Förstfödd

Nykänen, Joni

I krigets Finland år 1945 förintas en by i lågor. Händelsen föder ett djupt hat i en brännskadad mans hjärta. Sju decennier senare återvänder Aino Kivi till Bruksfallet, en mellansvensk ort präglad av avfolkning och förfall. För drygt tio år sedan dog hennes tvillingbror Ville, bara sjutton år gammal, i en för samhället förödande skogsbrand. Aino valde att fly familjens trauma. Hennes hemkomst sammanfaller med flera brutala mord som sprider oro och skräck bland invånarna. Dessutom kommer en dömd mördare tillbaka till byn, något som får byns mäktiga män att kraftsamla. Aino undviker barndomshemmet till varje pris, men måste till slut ta kontakt för att berätta vad hon har fått reda på, att familjen kan vara i fara. Men hon försvinner spårlöst och föräldrarna tvingas konfrontera släktens mörka historia. En ung blåljusfotograf med smak för piller och en ålderstigen polis med...

2020-04-26

Det är en annorlunda, spännande, mörk och oförutsägbar historia som spelas upp framför mina ögon.
I norra Finland år 1945 självantänder en soldats kropp i slutskedet av ett farligt uppdrag. Elden förintar en finsk by och föder ett djupt hat i en brännskadad mans hjärta.
Sju decennier efter tragedin äger flera brutala mord rum i Bruksfallet, en mellansvensk ort präglad av avfolkning och förfall. En utbredd rädsla blottar djupa sprickor i invånarnas relationer.

Aino återvänder till hemorten tio år efter att hennes bror dog i en förödande skogsbrand. En händelse som skapade ett stort trauma i familjen och som Aino valt att fly ifrån.

Till slut måste hon ändå ta kontakt med sin familj då de kan vara i fara.

Det här är en mycket speciell berättelse, en mörk historia som handlar om bland annat hämnd, makt och eld. ”Förstfödd” är en brutal thriller som går ganska fort att läsa. Det är oväntade vändningar som lämnar en del frågor. När kommer nästa del?
Språket är bra, rakt utan omvägar. Det är en välskriven historia som är jäkligt bra, där allt knöts ihop på ett spännande sätt. Det enda negativa var att det var ganska många karaktärer att hålla reda på. Boken är spännande, ruggig och definitivt läsvärd.

villa-freja.se

2020-04-26

Första delen läser jag med viljan att svepas med i berättelsen. Bitvis är den spännande, men det går i vågor där dalarna tyvärr är djupare och fler än topparna. Jag blir mest förvirrad och inte vidare imponerad. På något konstigt vis (?) märks det att det är två författare som har bidragit till det här verket, men jag kanske misstar mig när jag tänker att någon av dem har skrivit topparna, när det blir som mest spännande? Kanske har de skrivit allt tillsammans och vridit och vänt handlingen. Det är lite för många karaktärer för att läsningen ska bli rapp, friktionsfri och spännande. Det är något som stör.

2020-04-09

Till slut måste hon ändå ta kontakt med sin familj då de kan vara i fara.

Spännande, gripande & fängslande!

Bokdjungeln

2020-03-23

Väldigt lättläst bok. Tiden swishar förbi medan man läser och man dras framåt i handlingen i ett behagligt tempo. Lite svårt att hålla reda på alla karaktärer och hur de är sammankopplade men efter tag hänger man med. Jag tyckte att de sista sidorna var de absolut bästa och då blev jag besviken över att den tog slut. Boken lämnar en del frågor, så kanske kommer det en fortsättning? I så fall ställer jag mig först i kön till att läsa den!

HaDaNo

2020-03-21

Alldeles för många karaktärer är att hålla koll på. Väldigt oklar story......

Vilken enastående bok! I början tyckte jag den var lite annorlunda, att jag inte fastnade. Men jag gav den en chans och ojojoj vilken spänningsroman! Är riktigt förvånad hur bra den blev efter några kapitel och med spänning får man följa Aino, hennes föräldrar och byn Bruksfallets historia och dess invånare. Lite som ett infekterat sår som öppnar sig pö om pö för varje steg närmare sanningen bakom morden dem kommer. Ett måste att läsa/lyssna på så rekommenderas starkt till er som älskar spänningsromaner och thriller.

Jennifer Johansson

2020-03-13

Tack till Bokfabriken för recex!

Aino kommer tillbaka till Bruksfallet tio år efter att hennes bror Ville dött. Men hennes hemkomst blir något helt annat än vad hon föreställt sig då en rad brutala mord sprider oro i byn. Och mördaren kan vara ute efter henne också.

När jag såg att den här boken jämfördes med True Detective blev jag oerhört spänd på att få läsa den, då första säsongen av den serien är en utav mina absoluta favoritsaker att titta på om och om igen. Jag tyckte att känslan och mordfallet i den här boken var oerhört intressant att läsa om - och de korta kapitlen gjorde det nästintill omöjligt att lägga ifrån sig boken. Jag ÄLSKADE småbynskänslan och det norrländska/finska delarna av boken. Lyssnade även på ljudboken tillsammans med denna, och wow vad jag kommer vilja lyssna på allt som Stefan Sauk läst in. Och omslaget är ju fantastiskt fint också, vill jag bara inflika.

Det jag tyckte var svårt i den här boken var att hålla reda på alla karaktärer. Det tog ett tag att komma in i handlingen då man försökte laborera ihop alla personligheter med rätt person och perspektiv och jag tror att jag nästan hade behövt läsa om den en gång för att förstå alla vinklar som författarna har skapat. Hade gärna velat ha någon form av släktträd i slutet av boken att kolla på ifall man blir osäker på relationerna mellan respektive karaktär.

Jag ser väldigt mycket fram emot att se vad Nykänen och Selåker kan komma på i framtiden och ser så fram emot att läsa fortsättningen på den här serien.

Rekommenderar till dig som vill ha den där norrländska känslan och ett rafflande familjedrama med true detective-känsla!