Furioso

I lugn och avskildhet på en privat skärgårdsö tänkte de fyra kvinnliga musikerna i Furiosokvartetten spela in Stenhammars sista stråkkvartett. Men när Louise Armstahl skadar handen och upplåter ledarplatsen åt sin nära vän världsviolinisten Raoul Liebeskind rubbas maktbalansen inom kvartetten. Som musikaliska stämmor flätas nya och gamla intriger ihop, underblåsta av den passionerade kammarmusiken som driver fram händelserna till det oundvikliga slutet. Det blir starka Djursholmskommissarien Ebba Schröders svåra uppgift att reda ut vad som verkligen har hänt ute på ön. Motiv och skuld både stärker och splittrar kvartetten när deras konflikter skärskådas. Ett tätt och raffinerat whodunnit-drama av klassiskt Agatha Christiesnitt.

2023-03-12

Det tog lång tid för mig att läsa ut den här boken, kände mycket motstånd mot att återuppta läsningen när jag pausat. Språkligt är den välskriven och berättelsen känns väl genomtänkt. Men det är något högdraget och elitistiskt över hela boken som stundtals gör mig nästintill illamående. Jag ska ge författaren en chans till då jag har en till bok i serien hemma, men om den är likadan då är jag färdig med henne.

2014-08-01

Infernaliskt långradig tråkdeckare och extremt omständlig. Uppläsaren gjorde inte heller saken bättre. Nej. Det här är verkligen ingenting som jag ka rekommendera!

Marianne Strandberg

2013-05-31

Tradigt om en man o 4 kvinnoe. Andra halvan bättre, men det räcker inte t en 3.a i betyg.

O

Olga Lund

2013-03-07

Det är roligt med referenser till klassisk musik och det skapar en särskild stämning om man kan sina klassiker. Problemet är att boken i sig är så himla seg...

Pia Stendahl

2011-03-29

På ett sett är Furioso en klassisk deckare i Agathe Christie-stil med en isolerad plats och några få misstänkta. Men på ett sätt är boken samtidigt annorulunda med sitt stora fokus på musiken och sitt lugna tempo.

Boken är spännande och varje karaktär får tillräckligt utrymme för att göra dom personliga och levande.

Carin Bartosch Edström får fram hur passionerat förhållandet kan vara mellan musiken och dens utövare.

Jag gillar att alla karaktärerna är mångbottnade. Förrutom Raoul kanske som inte framställs som någon vidare sympatisk person. Författaren beskriver kvinnornas både possitiva sidor och deras mörkare sidor. Ingen är perfekt vilket ger djup åt karaktärerna.

Om karaktärerna är mångbottnade så är miljöerna det inte. Alla person inblandade, från stråkkvartetten till poliserna, hör till överklassen vilket är lite synd. Det hade givit boken lite mer trovärdighet om åtminstone någon var från medel- eller arbetarklass.

Furioso är en välskriven och spännande bok som definitivt är läsvärd. Det hade inte gjort någon om tempot i boken hade varit lite högre och boken aningen kortare.

www.bokbrus.se finns fler recensioner.
/Pia

Kajsa Bergström

2011-02-23

Mycket sällan jag inte avslutar en bok. Denna orkade jag dock inte med. Tvingade mig läsa, uppåt femtio sidor, för att verkligen ge författaren en ärlig chans. Omslaget är vackert gjord i en papperskvalitet som t.o.m känns spännande. Tyvärr den enda positiva upplevelsen av denna bok.