Frukost p Tiffanys

| 1996

Jag gillar Holly, snygg!

Mikaelita Bovalius

2018-03-05

Boken Frukost p Tiffanys av Truman Capote innehller ven novellerna Ett hus av blommor, En diamantgitarr och Ett julminne. Det sgs att Capote stulit sin inspiration till karaktren Holly ifrn sin mamma. Boken kanske inte i dag kan uppfattas som ett feministiskt statement, men r 1959 skrek den ut. En kvinna som pratar hela tiden, som dricker sig full p gin, har kaos i sitt hem, byter man som underklder och som dessutom har rymt. Vem r denna Holly? Nr denna frga brjar uppdagas, det r d boken lyfter frn betyg 2 till 4. Baksidan av myntet s att sga. ven de andra 3 novellerna bjuder p underhllning i kort form. En novell handlar om en kvinna i ett horhus p Haiti, en om manlig vnskap p ett fngelse och en tredje om en vnskap mellan tv fattiga i en familj. Ls boken om du vill lsa okomplicerat, men nd klassiskt.

Arberesha Sabani

2017-11-21

Nr det gller Frukost p Tiffany's s knner jag att man mste vara p ett bra humr fr att kunna gilla boken. Den r vldigt speciell dr vi fr se en ung kvinna som r vldigt osympatisk och som lever ett destruktivt och trkigt liv.

Amanda - Lsbulle

2017-08-28

Jag str fast vid att Holly r osympatisk - jag har inget till vers fr den typen av personer. Som inte lyssnar, bara pratar tomma ord och hela tiden stter sig sjlv frst. Samtidigt r det en historia som skulle kunna vara skriven av John Green. Eller snarare, jag ser var Green ftt sin inspiration ifrn. Historien r frlagan till bde Looking for Alaska och Paper Towns - berttelser dr frlgna unga mn svansar efter frgglada glimrande flickor. I Paper Towns klttrar Margo in genom Quentins fnster frsta gngen de trffas p riktigt - p precis samma stt som Holly gr hos berttarjaget i Frukost p Tiffanys. Alla tre bckerna handlar om olyckliga uttsvvande och destruktiva kvinnor som lr dessa unga mn bde det ena och andra om det vackra och det mrka i livet. Enda skillnaden r att jag sympatiserade med bde Alaska och Margo, men har inget till vers fr Holly.

Victoire Marcel

2016-05-10

Holly var s hrligt irriterande.

Eva Pettersson

2015-07-26

Jag kan tnka mig att denna gr sig bra som film, men som bok kndes det inte som att man fick ngon inlevelse med karaktrerna. Den kndes mest lngdragen, med en smtt absurd hndelseutveckling och huvudkaraktrer som det var svrt att knna sympati med.

Pernilla Lindholm

2014-06-04

Jag gillade den hr boken vldigt mycket. Trots detta mste jag dock sga att den lmnade mitt minne ganska snabbt och drfr fr den "bara" en trea. Jag ser fram emot att lsa om den om ett par r, det knns verkligen som en bok jag kommer att gilla mer och mer fr varje gng jag lser den.

Josefin Zimmergren

2013-06-19

En solklar 4:a. Inte fr "Frukost p Tiffany's" fr den historien ville jag egentligen bara fr att f ha lst den. Det r de tre novellerna som s vackert skildrar brkdelar av ett liv som gr hela boken. Fantastiska berttelser som stannar kvar lngt efter att jag satt boken i hyllan.

Sanna Carlborg

2012-10-11

En roman lika lttfotad som dess huvudperson... Som dock r en smula st och charmig, drav lsvrdheten. (Vldigt egoistisk och odrglig ocks, skulle en sdan person romantiseras lika mycket i verkligheten?) Det blir dock en vldigt ytlig och kort bekantskap och drfr fr boken en blek trea. Knde mig inte motiverad att lsa novellerna efter "romanen", har drfr inget att sga om dem.

Merja A

2012-10-10

Lste endast kortromanen: "Frukost p Tiffany`s" som var undehllande utan att lmna ngra djupare intryck.
Lttlst klassiker.

Lttlst klassiker. Full fart frn brjan. Ogillar frken Holly....

sa G-H

2011-10-18

Novellerna r det som gr boken lsvrd, d jag har svrt att frst tjusningen med sjlva huvudromanen.

Anders L

2011-06-08

lskade den hr.

Maria L

2010-12-09

Helt briljant! Capote r en fantastisk berttare.

Linda Fedko

2010-11-19

Av mig fr Breakfast at Tiffanys bara en 1. Boken sa inte mig s mycket.

Conny J

2010-08-12

Underbar! Fr att inte tala om vilken underbart bra film det blev sedan med Audrey Hepburn i huvudrollen!

PL *

2010-04-12

Ok, jag erknner; jag frstr inte storheten med 'Frukost p Tiffany's'. Jag frstr inte. Den hr boken r ett portrtt av huvudpersonen Holly Golightly, som man fr flja under ett rs tid, och novellen r en av Truman Capote's mest knda. Den har beskrivits med idel superlativ, men jag kan inte hlla med. Gick snabbt att lsa, bara 120 sidor lite drygt, men jag lmnar den utan att den gjort ngra djupare avtryck.

Nanna Naumann

2010-02-04

Lste en samlingsvolym med flera noveller, dr samlingen var titelerad Breakfast at Tiffany's - vet ej dock om detta r den. Tyckte att tv av de andra novellerna var msterliga, ven om just Breakfast... var bra men inte mer.

Samuel Karlsson

2009-04-28

Truman Capotes roman om en ung man som frsker skriva en roman men som stter p Holly Golightly. En excentrisk playgirl i New York City som r fast besluten att gifta sig rikt. P ytan en lttsam historia men den bjuder p verraskande djup och Hollys funderingar ver det svara och det rda r ngot av det bsta du kan lsa. Och frukost p Tiffanys handlar som du sker vet om att beska en juvelhandel.