Förvildade

Power, Rory

| 2021

Det har gått arton månader sedan sjukdomen bröt ut och internatskolan sattes i karantän. Det började långsamt. Först dog lärarna, en efter en, sedan blev eleverna sjuka. Vissa dog, andra bara ... förändrades. Förvildades. Nu, helt avskurna från omvärlden, vågar ingen elev gå utanför stängslet som omgärdar skolan. De väntar på botemedlet som de har blivit lovade av regeringen, medan viruset ständigt hittar sätt att ta sig in. Men när Hettys bästa vän försvinner förändras allt. Hetty tänker hitta henne, även om det innebär att hon måste bryta karantänen och ta sig ut genom stängslet. Och när hon gör det inser hon att eleverna på skolan inte har fått veta hela sanningen om viruset. Inte ens i närheten.

2021-07-03

🌹Jag verkligen älskade denna härliga Spännande bok
Den var riktigt bra skriven & höll mig fängslad hela boken igenom.
Jag älskade hur Hetty den lilla Huvudkaraktären försökte få allt till det vanliga fast hennes lilla tillvaro rämnade.
💜💜💜💜💜 av 5st
Denna bok är väldigt Speciell & kräver nog starka nerver för deras levnadssätt & utseende är osmakliga.🌹

Förvildade utspelar sig på Raxter Island. På ön finns en enda bostad, resten är vildmark. Huset är en internatskola enbart för flickor.
En fruktad, okänd sjukdom, Tox, finns på utsidan. Djuren har blivit vildare, allt som växer är större, mer ohämmat. Men Tox har även tagit sig in på skolan. Sjukdomen drabbar på olika sätt, men alla drabbas. Och alla drabbas lika intensivt och lika plågsamt.
Eleverna och de få kvarvarande av personalen är satta i karantän och får inte lämna skolområdet. De är helt isolerade, avskurna från allt och alla utanför ön. Det som håller dem vid liv är hjälpsändningar från armén som aldrig är tillräckligt stora. Alla är hungriga, alla fryser och alla är rädda. I denna lilla värld utvecklas komplicerade känslomässiga band, pakter och allianser som skiftar, växer och förändras under berättelsens gång.
Språket har en avvaktande, närmast klaustrofobisk känsla. Man väntar på nästa sjukdomsanfall, på nästa hjälpsändning, på botemedlet som aldrig kommer.
De mustiga, målande miljöbeskrivningarna bidrar också till den explosiva, hotfulla stämningen.
När huvudpersonens, Hettys, bästa vän försvinner gör hon allt för att ta reda på vad som har hänt henne. Hon blir en medlem av Båtskiftet, de enda som får lämna skolans område för att hämta förnödenheter. Lögner och hemligheter avslöjas bit för bit, men vem är egentligen vän och vem är fiende? Och vad är det egentligen som pågår på Raxter Island?
Tillsammans med den tredje medlemmen i deras lilla grupp ger Hetty ut i vildmarken för att ta reda på vad som har hänt.
Förvildade är spännande på ett krypande sätt som gjorde att jag hade svårt att lägga ifrån mig boken innan jag hade fått reda på vad som försiggick på Raxter. Den är också så våldsam, plågsam och blodig att jag fick kisa när jag läste vissa passager. Jag kan på rak arm komma på en hel radda som jag kommer rekommendera den här boken till!