Förstfödd

Nykänen, Joni

| 2020

I norra Finland år 1945 självantänder en soldats kropp i slutskedet av ett farligt uppdrag.  Elden förintar en finsk by och föder ett djupt hat i en brännskadad mans hjärta.   Sju decennier efter tragedin äger flera brutala mord rum i Bruksfallet, en mellansvensk ort präglad av avfolkning och förfall. En utbredd rädsla blottar djupa sprickor i invånarnas relationer. Ett äldre par har förlorat kontakten med sin dotter Aino, som valt att leva utanför samhället.  En ung frilansjournalist med smak för piller och en ålderstigen polis med liberal syn på lagen är alltid steget efter i jakten på den som dödar. Till slut väljer en grupp mäktiga män att ta lagen i egna händer, när en dömd mördare återvänder till byn. När Aino försvinner tvingas föräldrarna konfrontera det som gömmer sig i mörkret och släktens mörka historia som ingen slipper undan.     Förstfödd är en mystisk thriller...

Spännande, gripande & fängslande!

Väldigt lättläst bok. Tiden swishar förbi medan man läser och man dras framåt i handlingen i ett behagligt tempo. Lite svårt att hålla reda på alla karaktärer och hur de är sammankopplade men efter tag hänger man med. Jag tyckte att de sista sidorna var de absolut bästa och då blev jag besviken över att den tog slut. Boken lämnar en del frågor, så kanske kommer det en fortsättning? I så fall ställer jag mig först i kön till att läsa den!

HaDaNo

Alldeles för många karaktärer är att hålla koll på. Väldigt oklar story......

Vilken enastående bok! I början tyckte jag den var lite annorlunda, att jag inte fastnade. Men jag gav den en chans och ojojoj vilken spänningsroman! Är riktigt förvånad hur bra den blev efter några kapitel och med spänning får man följa Aino, hennes föräldrar och byn Bruksfallets historia och dess invånare. Lite som ett infekterat sår som öppnar sig pö om pö för varje steg närmare sanningen bakom morden dem kommer. Ett måste att läsa/lyssna på så rekommenderas starkt till er som älskar spänningsromaner och thriller.

Tack till Bokfabriken för recex!

Aino kommer tillbaka till Bruksfallet tio år efter att hennes bror Ville dött. Men hennes hemkomst blir något helt annat än vad hon föreställt sig då en rad brutala mord sprider oro i byn. Och mördaren kan vara ute efter henne också.

När jag såg att den här boken jämfördes med True Detective blev jag oerhört spänd på att få läsa den, då första säsongen av den serien är en utav mina absoluta favoritsaker att titta på om och om igen. Jag tyckte att känslan och mordfallet i den här boken var oerhört intressant att läsa om - och de korta kapitlen gjorde det nästintill omöjligt att lägga ifrån sig boken. Jag ÄLSKADE småbynskänslan och det norrländska/finska delarna av boken. Lyssnade även på ljudboken tillsammans med denna, och wow vad jag kommer vilja lyssna på allt som Stefan Sauk läst in. Och omslaget är ju fantastiskt fint också, vill jag bara inflika.

Det jag tyckte var svårt i den här boken var att hålla reda på alla karaktärer. Det tog ett tag att komma in i handlingen då man försökte laborera ihop alla personligheter med rätt person och perspektiv och jag tror att jag nästan hade behövt läsa om den en gång för att förstå alla vinklar som författarna har skapat. Hade gärna velat ha någon form av släktträd i slutet av boken att kolla på ifall man blir osäker på relationerna mellan respektive karaktär.

Jag ser väldigt mycket fram emot att se vad Nykänen och Selåker kan komma på i framtiden och ser så fram emot att läsa fortsättningen på den här serien.

Rekommenderar till dig som vill ha den där norrländska känslan och ett rafflande familjedrama med true detective-känsla!