Fyra hönor och en tupp

Landström, Lena

| 2004

I hönsgården bor fyra hönor, en brun, en beige, en blond och en röd. Och så finns där en liten tupp. "Vilken snäll liten tupp ni har här", säger alla, som kommer på besök. "Jovisst", säger hönorna. Men när hönorna ska prata med tuppen om rättvisa, blir reaktionen oväntad. Tuppen blir som förbytt och hönorna får det allt svårare. "Så här kan vi inte ha det", säger till sist den blonda hönan, som är äldst. "Vi måste göra något. Vi får gå på kurs!" Lena Landström har tillsammans med Olof Landström blivit världsberömd för sina böcker om Nisse och om Bu och Bä. Deras verk har blivit prisbelönta och mycket uppmärksammade i bland annat USA, Tyskland, Frankrike och Japan.Ur recensioner:"Landström och Landströms bok är en riktigt bra ledarbok om maktkamp mellan könen på en arbetsplats, en bra analogi över hur kvinnor kämpar för sina rättigheter och en ögonöppnare för manliga chefer som...

Lilla Peggy

2023-12-12

Jag gillar inte den här boken längre. Jag tycker att tuppen är elak mot hönorna. Han ser till att de inte får tillräckligt med mat. Och att hönorna sedan blir kaxiga efter den där kursen känns inte som ett bra slut på den här historien. Bilderna i boken är däremot roliga.

Nina

2015-02-02

Boken handlar om att våga säga ifrån och reaktionerna som kan uppstå då. Om rättvisa och att ta plats. Önskar att många många fler barnböcker hade det som tema.
Jag kan tycka att tuppen är lite yxigt porträtterad, men då får man helt enkelt diskutera med barnen att det där med att begränsa andra kan gå till på olika sätt - en del skriker och gormar och andra är mer subtila. Som diskussionsmaterial tycker jag boken är klockren.
Sedan tycker jag att den flörtar lite med den vuxna läsaren genom små detaljer, på samma sätt som familjefilmer innehåller skämt som vuxna uppfattar men kanske inte barnen.