Fvonk

Loe, Erlend

| 2012

Det har varit en tung tid för Fvonk efter att det uppdagades att Gång- och motionsförbundet, där han jobbade, fuskade för att få mer statligt stöd. Han behöver en vän.Jens behöver också en vän. Egentligen behöver han också sjukskriva sig, men det kommer bara att skada partiet. Så Jens hyr ett rum hos Fvonk där han får vara ifred.Han har två säkerhetsvakter och ett stort lös- skägg och visst påminner han om Stoltenberg. Ja, det visar sig att det är landets statsminister, som är trött och lite deprimerad.Fvonk är berättelsen om vänskapen mellan två trötta och stukade män. En bok för alla som gillade Naiv.Super och Doppler.

Henrik Johansson

2020-03-04

Ja jösses. Småroligt, rätt absurt och ibland lite för mycket. Ändå finns det djup och eftertanke.

Tommy -

2016-06-28

Den här boken kommer inte upp i Loe-klass, tyvärr. Intressant intrig, men det tar aldrig fart och språket är inte heller vad det brukar vara.

Den här är inte lika absurt rolig som övriga Loe-böcker jag läst. Fast visst är den absurd. Jag kan inte låta bli att tänka på hur reaktionerna var i Norge när den kom ut, och hur det skulle låta i Sverige om någon skrev en fiktiv berättelse om en högst verklig innevarande statsminister? Men som helhet känner jag mig lite deppig, boken är svart och tungsint mer än hysterisk och humoristisk.

Henrik R.

2015-01-19

Jag är kluven till Erland Loe. Läste flera böcker för några år sedan (Naiv Super, m.fl) och tyckte mycket om hans stil. Försökte nyligen läsa Doppler men lade boken åt sidan. Den här är bättre, till en början mycket rolig, men snart repetitiv. Ett mycket större problem är att jag nästan igenom hela boken inte "tror på den", dvs. jag är medveten om att jag läser en småabsurd bok som är hyfsat rolig, men karaktärerna kommer inte till liv i min fantasi, de är för overkliga. Bra böcker hamnar man på något sätt i (man uppslukas) och amn glömmer bort att man läser, så icke här.

Karin Norlander

2013-12-29

Erlend Loe når inte upp till sina vanliga höjder, den är rolig och tänkvärd men slutet är lite avhugget.

Emeli Backström

2013-01-02

Kul bok som lever upp till Loes rykte.

Jenny Stenberg

2012-12-29

Den är okej, men den är inte alls som Loe "brukar" skriva. Måste säga att jag är lite besviken.

Sabina T

2012-12-25

Lättläst men inte alls lika störd som dom tidigare böckerna.