Gå med mig till hörnet

Furmark, Anneli

Elise är en bra bit över 50, hon lever i en stabil och ordnad tillvaro, gift med Henrik sedan 25 år, barnen är utflugna. De betraktar sitt äktenskap som lyckligt och lugnt till den dagen Elise träffar Dagmar på en vernissage. Dagmar (som också är gift) och Elise bor långt från varandra, men attraktionen är stark och under en oroväckande varm och torr sommar inleder de en relation som delvis på grund av avståndet mycket liknar en tonårsförälskelse, med allt vad den innebär av sms, låtlistor och chatsamtal. De säger att de är som Brokeback Mountain med kulturtanter istället för cowboys. Sen tar allt en oväntad vändning, åtminstone oväntad för Elise.GÅ MED MIG TILL HÖRNET är en serieroman om en oväntad förälskelse vid en tidpunkt i livet då de inblandade hade trott att lugnet skulle infinna sig.Hon har inte bara en barockmålares precision när hon tecknar mörker och ljus, mobilens kalla...

Therese

2022-02-19

Tyvärr fastnade jag inte alls för den här boken.

Marianne Skoglund

2021-12-01

Svindlande berättelse om passion i medelåldern. Med skenbart enkel tecknarstil skildrar författaren hur en plötslig förälskelse kastar livet över ända för huvudpersonen Elise. Det som svindlar allra mest är tanken att det skulle kunna drabba en själv (eller ens partner!) och att livet inte är så förutsägbart som vi tror.

Shazam.se

2021-01-14

”Walk me to the corner, our steps will always rhyme”. Så lyder en av textraderna i Leonard Cohens låt Hey, That’s No Way to Say Goodbye från 1967. En av många innerliga och sårbara kärlekslåtar som bildar soundtracket till Elise och Dagmars passionerade kärlekshistoria mitt i livet och som även gett den svenska titeln till Anneli Furmarks senaste seriebok. Bland låtarna, som man kan hitta på Spotify i spellistan Gå med mig till hörnet, hittar man allt i från Säkert! till Hello Saferide men också två av mina absoluta favoritlåtar av geniet Joni Mitchell, nämligen Both Sides Now och A Case of You. Den senare ger mig alltid rysningar av både välbehag och bottenlöst vemod, särskilt i Diana Kralls sublima tolkning från en livekonsert i Paris 2001. Samma känslor som Furmark frambringar med penna och vattenfärger i vad som utan tvekan är en av 2020 års bästa svenska serieböcker.

Det går inte att räkna hur många hyllmeter det skrivits om kärlek men Gå med mig till hörnet är en bok jag kommer bära med mig resten av livet. Hur den perfekt skildrar pirret i magen när man blir förälskad. Där världen får en annan lyster och den stora passionen som inte vet några gränser. Men detta är också en bok om kärlek när man blivit lite äldre, när man trodde man var förberedd på allt och tänkte sig en lugn tillvaro. Istället fylls mötena med ovisshet om framtiden där det blir svårt att leva i nuet, där varje nytt efterlängtat möte fylls av gråt för att man vet att man snart kommer att stå på en perrong och vinka av varandra. Furmark väjer inte heller för kärlekens avigsidor, den självupptagna själviska kärleken…eller känslan av svartsjuka och svek när ens partner också hittar en annan.

Torbjörn Nilsson

2020-11-19

Jag gillar alla Anneli Furmarks böcker. Även denna. Vackra, uttrycksfulla bilder. En kärv och bitterljuv berättelse om det underbara och dess pris. Om att vilja äta kakan och behålla den. Och ögonblicken när alla överväganden och vardagen är bortblåsta.