Fyrvaktaren

Lckberg, Camilla

| 2009

Mord och gengngare i Lckbergs nya bok Patrik Hedstrm har precis tervnt till arbetet efter en tids sjukskrivning. Han har frskt vila upp sig, samtidigt som han har tagit hand om sin fru Erica och deras fr tidigt fdda tvillingar. Han kastas direkt in i en ny utredning. En man har hittats mrdad, skjuten i bakhuvudet hemma i sin lgenhet. Tillsammans med sina kolleger brjar Patrik kartlgga offrets liv och spren leder dem till n Grskr som alltid har omgrdats av mrka rykten. Det sgs att de dda gr igen och att de har ngot att bertta fr de levande...

Teresia Kjellgren

2015-03-11

Lagom spnnande Lckberg deckare. Tragisk start och det hller i sig. Men den r snabblst och bra. Jag gillar ju hennes karaktrer och det gr jag ven eftr den hr boken. Definitivt bra tidsfrdriv.

Maria Cederholm

2014-08-17

Betyg 5. En spnnande underhllande bok. Intressant att hon varvar nu o dtid. Intressant historia. Lste ut den p en vecka.

Marc Moore

2014-06-16

Frsta Lckbergboken jag lser och jag r glatt verraskad. Spnnande och trovrdiga karaktrer ven om det kan bli lite vl mycket familj och bljbyten.

Maritha .

2013-12-03

Jag frstr fortfarande inte vad spkerier har i en deckare att gra. Av baksidestexten insg jag inte hur stor del det var av historien; hade jag gjort det hade jag inte brjat lsa den verhuvudtaget. Och jag som annars r svag fr historiska bihistorier i bcker ser ingen mening alls med denna, det r krystat och platt, och allts helt ondigt med spkena.

Heln Lundstrm

2013-05-29

Camilla Lckberg levererar terigen en fantastisk historia med flertalet intressanta mnniskoden. I min mening r "Fyrvaktaren" av de bttre bckerna hon skrivit.

Paula Henriksson

2013-05-16

jttebra bok

Gunnel Lindstrm

2013-03-17

En mycket bra deckare som tjnar p att strcklsas.

Ellinor Karlberg

2013-01-19

Alldeles fr frutsgbar

emmakicki

2013-01-12

Nej, det blir alldeles fr rrigt med stycken skrivna ur olika synvinklar. Alla hyllar personportrtten och visst kanske en del r bra men nr det kommer till Mellberg s knns allt bara buskis... Den stora behllningen i boken r enligt mig tillbakablickarna som utspelar sig under 1800-talet. Dr blir det spnnande ven om det r lite frutsgbart. Snppet bttre n Sjjungfrun fr tack och lov slapp man smsta cliffhangern den hr gngen!

Martina Jonsson

2012-05-08

Spnnande. Gillar den parallella berttelsen.

Elin Rickmarker

2011-11-28

Tyvrr Lckbergs smsta bok. Jag lskar vanligtvis hennes bcker och alla andra bcker har ftt en 5:a av mig men denna boken var en besvikelse.

Camilla Jardevall

2011-11-04

Inte som ljudbok, mycket beror nog p upplsaren Katarina Ewerlf.

Jonna P

2011-10-25

Riktigt spnnande :)

Caroline Jernberg

2011-10-22

Mrk, spnnande, vlskriven, verklig, svr att lgga ifrn sig!

Felicia Dahlqvist

2011-10-11

en hyfsad deckare som absolut duger om man vill ha lite spnning, lite vernaturligt, lite mordgta. tycker dock parallelhistorian som utspelar sig i det frgngna r vldigt verfldig, och allt det snack om spken som det str om p baksidan har egentligen ingenting med nnting att gra. hade tidigare lst tyskungen och den hr var ju betydligt bttre, men slutet r inte lika svindlande och dramatiskt som jag nskade. men ett bra frsk av lckberg :)

Natalie Nordstrm

2011-09-01

Spnnande, stundvis otck. Sknt vardagsliv klms in. Bra bok tycker jag som inte r ett stort deckare-fan!

Lena A

2011-08-29

Ulf Pettersson

2011-08-09

synnerligen spnnande och vlskriven

Ciccila Ljungquist

2011-06-21

har bara lst ngra sidor innan ja knde fr att tvinga mig igenom resten nr man insg att camilla glmde nmna vem som var med i krocken i slutet av frra boken, f se om ja ta mig igenom resten ledsen o besviken p camilla som var en av mina favorit frfattare innan

KR

2011-05-25

Titelns "fyrvaktare" har ingenting med handlingen att gra (knappt ens med bihandlingen, faktiskt), och r bara inkluderad fr att rttfrdiga en suggestiv titel ("Stenhuggaren", ngon?). Lckberg betraktar dessutom "historiska tillbakablickar" som sitt personliga trademark, s de anvnds inte med ngon som helst approximation till smakfullhet. Just det, och ett ruttnande lik fr inte lngre bara omsvrmas; nu mste det ven smekas och vrdas. Sjukt. Lckberg har inte tagit till sig kritiken. Det var som om hon viftade avvrjande med handen.

Sofie Petersson

2011-05-14

Jag tycker att Lckbergs tidigare bcker r bttre.

Kenneth Olausson

2011-05-12

Varfr lser jag snt skit? Men jag anar, jag anar ... fr, som Lckberg sger, "De vaga aningarna brjade bilda ett mnster". Lika tydligt som rk i vind, skugga i dimma, sger jag.

Anette Marcusson

2011-03-15

Elin Stenblom

2011-02-20

Sprket r ingen hjdare men det r driv i historien.

Yonna Lvgren

2011-02-09

Riktigt bra bok. Som vanligt lser jag den dag som natt eftersom jag har svrt att lgga den ifrn mig.
Tyvrr s listade jag rtt s snabbt ut stora delar av boken. Men gillar nd Lckbergs senaste bok.

Hanna *

2011-01-27

Camilla Lckberg, alltid en favorit, trffsker och jag blir aldrig besviken! Denna var grymt bra!

2011-01-10

Vldigt spnnande och, mste jag sga, ovntad handling. Det var fr mej en vldigt ofrutsgbar bok och det gillas. Den r som resten i serien vldigt lttlst, och man rycks med av Patrik och Ericas liv.
Flera grymma bakgrundshistorier, tyvrr en jag inte tyckte klarades upp, men kanske blir ngot om det i en fortsttning.

Marianne Strandberg

2011-01-02

BRA!! Kanske hennes bsta hittills.

Liselotte Johansson

2010-11-15

Som alltid lngtar man direkt efter nsta bok i serien. S spnnande, bra blandning av deckarspnning och spnning i vardagsrelationer

Nej bttre fr de hr bli annars har jag kpt min sista Lckberg

Eva Carlsdotter

2010-10-27

Ovntad upplsning, men rrig disposition.

Agneta Andersson

2010-10-21

lskar Camillas bcker lngta efter nsta

2010-10-13

nnu en traditionell Lckberg-deckare. Inte fr att jag har ngot emot det, utan det knns bekant och precis som hemma. Man kan lista ut det mesta ganska tidigt, men spnningen finns kvar nd. Som vanligt hoppar man mellan d och nu, men det blir aldrig rrigt fast det r mnga historier som vvs samman. I den hr boken var det nd lite annorlunda... Mycket fokus p huvudkaraktrernas privatliv ocks och trots att osedvanligt mycket elnde hnder samma mnniskor, hela tiden, s blir det inte fr mycket. Jag gillar Lckberg. Nr kommer nsta bok?

Lckberg levererar som vanligt!

Karin Lfstrand

2010-09-29

100928: Jag var faktiskt nyfiken p att se hur det gick fr Erica och Patrick s det r mest fr den skull som jag fortfarande lser Lckberg. Historien i sig kndes till stora delar som en upprepning av tidigare Fjllbacka mysterier. En historisk koppling, lite villospr och personlig anknytning fr Erica = som vanligt allts!

Anette B

2010-09-09

De frsta bckerna Lckberg skrev tyckte jag om men de senaste har varit allt fr tillrttalagda. Nej, frgan r om jag kommer att lsa nt mer av henne. 3- fr Fyrvaktaren

Rasmusmatte .

2010-09-08

Den bsta camilla Lckberg jag lst. Hon blir bara bttre och bttre

2010-08-01

Nej, den hr var inte bra. Lckberg brjar bli lite enformig. Hrde inte klart.

se Bandling

2010-07-07

OK. men ingen av hennes bttre

Annica Bark

2010-06-23

Inget fr mig, hon kunde gjort mnga saker betydligt mer spnnande och inte fullt s frutsgbara bla s det med barnet p n, det fattade man ju redan frn brjan. N hon behver nog lgga skrivandet p hyllan lite, tnka om och kanske tom brja om frn brjan.

Petra Gardtman

2010-06-07

Tycker detta r den bsta boken, kuslig men tyvrr drar man vissa slutsatser lite fr snabbt dock inte allt.

Tycker om hennes stil att blanda historia med nutid och att det blir lite magiskt p sina stllen.

Camilla vxer och jag gillar miljskildringen.

Gunilla Jnsson

2010-06-07

Den hr boken var
alldeles fr frutsgbar,en del partier kndes lite stulna frn en annan frfattare,tyckte jag.

Karin Karlsson

2010-05-27

Man kan inte annat n lska sttet Camilla skriver p, man vill bara lsa mer. Den hr historien var ocks riktigt intressant d den blandar nutid och dtid.

Andreas Jansson

2010-05-21

Nej Camilla, ta ett break eller skriv om nnting annat. Dina bcker brjar bli lika intressanta som Erika och Patriks vardagslunk.

kristina johansson

2010-05-14

Boken kndes frutsgbar och den kursiva handlingen frr i tiden frlegad. Vill se ngonting nytt och kreativt av Lckberg nsta gng....

Mr Roslund

2010-04-28

I mitt tycke allt fr rrig i brjan. Vilsen. Aldrig riktig spnnade. Varken fngslande eller nyfikenhetsvckande. Tyvrr...

Helena S

2010-03-30

Lsvrd fr stunden. Det kndes som om fokus har flyttat frn Erica som frrut var huvudperson till Patrik som hr tar mer plats. Det r hans utredning och sida av saken man fr flja medans Erica finns vid sidan av som ett sidospr med hennes syster och barnen.

2010-03-20

Inte s bra som de tv fregende. Det r ngot av tomgng i berttelserna om kvinnomisshandel. Funderar p om den var lsvrd. Funderar p om jag vill lsa en Lckberg till. Efter en natts smn r svaret Jo.

Anders Johansson

2010-03-07

Trots det bsta betyget, r den enligt mitt tycke den smsta i serien, kan inte direkt peka p varfr.

Marita Ivarsbo

2010-02-14

Inte s spnnade, jag lste klart den men som sagt ingen bok som fasnade i mitt huvud.

Carina Carlsson

2010-01-19

Nu knns det som att har man lst en Lckberg, d kan man dom...
Hndelsenra varierar, men upplgget r det samma.

Madelene Madelene

2010-01-05

En absolut bra och lsvrd bok! Inte en av hennes bsta enligt mig och den kndes p ngot stt lite "tunn" i historien. ven dlig comeback p slutet av hennes frra bok "Sjjungfrun", jag hade frvntat mig att bli mer tagen av fljden.

Kicki Levin

2009-12-20

Tyckte denna bok var en av de bsta av Lckberg, vet inte varfr den tilltalade mig s mycket.. men bra helt enkelt..

Eva Holm

2009-11-23

Jag tyckte inte att det var en av hennes bsta.
Fr mig var den rtt frutsgbar och inte ens spnnande.
Det enda som egentligen fngade mitt intresse var den parallella historien.

Kerstin Andersson

2009-11-08

En riktigt bra Lckberg-deckare. Nr jag lste den frra boken s kndes det som om denna serie nu var slut. Men icke d, hr kom en nytndning om denna underliga ort och familj. Bra !!

Annika Brjesson

2009-11-05

Den r som vntat jttebra jag lskar alla hennes bcker och man knner hennes karaktrer s himla bra nu s det knns som om dem r verkliga.

Kristina Blomqvist

2009-10-23

Som tidigare bcker av Camilla Lckberg har ven denna en spnnande historia. Men en person i boken gr ett sorgligt de till mtes och det frklaras inte vidare. Jag skulle vilja hra mer om vad som hnde med Madelenes barn!

Marie Malinen

2009-10-19

Lckberg har blivit bttre och bttre med ren...kan inte bli mycket bttre n s hr i mina gon...denna bok passade min smak perfekt!

Anna Hallqvist

2009-10-12

Det roligaste i denna bok var vl att Lckberg kallade sin egen Martin fr B-kndis :D

Nejd, Camilla levererar precis det man vntar sig. MEN det blir lite slisk och tantsnusk och Harlequin-knsla ver det hela nr Erika funderar p kilona efter sista graviditeten osv - hemmakrleken och sexet knns S krystat.
Lckberg r bst i personportrtt och dialoger mellan poliser, inte mellan kra...men det r min sikt.

terigen en lttlst, snabb bok. Lttlst mordgta och vissa inslag av vernaturligt gr att det blir en medelmttig bok fr mig. Varken mer eller mindre.

Jag frstr att hon r populr i mnga svenska hem, fr det r enkelt och underhllning fr stunden, ven om jag d nu brjar stra mig p vissa saker. Kommer det fler i serien kommerjag givetvis att lsa dem! Jag knner ju karaktrerna p Tanumshede poliskr nu. Och jag r nyfiken p vad lckberg presterar. Alltid.

Anneli Johansson

2009-10-08

en av Lckbergs bsta!

Elisabeth J

2009-10-07

Tycker att det var en av hennes bsta deckare. Den hr och Stenhuggaren r mina favoriter.

Anna Ljungdahl

2009-10-01

Detta r utan tvekan Lckbergs bsta bok.

Oskar Henriksson

2009-09-28

Nja...tycker inte riktigt att Lckberg hller hela vgen ut. Blir lite fr tunt och oengagerande fr att hlla intresset uppe hela boken.

Kristine Hedn

2009-09-27

En helt vanlig Lckberg

Maria Larsson

2009-09-25

I takt med att Camilla Lckbergs bcker har kat i populritet och frsljning, har det ven blivit trendigt att kritisera och sga bde henne och bckerna.
De innehller fr dligt litterrt sprk, personbeskrivningarna r fr platta, hantverket ogenomtnkt. Man kritiserar till och med Lckberg som person, fr att hon "bjuder p sig sjlv" fr mycket i medierna.

Jag kan inte hlla med i denna kritik. Tvrtom har hennes bcker alltid bjudit mig p en trivsam lsstund, hennes personbeskrivningar r ibland fr ingende och frfattarinnan sjlv har bara gjort positiva intryck p mig. Skulle hennes bcker p ngot stt vara smre n de andra i samma genre bara fr att hon sljer mest?

Nr nu hennes senaste bok - "Fyrvaktaren" - kom i dagarna beslt jag mig fr att lsa den med extra kritiska gon, dr jag synade allt i smmarna: sprket, intrigen, uppbyggnaden.

Jag jmfrde "Fyrvaktaren" med rets mest verhypade kriminalroman, "Hypnotisren". En bok som i mina gon inte alls levde upp till frvntningarna. Dessutom fanns det alldeles fr mycket saker i den som blev rent ologiska - missar som Lckberg aldrig skulle tillta sig att gra.

Skriver man egentligen ngonting om handlingen i "Fyrvaktaren" riskerar man att frstra spnningen fr dem som inte har lst den nnu - drfr lter jag bli.
Den frra boken slutade med en otck cliffhanger och hur det gick fr man naturligtvis - tack och lov - veta. Flera olika historier vvs ihop p ett genomtnkt stt och det r frst i slutet lsaren fr veta hur allting hnger ihop.

Rytmen i sprket gr att spnningen hller boken igenom. Fr att inte mista lsarens intresse, skiftar Lckberg mellan de olika historierna p ett skickligt stt.
Jag kan nog pst att "Fyrvaktaren" r hennes bst skrivna bok hittills. P ngot stt knns det som att Lckberg verkligen vill ge sina kritiker svar p tal. Och det lyckas hon med.

Det enda som drar ner betyget lite r att nr man nrmar sig slutet och upplsningen av historien, nstan kan rkna ut hur saker och ting frhller sig - i hennes tidigare bcker har det inte varit lika ltt. Det kan mhnda bero p att man har lrt knna personerna och miljn i Fjllbacka-serien ganska vl nu.

Att Camilla Lckberg har en hjrtlig och distanserad humor har vi ftt bevis p tidigare (som att ge Leif GW Persson en rsprenumeration p tidningen "Min hst"). Den hr gngen vgar hon sig p att ge sin nuvarande sambo - Martin Melin - en knga angende hans kndisstatus.

Nr det gller spnningsromaner s slr Camilla Lckberg det finkulturella etablissemanget p fingrarna.

Maria Larsson

2009-09-25

Lckberg slr det finkulturella etablissemanget p fingrarna med sin hittills mest vlskrivna bok. En ren njutning att lsa.

Annelie Evaldsson

2009-09-22

Boken r kanonbra! Gillar hur Camilla Lckberg knyter ihop dtid med nutid. En perfekt bok att varva ner med.

Hans Brandt

2009-09-02

En ganska typisk Lckberg - varken bttre eller smre n de tidigare.
Jag brjar dock bli lite trtt p att hon alltid har en koppling ngra historiska personer. Lite smdragning t det vernaturliga har hon ocks med, men p ett Ok stt fr mig.