Fyra dagar i mars

Om moderskap, passion och ensamhet Ingrid Dreyer är 48 år gammal och en framgångsrik arkitekt. Hon befinner sig på en konferens i Stockholm när hon får ett telefonsamtal: hennes femtonårige son Jonas har blivit gripen för ett grovt våldsdåd.Tillvaron skakas i grunden, och under de fyra dagar som följer tvingas hon möta verkligheten med öppna ögon. I minnet genomlever Ingrid sin ensamma barn- och ungdom, sitt havererade äktenskap, det åtta år långa förhållandet med en äldre, gift man, ett förhållande som inte längre tycks ha någon framtid. Och inte minst sin relation till den son som nu känns som en främling. Hur hon har hamnat i denna situation och varför har hennes liv alltmer kommit att likna en återvändsgränd? Är de bästa åren redan förbi? Och har hon i så fall sig själv att skylla?Har hon gjort samma misstag som sin mor, den självupptagna journalisten Berthe, och sin mormor Ada,...

Inte lika gripande och spännande som baksidans introduktion lurar mig att tro. Det är dock fascinerande att följa 3 generationer kvinnoliv och för den delen även mansliv. Lite seg då och då, där jag tappar tråden.

Jörgen Karlsson

2011-01-18

¨Det va en segt bok, det grep inte tag i mig förrän de sista hundra sidorna. Det är för lång transportsträcka för att vara bra.

2010-11-08

En sorlig roman som tar sig fram i lugn takt, kanske för lugn? Gröndahl berättar Ingrids historia från ett nutida Danmark med både långa och korta tillbakablickar i tiden. Önskade att boken var mer koncentrerad, språket är mångordigt och flyter ibland iväg, då försvinner fokus från själva berättandet. Det blir kanske på ett liknande sätt här. Jag försöker fånga något av romanens innehåll, men det blir mest bara ord.

2010-04-10

Den här boken var tyvärr inte riktigt lika bra som jag tyckte att den verkade vara innan jag läste den. Eller den var i och för sig inte dålig på något sätt, men den engagerade mig inte riktigt. Den var lite för lång och utdragen också. Den grep liksom aldrig tag i mig, och jag ville till slut bara att den skulle ta slut. Men en trea i betyg får den i alla fall, för den var välskriven och hyfsat bra.

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)

Bokomslaget är väldigt snyggt (inte det omslag som figurerar på boktipset) man blir väldigt sugen på att läsa boken. Språket är bra, och eftersom jag har bott halva mitt liv i Köpenhamn, är igenkänningsfaktorn hög, vilket är trevligt... men....(som Tony Irving skulle ha sagt) handlingen kryper framåt, man läser och läser och det händer liksom inte riktigt något. Fick anstränga mig för att inte tankarna skulle flyga åt annat håll, och jag hade det på samma sätt när jag läste "Lucca" Därför blev det endast 3 stjärnor.