Fyrmesterens datter

Rosman, Ann

| 2011

Flag from no

Fyrmesterens datter er Ann Rosmans debutroman, og er den første i en serie om kriminalbetjent Karin Adler ved Göteborg-politiet. Under restaureringen av fyret Pater Noster på den lille øya Hamneskär utenfor Marstrand dukker det opp et lik, innemurt i potetkjelleren. Rettsmedisineren tror det har ligget der i 40 år. Karin Adler ved kriminalpolitiet i Göteborg blir tilkalt. Til å begynne med har Karin og hennes kollegaer ikke mye å gå etter - bare en giftering og en liste over savnede personer. Karin Adler står overfor en sak med røtter i nattsvart ondskap og grådighet.

Inget för mig!

Solveig Andersson

2020-10-10

talbok, storytel
Påminner mig mycket om kiosklitteratur, men boken underhåller från början till slut så jag anser trots det banala innehåller, den ändå vara godkänd.

Karin Johansson

2018-02-19

Inte den bästa boken av Rosman.

Mats Lindstedt

2017-10-22

Jag har svårt att förstå de höga betygen? Intrigen är krånglig och orealistisk, slutet icke trovärdigt och ologiskt. En hel del onaturliga reaktioner, kommentarer och beslut igenom hela boken. Halva boken går också åt till att förolämpa män, inte en enda man i boken verkar kunna byta blöjor, laga mat eller ens ta hand om sig själv. Däremot verkar kvinnorna i boken kunna allt. Fast kanske därför svenska kvinnor gillar boken, de får sina fördomar bekräftade?

2017-07-24

Dussindeckare men Rosman skriver bra så det kan nog bli bättre i kommande böcker. Här känns det som om författaren vill lite för mycket i sin debut. Stark 2:a.

Maria Olofsson

2017-01-03

Bra bok! Kul med en ny författarbekantskap. Nu ska jag fortsätta med de andra böckerna i serien som jag hört ska vara ännu bättre. Ser jag fram emot!

Theresa Gyllander

2016-12-18

Extra plus för miljön :) Marstrand är ett utflyktsställe i min barndom.
Blir lite rörigt med alla karaktärer att hålla reda på, men berättelsen var spännande. Ser fram emot att läsa nästa bok!

2016-11-26

En trivsam, ny bekantskap! Pusseldeckare i svensk skärgårdsmiljö, Marstrand med omnejd. Kanske lite röriga släkt-och bekantskaper men det redde ut sig till slut. Kärleken till det marina är stark och skildras så bra att man nästan är beredd att bosätta sig på en båt ... Jag läser gärna fler i den här serien.

Marina Pedersen

2016-10-31

Sådär

2016-05-10

Lättläst och helt okej. Vare sig mer eller mindre.

2015-04-26

En lovande debut. Lite av turistdeckare vilket jag gillar.

Anne Hansson

2015-02-21

Lätt läst bok, tycker om det här med nu och då kapitel, och ganska spännande

2015-01-02

Oj, det här tyckte jag om!

Susanna Sjödahl

2014-11-12

Tråkig. Inte det minsta spännande

Therese Östman

2014-06-19

Spännande, men den var lite rörig på sluten om man inte riktigt hängde med. Betyg: 4

En av de bästa böcker jag läst. Där du får läsa om vad som hände med karaktärerna det handlar om om långt tillbaka i tiden på deras förfäders tid. En nu och då, enormt spännande och väldigt lätt att komma karaktärerna nära roman. Den är så spännande hela boken igenom så man knappt kan lägga boken ifrån sig en enda gång.

Kan verkligen rekommendera!

2013-09-21

Ganska så tråkig och smått makaber dussindeckare. Däremot är Ann Rosman en väldigt duktig berättare!

Anna Jensen

2013-08-08

Mer som en roman än deckare. Inte alls spännande, men heller inte dålig.

Anki Vincent

2013-07-20

Har gjort tre försök men historien fångar mig inte.

annika åberg

2013-05-03

Bra, vill läsa mera av denna författare :-)

Carina Svensson

2013-04-11

Många karaktärer att "lära känna", både i nu- och dåtid, innan handlingen kom igång på allvar. Rörig och seg, så den får en svag trea. Gillar dock huvudkaraktären, så jag ger bokserien en chans till.

Stefan Teppas

2013-03-07

Läste den Juli 2009. Okey

Amelie Adrielsson

2012-12-16

Så många karaktärer att hålla reda på och ett konstant hoppande mellan dessa och olika årtal. etta gjorde boken svår att hantera, det tog ett antal sidor att komma in i karaktären igen och lagom tills att man kommit igång byttes det karaktär igen och så fick man börja om att försöka minnas vad som hänt just denna tidigare... Lite väl rörigt! Tyvärr

Sussie S

2012-10-20

Jag läser hennes böcker i alldeles fel ordning, men det går det också. Både storyn och språket är ren njutning.

A H

2012-09-12

Bra karaktärer. Trevlig läsning. Ingen direkt spänning .

Tobbe Fransson

2012-07-23

Mycket bra, spännande, rolig och härlig miljö.

2012-06-23

Av någon anledning har den här boken stått oläst i min hylla i nästan två år. Nu, med facit i hand, ångrar jag lite att den fått vänta så länge, men det positiva är att det redan finns ytterligare tre utgivna böcker i serien.

Början var lite väl tillkrånglad med, för mig, väldigt invecklade släktförhållanden. Jag hade svårt att hålla isär alla personer, vem de var släkt med/gifta med. Faktum är att jag har något slags aversion mot beskrivningar av släktskap som sträcker sig längre än en generation och har för många grenar åt höger och vänster. Det är helt enkelt något jag inte klarar, inte heller i verkligheten. Läs resten på http://bokslut.blogspot.se/2012/06/fyrmastarns-dotter-av-ann-rosman.html

Caroline Karlsson

2012-05-31

Det här var riktigt bra!! Det är en spännande och välskriven historia där alla lösa trådar slutligen binds samman till en trovärdig helhet.

Helena Rasmusson

2012-03-29

Bra story och trevliga karaktärer! Tyvärr är den lite rörig och jag tycker att den inte riktigt går på djupet! Handlingen utspelar sig både i nutid och dåtid, vilket jag gillar, men jag skulle vilja läsa lite mer och ingående om personerna i dåtid. Jag är inte bekant med miljön på Marstrand och tycker att det är svårt att hänga med ibland och förstå hur det ser ut!

Annelie S

2012-02-04

Neej, vad rörigt..... Saknar förklaringar till vissa händelser /personer som aldrig kom ?? Grymt irriterande.

cecilia westman

2012-01-15

Här ville författaren lite för mycket, det blev ganska rörigt o lite osammanhängande... Ger mig ändå på nästa bok, får ge henne ytterligare en chans!

2012-01-04

Mysig deckare som var spännande rakt igenom. Flera har jämfört Ann Rosman med Läckberg, men lagt till att Rosman är vassare. Jag håller med. Rosman lyckas pussla ihop en deckare med väldigt många inblandade karaktärer och en snygg bakgrundshistoria som känns ganska originell. Jag är såld på Rosman och tänker läsa mer av henne. Skönt med deckare där jag inte lyckas lista ut allt direkt.

Maddes Bokblogg

2011-10-27

Ullis N

2011-10-25

För att vara en vanlig deckare tyckte jag att den var riktigt bra.
Lite stillsamt spännande utan att gå in på blodiga, makabra detaljer.

Maria Johnson

2011-10-10

Helt ok deckare med lite väl många karaktärer att hålla reda på.

Jenny Wikander

2011-09-17

Hennes första bok. Är lite skeptisk till nya författare, men denna var riktigt bra, och har fått mig att fortsätta läsa hennes böcker....

Peter Allanson

2011-08-02

Bra skrivet, lätt underhållande.

Rasmusmatte .

2011-06-14

Jag gillar verkligen Ann Rosmans deckare.

Jessica Nilsson

2011-06-09

Bra bok. Tog ett tag att komma in i den med alla personer både nu och då.

Maria Eriksson

2011-03-22

Bra uppläsning!

Anette Marcusson

2011-03-17

Hanna *

2011-01-27

Stod att hon skulle vara bättre än Läckberg, fick därför lite väl höga förväntningar. Långdragen, trist och förutsägbar!

Claes Nilsson

2010-11-09

En trevlig bok, jag kände sympati med Karin. Lite för många personer inblandade som blir svåra att hålla ordning på. Ingen nagelbitare men som sagt trevlig o läsvärd

Lotta Svensson

2010-11-07

Denna bok tyckte jag mycket om. En fantastisk historia. Och nu efter att läst denna bok och Viveca Stens böcker har jag lärt mig mycket om havet och båtar. Jag som är en riktig landsråtta som helst betraktar havet från land. Och i denna bok har man även fått lite grammatik lektion av karaktären Folke, och det behövs ju alltid, lite repetion av denna inte så enkla grammatik. Bokens historia bygger på det hemska, grymma sätt som Judarna utsattes för i andra världs kriget av tyskarna och det kan inte skrivas nog om detta, för det får aldrig glömmas !

Marina Larsson

2010-07-26

Älskade denna bok historia spänning och relationer ;)

Litet rörigt ibland med alla olika personer och hopp i tiden. Personerna i många fall rätt endimensionella. Dålig redigering - att våren fick ett 'bakslag' varje gång det blev kallare, blev till slut ett irritationsmoment. Betyget borde ligga närmare 3.5 än 3.

Patricia B

2010-06-07

Lite rörigt men godkänt. Inte mer.

Pia W

2010-06-04

Börjar bra, men alltför osammanhängande och otrolig intrig. Författaren vill mycket men får inte ihop det riktigt.

Karin Karlsson

2010-05-27

Ännu en ny deckarförfattarinna för min del. Denna bok utspelas på Marstrand och det är en mycket lättläst deckare. Visst den har en hel del likheter med Camilla Läckberg, men det är ju ändå ett annat upplägg, så jag gillar den. Tycker dock det var lite många namn och hålla iordning på, vilket gjorde den lite rörig i början, men det tog sig mot slutet!

2010-03-23

Man ska väl kanske egentligen inte jämföra författare med varandra, men den här boken "Fyrmästarens dotter" av Ann Rosman, tyckte jag var väldigt lik Camilla Läckbergs böcker.

Boken var en riktigt klassisk svensk deckare. Den var spännande, fängslande, lättläst och bra. Jag ser fram emot att läsa fler böcker av debutanten Ann Rosman. Och jag kan helt klart rekommendera boken.

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)