Fru Bengtssons andliga uppvaknande

"Fru Bengtssons andliga uppvaknande" är en komediroman om gamla testamentet, de tio budorden, och om vad som kan hända när en heltvanlig hemmafru möter Gud i sitt badkar, och Satan på andra sidan villaförortsgatan.Detta är en hejdlöst rolig bok, men under den roliga fernissan döljer sig komplexa frågor och resonemang. En modern Mästaren och Margarita, uppdaterad och kryddad med en desperat hemmafrus grepp på Gud och hans natur.

2012-06-26

Kul. Ett avsnitt var lite väl pratigt. Skulle behövt kunna min bibel lite bättre. Annars var det ett roligt sätt att ta sej ann ett ämne som inte är så vanligt.

Ciccis bokblogg

2011-05-15

Det här är som en frisk fläkt bland alla andra böcker i bokvärlden. Caroline skriver rappt och djärvt om Fru Bengtsson och hennes samtal med bl.a. Satan (fast Fru Bengtsson vet inte att det är Satan) för att få svar på sina andliga funderingar. Det här är verkligen humor på hög nivå. Kan fortfarande inte låta bli att le lite åt Satan i form av en gul kanariefågel som drillar "Number of the Beast". Jag tycker att det är hysteriskt roligt. Att Caroline har gett sig på ett känsligt ämne i och med att hon ifrågasätter kristendomen m.m. och blandar de frågor som en del kanske ställer sig med en stor skopa humor gör boken bara ännu mer intressant och nytänkande. Boken ser ut som en bibel eller åtminstone en psalmbok och bara det är ironiskt i sig.

Kristina Simar

2011-01-27

Det här var en riktigt rolig bok. Hundraåringen som? var ju en av 2010 mest omtalade bok, när det gäller humor. Den såg jag inget roligt i, men denna var mer i min smak. Ironisk humor passar mig tydligen bättre. Boken är även mycket välskriven, med rappa meningar. Det är egentligen en sträckläsarbok, men jag ville suga på karamellen så länge det gick. Det fick bli några kapitel på kvällarna och sedan låg jag och skrattade för mig själv innan jag somnade. Tyvärr tog boken slut alldeles för fort och allt blev väldigt tomt. Den 31 januari kommer boken ut som pocket och har en jättefin framsida. Jag har även hört ryktas om att boken är på väg att lanseras i Tyskland. Så du som inte har läst den, gör det nu.

Bells .

2010-08-09

Åh vilken Underbar Mysig bok men också massa tankeställningar om kristendomen - En riktig bladvändare!