Försvararen

Anna Karolina

"En av oss kommer att dö idag." Det är julafton när Jasmine Moretti yttrar de ödesdigra orden till sin tvillingbror Nicolas. Han viftar bort henne, och tillsammans firar de av julen inne på pubens toalett med ett par linor kokain, och fortsätter festen tills de däckar hemma i Jasmines soffa. Bara en av dem vaknar igen. Den uppsagda polisen Ebba Tapper väcks av ett envist knackande på dörren och släpar sig ut till hallen. I trapphuset står den beryktade advokaten Angela Köhler som just tagit sig an en medialt uppmärksammad klient. Hon behöver Ebbas hjälp och godtar inte ett nej. Plötsligt är Ebba biträdande jurist i Sveriges just nu hetaste mordutredning. Brutalt kastas hon in i fallet och tvingas konfrontera både sina tidigare kollegor och orsaken till varför de frös ut henne. Det blir en maktkamp där bägge sidor vill vinna. Men frågan är vem som vill det mest.

Linda Vanil

2022-08-08

Helt ok men lite stereotypiska karaktärer. Tror ändå jag vill läsa fler böcker av författaren för den var spännande och läsvärd!

Katarina

2022-01-05

Otroligt spännande! rekommenderar varmt denna!

2021-12-31

Inte läsvärd. Huvudpersonens karaktär gör det till en mest obehaglig läsning.

Nicolas och Jasmine är tvillingar. De börjar med att fira julen på en pub och forsätter sen hem till Jasmine, där forsätter de festen med alkohol och någon typ av droger, de somnar och när Nicolas vaknar upp ligger han i sin systers knä och hon Jasmine är död. Nicolas flyr i panik.... Har han dödat sin syster?

Det här var för mig en ny författare, jag har inte läst något från henne innan och jag måste säga att den här boken gillade jag verkligen. Den är lättläst, har ett bra driv och tempo framåt och jag fastnade i storyn direkt. Det fanns många färgstarka karaktärerna i boken jag tyckte om, advokaten Angela med sina mörka hemligheter och den före detta polisen Ebba med sina problem och längtan till att få jobba som polis igen. En riktigt bra deckarroman som både var spännande, fängslande, hade mörka hemligheter och hade ett oförutsägbart slut.

Väldigt spännande!

Bettan_bokprataren

2020-11-26

En bok passar oss när vi vill ha en snabbläst deckare som dessutom är lättläst/ snabblyssnad.
Även om det inte är så mycket nytt under solen i den här deckaren när man ser till innehållet, du vet, en f.d polis med alkoholproblem, en f.d kollega som är ett svin och ytterligare en person med stora problem så har den det där man gärna vill ha och gillar boken jättemycket.
Det är fart och fläkt från första till sista sidan, det är ett oerhört bra driv och enligt mig lagom med karaktärer att hålla ordning på.
Huvudpersonerna är två ganska trasiga och överkörda kvinnor, Ebba Tapper & Angela Köhler, ett par jag verkligen gillar och jag hoppas att de kommer att kampera i hop en längre tid och att det blir många fler böcker om dem.

Jag startade att lyssna men övergick snabbt till att läsa då Katarina Ewerlöf som läsare förstör mycket för min upplevelse. Jag tycker det blir väl mycket dramatiskt. När jag övergick till att läsa tyckte jag boken blev så mycket bättre. Men som vanligt smaken och baken...

LÄS den! Du får familjehemligheter, lite sex och mycket spänning med ett satans driv. LÄS den!

Anne-Marie Karlsson

2020-11-16

Spännande från första till sista sidan.

Sofi Lindberg

2020-11-15

Helt klart underhållande

Angie J

2020-11-07

Spännande bok som också berör viktiga ämnen.

Spännande, suggestiv & fascinerande!

Monica Bäckelin

2020-10-13

Vilken spännande bok. Betyg 4,5

A H

2020-09-29

Bra men lite förutsägbar.

2020-09-18

Betyg: 4,5 av 5.