Gå inte ensam ut i natten

Westö, Kjell

| 2009

Jouni Manner, Ariel Wahl och Adriana Mansnerus blir vänner i början av 1960-talet. De är då tonåringar och har vuxit upp under mycket olika förhållanden i Helsingfors. Trots det blir deras vänskap djup. De har goda sångröster allihop, och i mitten av årtiondet grundar de en folktrio som snart får spela in en singel. Skivan blir en flopp, och misslyckandet är början till slutet på deras vänskap.Snart skall den rastlösa samtiden föra dem åt olika håll i livet.Drygt tio år senare, i slutet av 1970-talet, lever medelklasspojken Frank Loman sina tonår i Helsingfors. Han är avståndsförälskad i en något äldre flicka vid namn Eva Mansnerus. Hemma hos familjen Mansnerus förekommer ibland en cirka trettioårig kvinna som Frank uppfattar som konstig. Småningom förstår han att kvinnan är Evas tretton år äldre syster Adriana.I början av 1980-talet sker saker som gör Frank Loman alltmer intresserad...

D

Daniel Lindblad

2018-03-17

Börjar långsamt med oklar mening, för att sedan utveckla sig till en av de bästa nutida romaner jag läst. Starkt rekommenderad

catarina magnusson

2010-10-14

Detta fantastiska finlandssvenska språk!

Per Engström

2010-08-23

Välskrivet och gripande om drömmar och verklighet under ett antal vänners ungdom och medelålder i Helsingfors. Nutidshistoria och intressanta reflektioner om livet.

2010-03-29

Berättelsen lunkar sävligt fram. Den finlandssvenska dialogen går mig ofta förbi.