Fruktar jag intet ont

Frimansson, Inger

| 1997

Den begåvade läkardottern Monika bestämmer sig för att hoppa av gymnasiet och gömmer sig hos en manlig bekant. När tidningarna börjar spekulera i vad som hänt och hon förstår att hon gått för långt är det kanske för sent. Med en krypande känsla av skräck inser hon att den sympatiske och hjälpsamme mannen är en dubbelnatur som inte drar sig ens för att använda våld. En isande thriller om hur den totala tilliten till en människa gradvis förvandlas till något som ytterst handlar om liv eller död. Efter debuten med Dubbelsängen 1984 har Inger Frimansson givit ut ytterligare sju romaner, en diktsamling och en novellsamling. Hon har stor förmåga att i ett mycket precist språk fånga det undflyende och svårtolkade.

2017-12-23

Tidig Inger Frimansson-rysare, och vilken rysare därtill! Ohyggligt spännande, otäck och grym. Samtidigt väldigt verklighetstrogen vilket gjorde att jag satt som på nålar genom hela boken. Dessutom fantastiskt välskriven och med mycket välskrivna, verklighetstrogna och engagerande karaktärer. Men så är ju också Inger Frimansson drottningen av svenska psykologiska thrillers.
Mitt slutbetyg blir, en stark 5:a! Kan riktigt varmt rekommenderas!