Fru Freud och jag : en historia om begr

Lytsy, Anna

| 2009

Fru Freud och jag r en historia i romanform om en kvinna i 30-rsldern som lever i ett stormigt frhllande med konstnren Leo. Relationen prglas av stndiga sammandrabbningar och starka terfreningar. Det kvinnliga berttarjaget kmpar fr att knna sig som en hel mnniska och kvinna tillsammans med Leo som hon uppfattar som sin andra hlft, men det erotiskt laddade vxelspelet mellan nrhet och avstndstagande fr med tiden ett allt hgre pris. Fr att frska reda ut sitt liv sker hon sig till psykoanalysen och under sju lnga r gr hon till fru Freud fyra gnger i veckan. Efter ngra r i psykoanalys fr hon en kvinnlig arbetskamrat, Nika. Frlskelsen r omedelbar och de erotiska mtena himlastormande. I samma veva blir hon gravid med Leo. De stndigt upprepade, livsndvndiga besken hos fru Freud blir viktigare n ngonsin fr att frska frst och hantera det som sker. Samtidigt...

Lena Willoch

2010-06-10

Lsvrd, intressant, men ack s svrlst. Jag kmpade mig igenom, men erknner att jag skumlste d och d nr det kndes som om ingen ny information dk upp under mnga sidor.

Samuel Karlsson

2010-04-24

En inte helt lttlst bok. Jag fngslas av historien och huvudpersonens utveckling. Men det r inte insmickrande. Du fr kmpa dig igenom textmassan som upprepar samma formuleringar och tankar om och om igen. Men jag fick mycket tankar och det r en bok som berikar p ett stt som r ganska ovanligt. Det r mdan vrt att ta sig igenom hela boken.

Johanna Galenpanna

2009-12-17

Underbar! Ls den. Har skrivit en kortare recension.

Johanna Galenpanna

2009-10-02

"Jag gr ver bron och frstr, krasst och klart, att om jag avstr frn detta mitt begr s kommer jag sitta kvar i det fngelse dr jag fortfarande och fr nrvarande befinner mig i resten av mitt liv. Jag kommer att f avst frn att sex som ger mig ngot med vem det vara mnde, och jag kommer aldrig att f skriva ngonting av vikt. Bara tvngsmssiga ordsubstitut fr olevt liv. Jag kommer aldrig f fatt i ngon verklig vilja och riktning inom mig och jag kommer s smningom, att ge upp och slppa min en gng s starka strvan och till sist frneka att den ngonsin funnits."

"Jag ligger p min sng hos Fru Freud och knslan av att jag inte str till varken mannens vid busshllsplatsen eller ngon annan mans frfogande vervldigar mig. Att varken han eller ngon annan mnniska med sdana intentioner som jag just tillskrivit honom har ngonting att hmta, ngonsin. Inte hos mig iallafall. Nr jag nu inte har samma mjlighet att frflytta mig in till samma gldande mittpunkt hos honom som han gr hos mig och fdas igen. Fr det r det jag vill, tnker jag dr jag ligger. Det r det som r mlet med sex fr mig: att f tillgng till den dr innersta kammaren varifrn alltihop utgr tillsammans, att omvxlande bli injuden att frse sig av det man helst av allt vill ha just dr, och tillika tillhandahlla det allra mest eftertraktansvrda t den andre.
Jag tnker att det r det som r begrets krna fr mig."

En kvinna gr i psykoanalys hos Fru Freud, lever med en totalt sjlvcentrerad konstnr som grver ur henne, trffar sitt livs krlek i en kvinna och kommer till insikt om begr och lusta.

h, vad jag tycker om den hr boken. Ibland r meningarna lite jobbigt uppbyggda fr min smak, lite som tankesprk, men jag h vad jag tycker om boken. Den trffar s rtt fr mig p s mnga stllen.

Ls den.