabina Wangenfors

2013-03-26

Mycket rörig. Känns som att författaren "försöker" för mycket att vara rolig. Mycket långdragen bok helt enkelt.

Elisabeth E

2012-09-12

På framsidan rekommenderar Marian Keyes boken och det var en av anledningarna till att jag beställde hem den från min bokklubb (www.fenixbok.se). Gå vidare var lovande bra men något seg och det kändes som att Maxted hade kunnat ha nytta av begreppet kill your darlings.

Gå vidare handlar om Helen Bradshaw som kommer ut från ett tämligen misslyckat förhållande med Jasper. Kort därefter dör hennes pappa och hon får sin neurotiska mamma på halsen. I samma veva träffar hon även veterinären Tom eftersom hennes katt Tjockis verkar vara sjuk (medan han egentligen bara är övergödd). Därefter rinner berättelsen ut i diverse sidospår som ibland är svåra att följa med i. Maxted lägger in flera karaktärer och ibland är det hopplöst att komma ihåg vem som är vem och vem som är ihop med vem.

Perfekt läsning om man inte har något annat intressant att läsa för tillfället. Kommer nog att ge henne en chans till i alla fall.

Elisabeth E

2012-09-07

Underhållande och gripande dock hade den kunnat kortas ner.

Josefine Ejebjörk

2010-11-14

En ganska intet sägande chick lit bok.

Anette B

2010-02-08

Några år sen jag läste den men minns att jag tyckte den var långdragen i början men sen blev den väldigt rolig. Skrattade rakt ut vid flera tillfällen och småfnittrade vid andra.