Fruset guld

Den sjätte boken i den bästsäljande krimserien om Olivia Rönning och Tom Stilton. I slutet av en lång varm sommar hittas liket av en man i en bortsmält snöficka i Arjeplogsfjällen. Mannen sköts ihjäl för cirka tjugo år sedan. Olivia Rönning skickas upp för att utreda fallet. På väg till fyndplatsen överraskas helikoptern av ett oväder och kraschar. När Olivia vaknar upp är piloten svårt skadad och nödradion förstörd - hon kan inte kontakta omvärlden. Hon lämnar vraket och lyckas ta sig till en stängd fiskecamp. Men hon är inte ensam på fjället. Andra personer vill också ta reda på - eller dölja - sanningen om den döde mannen. När Tom Stilton får höra vad Olivia råkat ut för lämnar han genast sin lugna tillvaro i Thailand för att hjälpa henne. Tillsammans avslöjar de att den mördade mannen på fjället är ett offer för en gåta som sträcker sig ytterligare ett halvsekel tillbaka i tiden.

2022-08-06

När det började bli högst troligt att semesterresan norröver faktiskt skulle bli av så fick jag ju vackert försöka leta upp en bok som utspelar sig där. Efter en hel del letande så hittade jag sjätte delen i serien om Rönning & Stilton, Fruset guld, där skådeplatsen verkade vara Arjeplogsfjällen. Arjeplog ligger hyfsat nära Arvidsjaur, som var slutmålet för vår resa. Alltså fick det bli den.

Tyvärr så är det inte speciellt mycket fjäll i boken, inte Arjeplog heller. Faktum är att det nog är det som det är minst av. Det är nog till och med mer Gambia än Arjeplog. Lite besviken blev jag över detta, men så kan det bli ibland. Jag var i alla fall i närheten av där allt började.

Fruset guld ger mig inte samma wow-känsla som de tidigare delarna. Inte någon gång faktiskt. Jag tycker nog att detta är en av de svagare i serien, men den är fortfarande mycket bra. Det blir inte tråkigt, men det finns en del transportsträckor. Som vanligt så avslutas det hela med en liten cliffhanger. Vart ska den tråden ta vägen?

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/08/bok-fruset-guld.html

Helena Rasmusson

2021-11-11

Som vanligt är paret Börjlinds senaste bok mycket bra & spännande! Bra historia! Svår att lägga ifrån sig!

Det är slutet av sommaren och liket av en man hittas i en bortsmält snöficka i Arjeplogsfjällen, mannen sköts ihjäl för tjugo år sedan. Olivia skickas upp för att utreda fallet. För att ta sig till fyndplatsen åker Olivia helikopter men oväder dras in och helikoptern kraschar, piloten är svårt skadad och Olivia beger sig för att söka hjälp, men hon upptäcker snart att de är inte ensamma uppe på fjället.

Det här är den sjätte boken i kriminalserien om Olivia Rönning och Tom Stilton. För mig var detta en ny bekantskap och den gav mersmak. Boken är välskriven och har en bra story med väldigt bra miljöbeskrivningar - vilket gör att min läsning blir mer levande. Jag tycker att den var spännande - kanske inte en bok med ett högt, rasande tempo - där det händer något hela tiden (missförstå mig rätt) men den var otroligt fängslande och jag drogs med i storyn och kunde inte släppa boken, det blev sträckläsning. Författarna skriver på ett skickligt sätt där historien byggs upp mer och mer ju längre in man kommer i boken och den blir aldrig "långsam och tråkig" utan jag trollbinds och fastnar fullständigt i boken.

2020-10-04

En klar fyra, mycket bra! Svårt att lägga ifrån sig denna fartfyllda bladvändare. Ett lysande, varmt persongalleri som vi känner igen från tidigare historier och en mångfasetterad intrig som spänner sig från sameland till Gambia till Stockholm. Spännande och lättläst med korta kapitel från olika håll men ändå väl sammanhållet. Dessutom avslutas historierna snyggt, kanske men inte nödvändigtvis med en cliffhanger.

Karin Johansson

2020-08-16

Förr var huvudpersonen en trött man som ofta hade problem med sig själv och sin omgivning. Idag är det den tuffa kvinnan som klarar allt själv. Hade gärna velat ha en mix av bägge istället för att behöva välja en av dem. Men visst, boken är bra.

2020-07-26

Betyg: 4,5 av 5.

A H

2020-07-16

Det var väl så där. De första i serien var bättre och jag skulle önska att dagens författare slutade blanda in politik i sina böcker. De kommer förhoppningsvis att läsas även längre fram i tiden ..

Tarja Ahlgrén

2020-07-13

Det verkar löna sig att vara två som skriver. Här haltar inte dialogen. Den sitter.