Förövarna

Roberts, Nora

På ytan framstår Bigelows som den perfekta familjen. Men bakom stängda dörrar lever barnen Zane och Britt i ständig terror. De har lärt sig att dölja fadern Grahams våldsamma beteende för omvärlden. Ända till den dag då fjortonåriga Zane för första gången vågar säga emot.Tjugo år senare bestämmer sig Zane för att återvända till sin barndomsstad. I idylliska Lakeview finns smärtsamma minnen, men där finns också hans trygga moster, hans älskade syster och vännerna från förr.Och där finns Darby McCrae. En nyinflyttad trädgårdsarkitekt vars sprudlande energi Zane inte kan motstå. Men det visar sig att Darby också gömmer såriga upplevelser under sin starka yta. Och även om både Zane och Darby har kommit långt är deras trauma inte över.

Detta är en författare som imponerar på mig, hon har skrivit flera hundra böcker och hon lyckas hitta nya storys, karaktärer och miljöer - Grymt! Jag har läst en del av hennes böcker och jag har nog aldrig blivit besviken och denna bok är inget undantag.

Boken handlar om Zane och Britt, dom är syskon och lever bakom stängda dörrar i en ständig skräck av terror och misshandel från sin pappa. Att läsa om detta är otäckt och skrämmande och det gör ont i hjärtat för även om detta är en påhittad historia så vet man att tyvärr så är detta en verklighet för många barn. I boken får vi följa syskonen i deras liv tills de blir vuxna, genom, skoltiden, kärleken, arbeten, vänner och smärtsamma minnen.

Från bokens första sida var jag fast och jag kunde inte sluta läsa. Trots att boken nästan är på 600 sidor så är den lättläst. Jag tycker att den har fantastiskt målande beskrivningar av både miljöerna och karaktärerna. Boken har ett bra driv framåt, den är spännande, otäck och stark men den har också inslag av vänskap, familjeband, kärlek, humor och dramatik. Dock finns det ett minus - jag slukade boken fram tills det var en fjärdedel kvar, här tyckte jag boken hade ett slut men då kommer det in en ny story, även om den hänger ihop med resten av boken så kändes den lite onödig och överflödig. Jag tycker boken hade blivit en fullpoängare om den slutat efter tre fjärdedelar.

Hade bara läst en av Nora Roberts innan (som jag inte gillade), men denna började riktigt bra och brutalt. Boken är lång, nästan 600 sidor, men den är lättläst och svår att lägga ifrån sig. Det känns som det är typ 5 böcker i en, och egentligen gillar jag början bäst. Efterföljande känns mer som en orimlig film som är lite väl romantiserad och förenklad. Därav betyget tre. Denna bok skulle bli en fantastisk film och jag kommer ärligt sakna karaktärerna.

2020-02-10

Förövarna av Nora Robers. Boken är utgiven av Albert Bonniers förlag.

Ännu en väldigt bra bok av Nora Roberts. Som vanligt blandar hon allvar med humor, spänning och gränslös kärlek! ”Förövarna” är en bok jag hade väldigt svårt att släppa, den ville liksom inte att jag skulle sluta läsa!

Historien om barnen Zane och Britt som lever i ständig rädsla för sin våldsman far. De vet aldrig när han kommer att ge sig på dem och de har lärt sig att dölja det hemska som händer för omvärlden. Tills en dag då Zane för första gången vågar säga emot.
Tjugo år senare återvänder Zane till sin hemstad för att arbeta där. Han återser alla vänner, sin älskade syster Britt och deras moster som tagit hand om dem. Zane träffar ören Darby, en nyinflyttad trädgårdsarkitekt och snart är de mer än bara vänner. Men något hemskt lurar bakom ryggen på dem! Ska de kunna upptäcka det och rädda sig själva och kärleken innan det är försent?

Jag fastnade i boken och sedan släppte jag den nästan 600 sidor senare. Det är en spännande, romantisk, varm, sorglig och alldeles underbar bok. Nora har ett sätt att skriva på som gör att man bara fastnar och lever sig in i berättelsen. Hon skriver väldigt levande och beskrivande så det känns som om man är med i handlingen. Ytterligare en bladvändare