Fyrvaktaren

Läckberg, Camilla

| 2009

Mord och gengångare i Läckbergs nya bok Patrik Hedström har precis återvänt till arbetet efter en tids sjukskrivning. Han har försökt vila upp sig, samtidigt som han har tagit hand om sin fru Erica och deras för tidigt födda tvillingar. Han kastas direkt in i en ny utredning. En man har hittats mördad, skjuten i bakhuvudet hemma i sin lägenhet. Tillsammans med sina kolleger börjar Patrik kartlägga offrets liv och spåren leder dem till ön Gråskär som alltid har omgärdats av mörka rykten. Det sägs att de döda går igen och att de har något att berätta för de levande...

Teresia Kjellgren

2015-03-11

Lagom spännande Läckberg deckare. Tragisk start och det håller i sig. Men den är snabbläst och bra. Jag gillar ju hennes karaktärer och det gör jag även eftr den här boken. Definitivt bra tidsfördriv.

Maria Cederholm

2014-08-17

Betyg 5. En spännande underhållande bok. Intressant att hon varvar nu o dåtid. Intressant historia. Läste ut den på en vecka.

Marc Moore

2014-06-16

Första Läckbergboken jag läser och jag är glatt överraskad. Spännande och trovärdiga karaktärer även om det kan bli lite väl mycket familj och blöjbyten.

Maritha .

2013-12-03

Jag förstår fortfarande inte vad spökerier har i en deckare att göra. Av baksidestexten insåg jag inte hur stor del det var av historien; hade jag gjort det hade jag inte börjat läsa den överhuvudtaget. Och jag som annars är svag för historiska bihistorier i böcker ser ingen mening alls med denna, det är krystat och platt, och alltså helt onödigt med spökena.

Helén Lundström

2013-05-29

Camilla Läckberg levererar återigen en fantastisk historia med flertalet intressanta människoöden. I min mening är "Fyrvaktaren" av de bättre böckerna hon skrivit.

Paula Henriksson

2013-05-16

jättebra bok

Gunnel Lindström

2013-03-17

En mycket bra deckare som tjänar på att sträckläsas.

Ellinor Karlberg

2013-01-19

Alldeles för förutsägbar

emmakicki

2013-01-12

Nej, det blir alldeles för rörigt med stycken skrivna ur olika synvinklar. Alla hyllar personporträtten och visst kanske en del är bra men när det kommer till Mellberg så känns allt bara buskis... Den stora behållningen i boken är enligt mig tillbakablickarna som utspelar sig under 1800-talet. Där blir det spännande även om det är lite förutsägbart. Snäppet bättre än Sjöjungfrun för tack och lov slapp man sämsta cliffhangern den här gången!

Martina Jonsson

2012-05-08

Spännande. Gillar den parallella berättelsen.

Elin Rickmarker

2011-11-28

Tyvärr Läckbergs sämsta bok. Jag älskar vanligtvis hennes böcker och alla andra böcker har fått en 5:a av mig men denna boken var en besvikelse.

Camilla Jardevall

2011-11-04

Inte som ljudbok, mycket beror nog på uppläsaren Katarina Ewerlöf.

Jonna

2011-10-25

Riktigt spännande :)

Caroline Jernberg

2011-10-22

Mörk, spännande, välskriven, verklig, svår att lägga ifrån sig!

Felicia Dahlqvist

2011-10-11

en hyfsad deckare som absolut duger om man vill ha lite spänning, lite övernaturligt, lite mordgåta. tycker dock parallelhistorian som utspelar sig i det förgångna är väldigt överflödig, och allt det snack om spöken som det står om på baksidan har egentligen ingenting med nånting att göra. hade tidigare läst tyskungen och den här var ju betydligt bättre, men slutet är inte lika svindlande och dramatiskt som jag önskade. men ett bra försök av läckberg :)

Natalie Nordström

2011-09-01

Spännande, stundvis otäck. Skönt vardagsliv kläms in. Bra bok tycker jag som inte är ett stort deckare-fan!

Lena A

2011-08-29

Ulf Pettersson

2011-08-09

synnerligen spännande och välskriven

Ciccila Ljungquist

2011-06-21

har bara läst några sidor innan ja kände för att tvinga mig igenom resten när man insåg att camilla glömde nämna vem som var med i krocken i slutet av förra boken, få se om ja ta mig igenom resten ledsen o besviken på camilla som var en av mina favorit författare innan

KR

2011-05-25

Titelns "fyrvaktare" har ingenting med handlingen att göra (knappt ens med bihandlingen, faktiskt), och är bara inkluderad för att rättfärdiga en suggestiv titel ("Stenhuggaren", någon?). Läckberg betraktar dessutom "historiska tillbakablickar" som sitt personliga trademark, så de används inte med någon som helst approximation till smakfullhet. Just det, och ett ruttnande lik får inte längre bara omsvärmas; nu måste det även smekas och vårdas. Sjukt. Läckberg har inte tagit till sig kritiken. Det var som om hon viftade avvärjande med handen.

Sofie Petersson

2011-05-14

Jag tycker att Läckbergs tidigare böcker är bättre.

Kenneth Olausson

2011-05-12

Varför läser jag sånt skit? Men jag anar, jag anar ... för, som Läckberg säger, "De vaga aningarna började bilda ett mönster". Lika tydligt som rök i vind, skugga i dimma, säger jag.

Anette Marcusson

2011-03-15

Elin Stenblom

2011-02-20

Språket är ingen höjdare men det är driv i historien.

Yonna Lövgren

2011-02-09

Riktigt bra bok. Som vanligt läser jag den dag som natt eftersom jag har svårt att lägga den ifrån mig.
Tyvärr så listade jag rätt så snabbt ut stora delar av boken. Men gillar ändå Läckbergs senaste bok.

Hanna *

2011-01-27

Camilla Läckberg, alltid en favorit, träffsäker och jag blir aldrig besviken! Denna var grymt bra!

2011-01-10

Väldigt spännande och, måste jag säga, oväntad handling. Det var för mej en väldigt oförutsägbar bok och det gillas. Den är som resten i serien väldigt lättläst, och man rycks med av Patrik och Ericas liv.
Flera grymma bakgrundshistorier, tyvärr en jag inte tyckte klarades upp, men kanske blir något om det i en fortsättning.

Marianne Strandberg

2011-01-02

BRA!! Kanske hennes bästa hittills.

Liselotte Johansson

2010-11-15

Som alltid längtar man direkt efter nästa bok i serien. Så spännande, bra blandning av deckarspänning och spänning i vardagsrelationer

Nej bättre får de här bli annars har jag köpt min sista Läckberg

Eva Carlsdotter

2010-10-27

Oväntad upplösning, men rörig disposition.

Agneta Andersson

2010-10-21

Älskar Camillas böcker längta efter nästa

2010-10-13

Ännu en traditionell Läckberg-deckare. Inte för att jag har något emot det, utan det känns bekant och precis som hemma. Man kan lista ut det mesta ganska tidigt, men spänningen finns kvar ändå. Som vanligt hoppar man mellan då och nu, men det blir aldrig rörigt fast det är många historier som vävs samman. I den här boken var det ändå lite annorlunda... Mycket fokus på huvudkaraktärernas privatliv också och trots att osedvanligt mycket elände händer samma människor, hela tiden, så blir det inte för mycket. Jag gillar Läckberg. När kommer nästa bok?

Läckberg levererar som vanligt!

Karin Löfstrand

2010-09-29

100928: Jag var faktiskt nyfiken på att se hur det gick för Erica och Patrick så det är mest för den skull som jag fortfarande läser Läckberg. Historien i sig kändes till stora delar som en upprepning av tidigare Fjällbacka mysterier. En historisk koppling, lite villospår och personlig anknytning för Erica = som vanligt alltså!

Anette B

2010-09-09

De första böckerna Läckberg skrev tyckte jag om men de senaste har varit allt för tillrättalagda. Nej, frågan är om jag kommer att läsa nåt mer av henne. 3- får Fyrvaktaren

Rasmusmatte .

2010-09-08

Den bästa camilla Läckberg jag läst. Hon blir bara bättre och bättre

2010-08-01

Nej, den här var inte bra. Läckberg börjar bli lite enformig. Hörde inte klart.

Åse Bandling

2010-07-07

OK. men ingen av hennes bättre

Annica Bark

2010-06-23

Inget för mig, hon kunde gjort många saker betydligt mer spännande och inte fullt så förutsägbara bla så det med barnet på ön, det fattade man ju redan från början. Näää hon behöver nog lägga skrivandet på hyllan lite, tänka om och kanske tom börja om från början.

Petra Gardtman

2010-06-07

Tycker detta är den bästa boken, kuslig men tyvärr drar man vissa slutsatser lite för snabbt dock inte allt.

Tycker om hennes stil att blanda historia med nutid och att det blir lite magiskt på sina ställen.

Camilla växer och jag gillar miljöskildringen.

Gunilla Jönsson

2010-06-07

Den här boken var
alldeles för förutsägbar,en del partier kändes lite stulna från en annan författare,tyckte jag.

Karin Karlsson

2010-05-27

Man kan inte annat än älska sättet Camilla skriver på, man vill bara läsa mer. Den här historien var också riktigt intressant då den blandar nutid och dåtid.

Andreas Jansson

2010-05-21

Nej Camilla, ta ett break eller skriv om nånting annat. Dina böcker börjar bli lika intressanta som Erika och Patriks vardagslunk.

kristina johansson

2010-05-14

Boken kändes förutsägbar och den kursiva handlingen förr i tiden förlegad. Vill se någonting nytt och kreativt av Läckberg nästa gång....

Mr Roslund

2010-04-28

I mitt tycke allt för rörig i början. Vilsen. Aldrig riktig spännade. Varken fängslande eller nyfikenhetsväckande. Tyvärr...

Helena S

2010-03-30

Läsvärd för stunden. Det kändes som om fokus har flyttat från Erica som förrut var huvudperson till Patrik som här tar mer plats. Det är hans utredning och sida av saken man får följa medans Erica finns vid sidan av som ett sidospår med hennes syster och barnen.

Engelska Väninnan

2010-03-20

Inte så bra som de två föregående. Det är något av tomgång i berättelserna om kvinnomisshandel. Funderar på om den var läsvärd. Funderar på om jag vill läsa en Läckberg till. Efter en natts sömn är svaret Jo.

Anders Johansson

2010-03-07

Trots det bästa betyget, är den enligt mitt tycke den sämsta i serien, kan inte direkt peka på varför.

Marita Ivarsbo

2010-02-14

Inte så spännade, jag läste klart den men som sagt ingen bok som fasnade i mitt huvud.

Carina Carlsson

2010-01-19

Nu känns det som att har man läst en Läckberg, då kan man dom...
Händelsenra varierar, men upplägget är det samma.

Madelene Madelene

2010-01-05

En absolut bra och läsvärd bok! Inte en av hennes bästa enligt mig och den kändes på något sätt lite "tunn" i historien. Även dålig comeback på slutet av hennes förra bok "Sjöjungfrun", jag hade förväntat mig att bli mer tagen av följden.

Kicki Levin

2009-12-20

Tyckte denna bok var en av de bästa av Läckberg, vet inte varför den tilltalade mig så mycket.. men bra helt enkelt..

Eva Holm

2009-11-23

Jag tyckte inte att det var en av hennes bästa.
För mig var den rätt förutsägbar och inte ens spännande.
Det enda som egentligen fångade mitt intresse var den parallella historien.

Kerstin Andersson

2009-11-08

En riktigt bra Läckberg-deckare. När jag läste den förra boken så kändes det som om denna serie nu var slut. Men icke då, här kom en nytändning om denna underliga ort och familj. Bra !!

Annika Börjesson

2009-11-05

Den är som väntat jättebra jag älskar alla hennes böcker och man känner hennes karaktärer så himla bra nu så det känns som om dem är verkliga.

Kristina Blomqvist

2009-10-23

Som tidigare böcker av Camilla Läckberg har även denna en spännande historia. Men en person i boken går ett sorgligt öde till mötes och det förklaras inte vidare. Jag skulle vilja höra mer om vad som hände med Madelenes barn!

Marie Malinen

2009-10-19

Läckberg har blivit bättre och bättre med åren...kan inte bli mycket bättre än så här i mina ögon...denna bok passade min smak perfekt!

Anna Hallqvist

2009-10-12

Det roligaste i denna bok var väl att Läckberg kallade sin egen Martin för B-kändis :D

Nejdå, Camilla levererar precis det man väntar sig. MEN det blir lite slisk och tantsnusk och Harlequin-känsla över det hela när Erika funderar på kilona efter sista graviditeten osv - hemmakärleken och sexet känns SÅ krystat.
Läckberg är bäst i personporträtt och dialoger mellan poliser, inte mellan kära...men det är min åsikt.

Återigen en lättläst, snabb bok. Lättlöst mordgåta och vissa inslag av övernaturligt gör att det blir en medelmåttig bok för mig. Varken mer eller mindre.

Jag förstår att hon är populär i många svenska hem, för det är enkelt och underhållning för stunden, även om jag då nu börjar störa mig på vissa saker. Kommer det fler i serien kommerjag givetvis att läsa dem! Jag känner ju karaktärerna på Tanumshede poliskår nu. Och jag är nyfiken på vad läckberg presterar. Alltid.

Anneli Johansson

2009-10-08

en av Läckbergs bästa!

Elisabeth E

2009-10-07

Tycker att det var en av hennes bästa deckare. Den här och Stenhuggaren är mina favoriter.

Anna Ljungdahl

2009-10-01

Detta är utan tvekan Läckbergs bästa bok.

Oskar Henriksson

2009-09-28

Nja...tycker inte riktigt att Läckberg håller hela vägen ut. Blir lite för tunt och oengagerande för att hålla intresset uppe hela boken.

Kristine Hedén

2009-09-27

En helt vanlig Läckberg

Maria Larsson

2009-09-25

I takt med att Camilla Läckbergs böcker har ökat i populäritet och försäljning, har det även blivit trendigt att kritisera och såga både henne och böckerna.
De innehåller för dåligt litterärt språk, personbeskrivningarna är för platta, hantverket ogenomtänkt. Man kritiserar till och med Läckberg som person, för att hon "bjuder på sig själv" för mycket i medierna.

Jag kan inte hålla med i denna kritik. Tvärtom har hennes böcker alltid bjudit mig på en trivsam lässtund, hennes personbeskrivningar är ibland för ingående och författarinnan själv har bara gjort positiva intryck på mig. Skulle hennes böcker på något sätt vara sämre än de andra i samma genre bara för att hon säljer mest?

När nu hennes senaste bok - "Fyrvaktaren" - kom i dagarna beslöt jag mig för att läsa den med extra kritiska ögon, där jag synade allt i sömmarna: språket, intrigen, uppbyggnaden.

Jag jämförde "Fyrvaktaren" med årets mest överhypade kriminalroman, "Hypnotisören". En bok som i mina ögon inte alls levde upp till förväntningarna. Dessutom fanns det alldeles för mycket saker i den som blev rent ologiska - missar som Läckberg aldrig skulle tillåta sig att göra.

Skriver man egentligen någonting om handlingen i "Fyrvaktaren" riskerar man att förstöra spänningen för dem som inte har läst den ännu - därför låter jag bli.
Den förra boken slutade med en otäck cliffhanger och hur det gick får man naturligtvis - tack och lov - veta. Flera olika historier vävs ihop på ett genomtänkt sätt och det är först i slutet läsaren får veta hur allting hänger ihop.

Rytmen i språket gör att spänningen håller boken igenom. För att inte mista läsarens intresse, skiftar Läckberg mellan de olika historierna på ett skickligt sätt.
Jag kan nog påstå att "Fyrvaktaren" är hennes bäst skrivna bok hittills. På något sätt känns det som att Läckberg verkligen vill ge sina kritiker svar på tal. Och det lyckas hon med.

Det enda som drar ner betyget lite är att när man närmar sig slutet och upplösningen av historien, nästan kan räkna ut hur saker och ting förhåller sig - i hennes tidigare böcker har det inte varit lika lätt. Det kan måhända bero på att man har lärt känna personerna och miljön i Fjällbacka-serien ganska väl nu.

Att Camilla Läckberg har en hjärtlig och distanserad humor har vi fått bevis på tidigare (som att ge Leif GW Persson en årsprenumeration på tidningen "Min häst"). Den här gången vågar hon sig på att ge sin nuvarande sambo - Martin Melin - en känga angående hans kändisstatus.

När det gäller spänningsromaner så slår Camilla Läckberg det finkulturella etablissemanget på fingrarna.

Maria Larsson

2009-09-25

Läckberg slår det finkulturella etablissemanget på fingrarna med sin hittills mest välskrivna bok. En ren njutning att läsa.

Annelie Evaldsson

2009-09-22

Boken är kanonbra! Gillar hur Camilla Läckberg knyter ihop dåtid med nutid. En perfekt bok att varva ner med.

Hans Brandt

2009-09-02

En ganska typisk Läckberg - varken bättre eller sämre än de tidigare.
Jag börjar dock bli lite trött på att hon alltid har en koppling några historiska personer. Lite smådragning åt det övernaturliga har hon också med, men på ett Ok sätt för mig.