Fruset offer

Giles Blunt

Flera tonåringar försvinner i den lilla staden Algonquin Bay i Kanada, och trots stora eftersökningar finns inga spår efter dem. När sökandet är på väg att avslutas sätter den envise kriminalaren John Cardinal trots det in ännu fler resurser vilket leder till att han omedelbart får sparken från mordroteln. När kvarlevorna efter den trettonåriga Katie Pine hittas infrysta i ett gammalt gruvschakt återinsätts Cardinal i tjänst och får dessutom en ny kollega, Lise Delorme, som han genast blir misstänksam mot. Hon har tidigare arbetat med särskilda utredningar av korruption och mutbrott och även satt dit stadens borgmästare, och eftersom Cardinal själv bär på en stor hemlighet som kan rasera hans liv har han all anledning att bli orolig.Utredningen av mordet på Katie Pine blir allt annat än enkel. Cardinal ifrågasätts av både massmedia och kollegor samtidigt som de snart gör fler fruktansvärda...

Rebecka Nyman

2022-02-13

En kriminalroman som jag tycker har allt en bra kriminalroman ska ha. Dessutom är morden ganska grova viket är helt i min smak när det kommer till denna genre. Berättelsen blandar på ett balanserat sätt privatliv och polisliv. Det blir inte för mycket eller lite av det ena eller andra. Jag gillar språket; det känns naturligt. Karaktärerna är väl relativt typiska för denna genre, men jag tycker ändå att de känns något unika. Då detta är första delen i Cardinal-serien ska det bli spännande att läsa vidare för att se om fortsättningen är lika bra.

horrible which I really like. The story mixes private life and police life in a balanced way. I like the language; it feels natural. The characters are relatively typical of this genre, but I still think they feel somewhat unique. As this is the first part in the Cardinal series, it will be exciting to read on to to see if the sequel is as good.

Marita Ryen

2020-11-30

Spännande och bra skrivet. Lite väl otäck för min smak.

Bettan_bokprataren

2020-07-20

En historia som startar riktigt slow men som sedan går från klarhet till klarhet. Intressanta karaktärer och bra miljöbeskrivningar. Boken bjuder på en krypande spänning och hela tiden intensifieras den. John Cardinal är en serie som jag verkligen gillar att titta på på Tv och jag tycker nog att boken håller samma klass. Jag läser gärna fler i den serien.
Du får en spännande, oförutsägbar och tät thriller som går snabbt att läsa. Den finns även på storytel och jag har både läst och lyssnat. Henrik Norman läser den bra tycker jag.