Förste man in : att leda i frontlinjen

Middleton, Ant

Ingen föds till ledare. Men tack vare sin starka vilja och genom att aldrig backa inför livets utmaningar har Ant Middleton lärt sig vad bra ledarskap innebär. Vägen till att bli elitsoldat är stenhård och rekryterna pressas många gånger bortom bristningsgränsen. För att överleva krävs uthållighet, en vilja av stål, extrem uppmärksamhet på detaljer och en obeveklig självdisciplin ? samma egenskaper som man hittar hos de bästa ledarna, såväl militära som civila. Ant Middletons militära karriär har tagit honom till flera avvärldens farligaste platser, bland annat har han tjänstgjorti Afghanistan tre gånger. Som prickskytt i SBS var han alltid förste man in genom dörren, först ut i nattmörkret och den förste att möta fienden. I boken delar han med sig av insikter som alla kan ha nytta av i det dagliga livet. Ant (Anthony) Middleton är frontfigur och chefsinstruktör i brittiska Channel 4:s...

2019-04-27

Förste man in - Att leda i frontlinjen” av @antmiddleton är en grymt intressant bok. Ant beskriver väldigt ärligt kring sin uppväxt, sin tid i det militära, överlevnadskamp, tid i fängelse och mer därtill. Samtidigt under denna tid har han fru och barn hemma. Det jag funderar på när jag läser är hur hans fru stod ut att ha en man som är i väg på uppdra. Ibland kanske inte veta om han kommer hem eller inte på grund av att uppdragen är farliga. Väldigt intressant att läsa om hans insikter, en del håller jag med om, andra inte. Jag skulle inte vilja utsätta mig för det som han har gjort!

Jag tyckte mycket om boken, kul att läsa någonting som jag vanligtvis kanske inte hade läst. Jag hade gärna sett några tankar från Ant Middletons fru, hur hon upplevde allt. Klart läsvärd bok, ur många aspekter!

Jag misstänker att jag till viss del inte riktigt ingår i den särskilda målgruppen för den här boken, då jag vare sig är man, särskilt inriktad på militären, träning eller den specifika typen av ledarskap som Anthony Middleton står för, men den här boken har ändå gett mig mycket att tänka på.

Dels en väldigt stor tacksamhet för att jag inte har mött samma typ av svårigheter som Middleton har gjort i sitt liv men också en rejäl dos av densamma för att jag inte har fått samma äventyrslusta, den skulle haft ihjäl mig. Men den har också hjälpt mig att vända mig inåt, det behövs fler böcker av den här typen som visar på direkta erfarenheter som har dragits och livslärdomar på det sättet som kan hjälpa andra.

Jag gillar sättet Förste man in är uppbyggd på, som del självbiografi med ledartips inblandat. För den utan tålamod (eller för oss som kanske behöver gå tillbaka och titta på vad som står i tipsen i slutet av varje lektion.

Det är spännande att komma någon så nära inpå livet. Middleton är öppen och ärlig i boken och det är kul att följa alla olika sidor av honom. En människa är aldrig ensidig och det blir väldigt tydligt i Middletons bok. Den kan säkert hjälpa många som är i samma position som han varit.