Full Circle

Palin, Michael

| 1998

Oskar Henriksson

2011-11-21

Att resa jorden runt gör ju var och varannan backpacker idag, men att resa Stilla havet runt är nog lite mer ovanligt. I alla fall hade jag inte hört talas om företeelsen förens jag började läsa Michael Palins bok "Full Circle". Det förvånar mig att inte fler kommit på idén att resa Stilla havet runt för efter att ha läst Palins bok så inser man att det ju är en mycket mer fascinerande resa att göra än att resa jorden runt. När man reser jorden runt så gör man vanligtvis det i ungefär samma klimatzon, typ i ett band som går strax norr om ekvatorn kanske med en avstickare antingen söderut till Australien eller norrut till Japan. Men reser du Stilla havet runt får du en mycket mer varierad resa då du passerar allt från stekheta Atacamaöknen i Chile till arktiska Alaska, dessutom gör du ju resan från kallt till varm två gånger, både på vägen ner och på vägen upp!

Och inte blir man mindre sugen på att göra denna resa efter att ha läst Palins bok. Hans reseskildring är som vanligt lysande. Jag tror att detta är den längsta och mest påkostade resa Palin och hans team gett sig ut på, de var borta i 244 dagar, visserligen med ett par avbrott men ändå. En lång och varierad resa är det. Boken rekommenderas!

Victoria G

2010-08-08

Jag kastade mig direkt på den här boken efter att ha läst Palins "Pole to Pole", som fick högsta betyg av mig, en av mina största läsupplevelser i år. Den här boken är också bra, men inte riktigt lika bra som "Pole to Pole". Texterna saknar ibland det där lilla extra. Men kanske beror det på att den här resan var nästan dubbelt så lång som den mellan nord- och sydpolen. Jag förstår att det måste ha varit krävande att befinna sig på ständigt resande fot i nästan 10 månader, att hela tiden uppleva nya saker, träffa nya människor och att dessutom hela tiden skriva något intressant, roligt och träffande om allt. Kanske resan helt enkelt var lite för lång? Men det är fortfarande en riktigt bra och läsvärd bok. Särskilt för den som planerar eller drömmer om en resa i något eller några av de länder Palin besöker under resans gång, exempelvis östra Ryssland, Kina, Japan, Vietnam, Australien, Chile, Bolivia, Colombia och många andra.