Frukost på Tiffany´s

2024-01-09

Jag gillar Holly, snygg!

Mikaelita Bovalius

2018-03-05

Boken ”Frukost på Tiffanys” av Truman Capote innehåller även novellerna ”Ett hus av blommor”, ”En diamantgitarr” och ”Ett julminne”. Det sägs att Capote stulit sin inspiration till karaktären Holly ifrån sin mamma. Boken kanske inte i dag kan uppfattas som ett feministiskt statement, men år 1959 skrek den ut. En kvinna som pratar hela tiden, som dricker sig full på gin, har kaos i sitt hem, byter man som underkläder och som dessutom har rymt. Vem är denna Holly? När denna fråga börjar uppdagas, det är då boken lyfter från betyg 2 till 4. Baksidan av myntet så att säga. Även de andra 3 novellerna bjuder på underhållning i kort form. En novell handlar om en kvinna i ett horhus på Haiti, en om manlig vänskap på ett fängelse och en tredje om en vänskap mellan två fattiga i en familj. Läs boken om du vill läsa okomplicerat, men ändå klassiskt.

Arberesha Sabani

2017-11-21

När det gäller Frukost på Tiffany's så känner jag att man måste vara på ett bra humör för att kunna gilla boken. Den är väldigt speciell där vi får se en ung kvinna som är väldigt osympatisk och som lever ett destruktivt och tråkigt liv.

Jag står fast vid att Holly är osympatisk - jag har inget till övers för den typen av personer. Som inte lyssnar, bara pratar tomma ord och hela tiden sätter sig själv först. Samtidigt är det en historia som skulle kunna vara skriven av John Green. Eller snarare, jag ser var Green fått sin inspiration ifrån. Historien är förlagan till både Looking for Alaska och Paper Towns - berättelser där förlägna unga män svansar efter färgglada glimrande flickor. I Paper Towns klättrar Margo in genom Quentins fönster första gången de träffas på riktigt - på precis samma sätt som Holly gör hos berättarjaget i Frukost på Tiffanys. Alla tre böckerna handlar om olyckliga utåtsvävande och destruktiva kvinnor som lär dessa unga män både det ena och andra om det vackra och det mörka i livet. Enda skillnaden är att jag sympatiserade med både Alaska och Margo, men har inget till övers för Holly.

Victoire Marcel

2016-05-10

Holly var så härligt irriterande.

Eva Pettersson

2015-07-26

Jag kan tänka mig att denna gör sig bra som film, men som bok kändes det inte som att man fick någon inlevelse med karaktärerna. Den kändes mest långdragen, med en smått absurd händelseutveckling och huvudkaraktärer som det var svårt att känna sympati med.

Pernilla Lindholm

2014-06-04

Jag gillade den här boken väldigt mycket. Trots detta måste jag dock säga att den lämnade mitt minne ganska snabbt och därför får den "bara" en trea. Jag ser fram emot att läsa om den om ett par år, det känns verkligen som en bok jag kommer att gilla mer och mer för varje gång jag läser den.

Josefin Zimmergren

2013-06-19

En solklar 4:a. Inte för "Frukost på Tiffany's" för den historien ville jag egentligen bara för att få ha läst den. Det är de tre novellerna som så vackert skildrar bråkdelar av ett liv som gör hela boken. Fantastiska berättelser som stannar kvar långt efter att jag satt boken i hyllan.

Merja A

2012-10-10

Läste endast kortromanen: "Frukost på Tiffany`s" som var undehållande utan att lämna några djupare intryck.
Lättläst klassiker.

Lättläst klassiker. Full fart från början. Ogillar fröken Holly....

Åsa G-H

2011-10-18

Novellerna är det som gör boken läsvärd, då jag har svårt att förstå tjusningen med själva huvudromanen.

Anders L

2011-06-08

Älskade den här.

Maria L

2010-12-09

Helt briljant! Capote är en fantastisk berättare.

Linda Fedko

2010-11-19

Av mig får Breakfast at Tiffanys bara en 1. Boken sa inte mig så mycket.

Conny J

2010-08-12

Underbar! För att inte tala om vilken underbart bra film det blev sedan med Audrey Hepburn i huvudrollen!

PL *

2010-04-12

Ok, jag erkänner; jag förstår inte storheten med 'Frukost på Tiffany's'. Jag förstår inte. Den här boken är ett porträtt av huvudpersonen Holly Golightly, som man får följa under ett års tid, och novellen är en av Truman Capote's mest kända. Den har beskrivits med idel superlativ, men jag kan inte hålla med. Gick snabbt att läsa, bara 120 sidor lite drygt, men jag lämnar den utan att den gjort några djupare avtryck.

Nanna Naumann

2010-02-04

Läste en samlingsvolym med flera noveller, där samlingen var titelerad Breakfast at Tiffany's - vet ej dock om detta är den. Tyckte att två av de andra novellerna var mästerliga, även om just Breakfast... var bra men inte mer.

Samuel Karlsson

2009-04-28

Truman Capotes roman om en ung man som försöker skriva en roman men som stöter på Holly Golightly. En excentrisk playgirl i New York City som är fast besluten att gifta sig rikt. På ytan en lättsam historia men den bjuder på överraskande djup och Hollys funderingar över det svara och det röda är något av det bästa du kan läsa. Och frukost på Tiffanys handlar som du säker vet om att besöka en juvelhandel.