Fruktar jag intet ont

Frimansson, Inger

| 1997

Den begvade lkardottern Monika bestmmer sig fr att hoppa av gymnasiet och gmmer sig hos en manlig bekant. Nr tidningarna brjar spekulera i vad som hnt och hon frstr att hon gtt fr lngt r det kanske fr sent. Med en krypande knsla av skrck inser hon att den sympatiske och hjlpsamme mannen r en dubbelnatur som inte drar sig ens fr att anvnda vld. En isande thriller om hur den totala tilliten till en mnniska gradvis frvandlas till ngot som ytterst handlar om liv eller dd. Efter debuten med Dubbelsngen 1984 har Inger Frimansson givit ut ytterligare sju romaner, en diktsamling och en novellsamling. Hon har stor frmga att i ett mycket precist sprk fnga det undflyende och svrtolkade.

2017-12-23

Tidig Inger Frimansson-rysare, och vilken rysare drtill! Ohyggligt spnnande, otck och grym. Samtidigt vldigt verklighetstrogen vilket gjorde att jag satt som p nlar genom hela boken. Dessutom fantastiskt vlskriven och med mycket vlskrivna, verklighetstrogna och engagerande karaktrer. Men s r ju ocks Inger Frimansson drottningen av svenska psykologiska thrillers.
Mitt slutbetyg blir, en stark 5:a! Kan riktigt varmt rekommenderas!