Äg ditt liv : så får du mer tid, kraft och glädje

Wahl, Hillevi

| 2017

Kommer du ihåg vem du var innan du blev allt det där som andra sa att du borde vara? Det är så lätt att tappa bort sig själv i en värld full av sociala medier och förväntningar. Och du är verkligen inte ensam. För mig tog det ett halvt sekel innan jag hittade min viktigaste superkraft. Jag är tydligen en »natural floater«. Det förstod jag helt nyligen efter att ha anmält mig till en crawlkurs. Plötsligt insåg jag att just det sättet att tackla världen att hitta ett perfekt flytläge har varit min filosofi genom allt i livet. Vilka är dina inre superkrafter? Vad behöver du för att hitta dem? Hur gör Sveriges bästa chefer, ledare och coacher för att hjälpa människor växa och hitta sina inre motorer? I den här boken får du möta många av dem: Mia Törnblom, Christina Stielli, Katrin Sandberg, Martina Montelius, Frida Boisen med flera. Och de bjussar generöst på sina egna vardagstricks och insikter....

Äg ditt liv
Av Hillevi Wahl Louise Bäckelin förlag
-En klok bok att börja ett nytt år med!

När man skriver med hjärtat så blir det som allra bäst tänker jag, och det gör Hillevi Wahl verkligen i den här boken.
Boken Äg ditt liv är skriven utifrån egna erfarenheter och blandas med både fakta och intervjuer som inspirerar dig som läsare att reflektera, tänka nytt och sortera bland dina egna funderingar.
Hillevi Wahl har både en lång och gedigen bakgrund som journalist och det märks i boken. Sättet hon skriver på, med ett lättsamt medryckande språk, som är behagligt att läsa. Språket är lättillgängligt och budskapet tydligt.
Boken är tänkt som inspiration, men också en resa genom oss själva hur vi når våra superkrafter, motorer och hur vi kan flytta våra gränser. Grit ni vet.
Det bjuds på motstånd och egna upplevelser, som inte alltid är så roliga där och då, men som ger perspektiv med tiden. Det gjorde till exempel smärtsamt ont att läsa om Hillevis 30-års bjudning.
Det handlar om att våga lite till, och om saker vi kanske redan vet fast vi har glömt bort. Om beröring, bekräftelse, om att förenkla delar i livet för oss, om att finna glädje och hur viktigt kommunikation är.

Det är också bra att boken inte bara tar upp träning som fokus, för den kan översättas där du befinner dig just nu. Vad är dina hinder? Hur sänker du din ribba? Hur skapar du mod? Hur gör du det på ditt sätt och så vidare.
Boken är fint formgiven och har en bra struktur och är på över 300 sidor, men det känns inte så när du läser. Den är vare sig tung eller otymplig.

Det finns rader i boken där du kan skriva om dina egna reflektioner, med frågor som t e x: vad vill du att ditt liv ska handla om eller vad du behöver för att må bra.
Det är ingenting i boken som känns som måsten eller borden och inte heller några pekpinnar. Det uppskattar jag mycket.
Det är Hillevis egna erfarenheter och intervjuer som kan inspirera dig vidare inom något område, vilket som helst och det är också bra.
Wahl tar upp ordet maktlöshet och skriver: om du hela tiden tror att ditt välbefinnande beror på någon annan…så ger du bort den makten…och maktlöshet gör dig deprimerad. Maktlöshet får dig att känna hopplöshet, skam och ångest.
Det visste du kanske redan, men en bra reflektion att fundera vidare på, i vilka situationer lägger jag över ansvaret hos någon annan?
Några ord som fastnade i mig var förväntat obehag eller förväntat välbehag.
Intervjun med Martina Montelius var så befriande och härlig som te x diskussionen om att vi alla har spärrar och oroar oss för olika sorters saker, men är rätt lika ändå och lite skruvade.
Om du inte förstår var ordet glädjeträna betyder kan du titta på det härliga omslaget av boken.

En annan mening som jag fastnade för: Övertygelsen kan rädda liv. Bara inge trygghet och hopp. Det är sann BRIS-metodik och visst är det både klokt och sant.

Hillevi Wahl skriver om den amerikanska sociologen Brene Brown som också är en av mina favoriter. Hillevi skriver och berättar utifrån sina egna erfarenheter i alla hennes personliga möten som hon har haft. Och det är när de möts i det operfekta som vi minskar avståndet mellan människor.

Jag har också lärt mig ett nytt ord som är så bra FOMO- fear of missing out. Föräldrar med fulltecknade almanackor för att det är så rädda för att missa något.

Om man är i en kris så upplever man rädsla och det är också tänkvärt att ha med sig, för hittar vi kärnan och når känslorna kanske vi lättare förstår krisen.
Varför den uppstår och Hillevis tips att klara sig ur krisen är genom kärlek och humor.

Nu till ett allra sista underbart ord och mening. En titel på ett kapitel som är så fint: Längtan måste alltid vara större än rädslan.
Det är det ordet jag ska ta med mig själv in i 2018. När jag inte hittar modet eller när rädslorna fullständigt tar över, så ska längtan alltid förbli större tänker jag.
Sist i boken kan man läsa vidare om de personer Hillevi har intervjuat och få information om deras böcker, hemsidor eller föredrag.

Detta är en bok som jag rekommenderar varmt till alla att läsa, om att bli påmind om rätten att äga sitt eget liv. I en stundtals brutal och hårdhudad värld, där vi lever med tandblekta tänder och fillers och hyllar det perfekta och stränga, är det en viktig påminnelse att jag äger faktiskt mitt liv och väljer att leva det på mitt sätt.
Slutligen lånar jag ytterligare ett citat från boken med ord från en annan favorit nämligen Leonard Cohens ”There´s a crack in everything, that´s how the light get´s in. Det är genom sprickorna ljuset letar sig in, och det vet sannerligen Hillevi Wahl någonting om själv, med en mycket svår uppväxt och femtio lopp på ett år för någon som tvekade vid 3 km. Det är kanske är just det som gör boken så bra, för kan hon så kan väl jag.

Sätt igång och läs boken nu…

Av:
Charlotta Lagerberg – Thunes Göteborg 8 januari 2018
Författare, föreläsare & beteendevetare

Boken finns att köpa vid bl a Adlibris och Bokus
www.hillevi.nu
Tidigare böcker jag har läst av Hillevi Wahl är
bl a Hungerflickan, Kärleksbarnet och
Våga- allt sitter i huvudet