Fyren och stjärnorna

Thor, Annika

| 2009

Underbar högläsning, fängslande sträckläsning. På en ö i havet växer längtan efter sanningen inom Blenda - och en stormig höstnatt kommer historien ikapp ...Blenda Stjärnöga. Det var så pappa kallade henne. Men nu har Blendas och Eriks pappa varit borta i sju långa år. Kanske i Amerika, ingen vet.     Barnens mamma, Tora, har slutat att vänta och hoppas. Likaså har Eriks minnesbilder bleknat, men i Blendas snäckskalsskrin har traven av prydligt hopvikta brev till pappa vuxit för varje dag.    En dag har mamma bjudit främmande till middag och fyrmästare Carl Nordsten träder in i Blendas och Eriks liv. I honom ser Tora en familjeförsörjare och en möjlig styvpappa till sina barn. Blenda ser en bitter och elak man som aldrig kan ersätta hennes pappa. Erik däremot finner en läromästare i Carl, som vet allt om havets alla nycker och om fyrens många speglar och glas.    Tiden på Lilla...

2015-02-20

Denna bok var speciell fast bra

Vera .

2010-11-04

En mörk bok är det första som dyker upp i huvudet på mig. Den var bra och annorlunda i jämförelse med böcker som jag läst. En svag fyra.

Lotta Berling

2010-08-28

Fin, men lite långsam berättelse om syskonen Erik, 9 år, och Blenda, 13 år, och deras liv i Sverige 1917. Berättelsen får inte riktigt fart förrän efter 150 sidor.

Monika Häägg

2010-01-29

En liten underfundig och eftertänsam bok om svunna tider. Ligger varmt om hjärtat i efterdyningarna.