Fyrvaktaren

Läckberg, Camilla

| 2009

Mord och gengångare i Läckbergs nya bok Patrik Hedström har precis återvänt till arbetet efter en tids sjukskrivning. Han har försökt vila upp sig, samtidigt som han har tagit hand om sin fru Erica och deras för tidigt födda tvillingar. Han kastas direkt in i en ny utredning. En man har hittats mördad, skjuten i bakhuvudet hemma i sin lägenhet. Tillsammans med sina kolleger börjar Patrik kartlägga offrets liv och spåren leder dem till ön Gråskär som alltid har omgärdats av mörka rykten. Det sägs att de döda går igen och att de har något att berätta för de levande...

2020-03-08

Småtrevligt utan att engagera. Saknar spänning och karaktärerna är också ganska småtrista i denna bok. Inget händer och ingen utvecklas. Läckberg är verkligen en dussinförfattare.

Alexandra Jansson

2019-02-04

Boken är välskriven tyvärr så kan man bara läsa en för de andra är skrivna i samma mall. Första gången jag läste en av Camillas böcker blev jag förvånad över vem förbrytaren var. Andra boken han jag knappt börja läsa innan jag listade ut vem som var sinnessjuk för det är alltid någon som är sinnessjuk.

Nathalie P

2017-12-10

Ännu en fem-stjärna från Läckberg!

Teresia Kjellgren

2015-03-11

Lagom spännande Läckberg deckare. Tragisk start och det håller i sig. Men den är snabbläst och bra. Jag gillar ju hennes karaktärer och det gör jag även eftr den här boken. Definitivt bra tidsfördriv.

Maria Cederholm

2014-08-17

Betyg 5. En spännande underhållande bok. Intressant att hon varvar nu o dåtid. Intressant historia. Läste ut den på en vecka.

Marc Moore

2014-06-16

Första Läckbergboken jag läser och jag är glatt överraskad. Spännande och trovärdiga karaktärer även om det kan bli lite väl mycket familj och blöjbyten.

Maritha .

2013-12-03

Jag förstår fortfarande inte vad spökerier har i en deckare att göra. Av baksidestexten insåg jag inte hur stor del det var av historien; hade jag gjort det hade jag inte börjat läsa den överhuvudtaget. Och jag som annars är svag för historiska bihistorier i böcker ser ingen mening alls med denna, det är krystat och platt, och alltså helt onödigt med spökena.

Helén Lundström

2013-05-29

Camilla Läckberg levererar återigen en fantastisk historia med flertalet intressanta människoöden. I min mening är "Fyrvaktaren" av de bättre böckerna hon skrivit.

Paula Henriksson

2013-05-16

jättebra bok

Gunnel Lindström

2013-03-17

En mycket bra deckare som tjänar på att sträckläsas.

Ellinor Karlberg

2013-01-19

Alldeles för förutsägbar

2013-01-12

Nej, det blir alldeles för rörigt med stycken skrivna ur olika synvinklar. Alla hyllar personporträtten och visst kanske en del är bra men när det kommer till Mellberg så känns allt bara buskis... Den stora behållningen i boken är enligt mig tillbakablickarna som utspelar sig under 1800-talet. Där blir det spännande även om det är lite förutsägbart. Snäppet bättre än Sjöjungfrun för tack och lov slapp man sämsta cliffhangern den här gången!

Martina Jonsson

2012-05-08

Spännande. Gillar den parallella berättelsen.

Elin Rickmarker

2011-11-28

Tyvärr Läckbergs sämsta bok. Jag älskar vanligtvis hennes böcker och alla andra böcker har fått en 5:a av mig men denna boken var en besvikelse.

Camilla Jardevall

2011-11-04

Inte som ljudbok, mycket beror nog på uppläsaren Katarina Ewerlöf.

Jonna

2011-10-25

Riktigt spännande :)

Caroline Jernberg

2011-10-22

Mörk, spännande, välskriven, verklig, svår att lägga ifrån sig!

Felicia Dahlqvist

2011-10-11

en hyfsad deckare som absolut duger om man vill ha lite spänning, lite övernaturligt, lite mordgåta. tycker dock parallelhistorian som utspelar sig i det förgångna är väldigt överflödig, och allt det snack om spöken som det står om på baksidan har egentligen ingenting med nånting att göra. hade tidigare läst tyskungen och den här var ju betydligt bättre, men slutet är inte lika svindlande och dramatiskt som jag önskade. men ett bra försök av läckberg :)

Natalie Nordström

2011-09-01

Spännande, stundvis otäck. Skönt vardagsliv kläms in. Bra bok tycker jag som inte är ett stort deckare-fan!

Lena A

2011-08-29

Ulf Pettersson

2011-08-09

synnerligen spännande och välskriven

Ciccila Ljungquist

2011-06-21

har bara läst några sidor innan ja kände för att tvinga mig igenom resten när man insåg att camilla glömde nämna vem som var med i krocken i slutet av förra boken, få se om ja ta mig igenom resten ledsen o besviken på camilla som var en av mina favorit författare innan

Sofie Petersson

2011-05-14

Jag tycker att Läckbergs tidigare böcker är bättre.

Kenneth Olausson

2011-05-12

Varför läser jag sånt skit? Men jag anar, jag anar ... för, som Läckberg säger, "De vaga aningarna började bilda ett mönster". Lika tydligt som rök i vind, skugga i dimma, säger jag.

Anette Marcusson

2011-03-15

Elin Stenblom

2011-02-20

Språket är ingen höjdare men det är driv i historien.

Yonna Lövgren

2011-02-09

Riktigt bra bok. Som vanligt läser jag den dag som natt eftersom jag har svårt att lägga den ifrån mig.
Tyvärr så listade jag rätt så snabbt ut stora delar av boken. Men gillar ändå Läckbergs senaste bok.

Hanna *

2011-01-27

Camilla Läckberg, alltid en favorit, träffsäker och jag blir aldrig besviken! Denna var grymt bra!

2011-01-10

Väldigt spännande och, måste jag säga, oväntad handling. Det var för mej en väldigt oförutsägbar bok och det gillas. Den är som resten i serien väldigt lättläst, och man rycks med av Patrik och Ericas liv.
Flera grymma bakgrundshistorier, tyvärr en jag inte tyckte klarades upp, men kanske blir något om det i en fortsättning.

Marianne Strandberg

2011-01-02

BRA!! Kanske hennes bästa hittills.

Liselotte Johansson

2010-11-15

Som alltid längtar man direkt efter nästa bok i serien. Så spännande, bra blandning av deckarspänning och spänning i vardagsrelationer

Nej bättre får de här bli annars har jag köpt min sista Läckberg

Eva Carlsdotter

2010-10-27

Oväntad upplösning, men rörig disposition.

Agneta Andersson

2010-10-21

Älskar Camillas böcker längta efter nästa

2010-10-13

Ännu en traditionell Läckberg-deckare. Inte för att jag har något emot det, utan det känns bekant och precis som hemma. Man kan lista ut det mesta ganska tidigt, men spänningen finns kvar ändå. Som vanligt hoppar man mellan då och nu, men det blir aldrig rörigt fast det är många historier som vävs samman. I den här boken var det ändå lite annorlunda... Mycket fokus på huvudkaraktärernas privatliv också och trots att osedvanligt mycket elände händer samma människor, hela tiden, så blir det inte för mycket. Jag gillar Läckberg. När kommer nästa bok?

Läckberg levererar som vanligt!

Karin Löfstrand

2010-09-29

100928: Jag var faktiskt nyfiken på att se hur det gick för Erica och Patrick så det är mest för den skull som jag fortfarande läser Läckberg. Historien i sig kändes till stora delar som en upprepning av tidigare Fjällbacka mysterier. En historisk koppling, lite villospår och personlig anknytning för Erica = som vanligt alltså!

Anette B

2010-09-09

De första böckerna Läckberg skrev tyckte jag om men de senaste har varit allt för tillrättalagda. Nej, frågan är om jag kommer att läsa nåt mer av henne. 3- får Fyrvaktaren

Rasmusmatte .

2010-09-08

Den bästa camilla Läckberg jag läst. Hon blir bara bättre och bättre

2010-08-01

Nej, den här var inte bra. Läckberg börjar bli lite enformig. Hörde inte klart.

Åse Bandling

2010-07-07

OK. men ingen av hennes bättre

Annica Bark

2010-06-23

Inget för mig, hon kunde gjort många saker betydligt mer spännande och inte fullt så förutsägbara bla så det med barnet på ön, det fattade man ju redan från början. Näää hon behöver nog lägga skrivandet på hyllan lite, tänka om och kanske tom börja om från början.

Petra Gardtman

2010-06-07

Tycker detta är den bästa boken, kuslig men tyvärr drar man vissa slutsatser lite för snabbt dock inte allt.

Tycker om hennes stil att blanda historia med nutid och att det blir lite magiskt på sina ställen.

Camilla växer och jag gillar miljöskildringen.

Gunilla Jönsson

2010-06-07

Den här boken var
alldeles för förutsägbar,en del partier kändes lite stulna från en annan författare,tyckte jag.

Karin Karlsson

2010-05-27

Man kan inte annat än älska sättet Camilla skriver på, man vill bara läsa mer. Den här historien var också riktigt intressant då den blandar nutid och dåtid.

Andreas Jansson

2010-05-21

Nej Camilla, ta ett break eller skriv om nånting annat. Dina böcker börjar bli lika intressanta som Erika och Patriks vardagslunk.

kristina johansson

2010-05-14

Boken kändes förutsägbar och den kursiva handlingen förr i tiden förlegad. Vill se någonting nytt och kreativt av Läckberg nästa gång....

Mr Roslund

2010-04-28

I mitt tycke allt för rörig i början. Vilsen. Aldrig riktig spännade. Varken fängslande eller nyfikenhetsväckande. Tyvärr...

Helena S

2010-03-30

Läsvärd för stunden. Det kändes som om fokus har flyttat från Erica som förrut var huvudperson till Patrik som här tar mer plats. Det är hans utredning och sida av saken man får följa medans Erica finns vid sidan av som ett sidospår med hennes syster och barnen.

2010-03-20

Inte så bra som de två föregående. Det är något av tomgång i berättelserna om kvinnomisshandel. Funderar på om den var läsvärd. Funderar på om jag vill läsa en Läckberg till. Efter en natts sömn är svaret Jo.