Förstå ditt barns hjärna : 12 banbrytande strategier för att stimulera barnets emotionella och intellektuella utveckling

Siegel, Daniel J

NEW YORK TIMES BESTSELLER"Siegel & Bryson gör ett lysande jobb med att både förklara barnets hjärnas utveckling och guida oss förbi de vanligaste misstagen vi gör när vi försöker hantera våra minikloner."- Henrik Fexeus, författare, programledare och expert på ordlös kommunikation"En kanonbra bok om barnets hjärna som gynnar både känslomässig och intellektuell utveckling. Rik på exempel för både barn och vuxna. Rekommenderas starkt!" - Mattias Ribbing, författare och minnesmästareI den här banbrytande och kritikerrosade boken erbjuder neuropsykiatriken Daniel J. Siegel och föräldraskapsexperten Tina Payne Bryson 12 nyckelstrategier som stimulerar barnets emotionella och intellektuella utveckling och som leder till lugnare och gladare barn. Författarna förklarar hur nervbanorna i barnets hjärna är kopplade och hur hjärnan mognar. Övervåningens...

Martin Ljungqvist

2022-08-09

Tänkvärt om kommunikation mellan barn och vuxna. Även relevant för kommunikation mellan vuxna. Om att prata om känslor och samspel mellan människor. Fokuserar på barn som har börjat prata, så där står inget om tex spädbarns utveckling.

2021-07-12

Intressant skriven och med många konkreta tips och övningar.

Det finns mycket jag kan ta med mig från den här boken, när det kommer till att kommunicera med barn, och mina generellt. Dels är det alltid skönt att läsa om att de beteenden ens barn har är naturliga för barn generellt och jag gillar både de lättbeskrivna övningarna, serierna som illustrerar dem, sammanfattningen i slutet och upplägget på hela boken.

Det ger mycket tid till eftertanke på både ens eget och barnens beteenden och jag märker att jag smyger in flera av strategierna i många saker jag gör. Och att jag dessutom gjorde det innan jag läste boken, och det är ju alltid kul att känna att man gjort något rätt. Däremot tänkte jag ofta att det var svårt att få till för barn i mina åldrar, där den äldsta av tre precis ska till att fylla fem. Dock finns det, som skrivet, sammanfattningar i slutet med handfasta tips om hur man kan tänka kring de här strategierna för barn i olika åldrar, och det känns som väldigt bra tips. Speciellt gillar jag liknelsen vid medvetandehjulet och att man ibland kan fastna på fälgen, genom att bara fokusera på det negativa och glömma bort allt det andra roliga som ändå också finns på fälgen.

Samtidigt blir jag lite ledsen för att tänka mig att de tror att alla personer fungerar på exakt samma sätt. När jag var liten, var min mamma på någon slags föreläsning där hon fick rådet att säga: ”Jag förstår att du är arg, och …” med lugn röst och jösses, det hade aldrig fungerat på mig som barn utan bara gjort mig ännu argare. Ibland får jag den känslan lite av den här boken. Att alla barn är stöpta i samma form och att alla strategier ska fungera på alla barn.

Boken talar om att man som förälder inte är perfekt, och att känslorna vi känner också är relevanta och viktiga, det gillar jag. Påminnelserna om att vi ibland ställer för höga krav på våra barns emotionella mognad är också bra, påminnelser kan man alltid behöva.

Språket är lättläst, med flyt och de använder inte krångliga ord som gör att man hakar upp sig och inte förstår. Serie-bilderna hjälper också till och känner man att man inte vill läsa hela boken så tror jag att man kan få mycket bra och handfasta tips bara genom serierna och sammanfattningen på slutet, så får man själv anpassa till just sina barn. Eller till sig själv, för många av de här tipsen fungerar faktiskt på oss vuxna med.

Maria Dahlman

2019-07-02

Väldigt intressant bok som visar vilka delar av barnets hjärna som aktiveras i olika situationer och hur man kan hjälpa barnet vidare på olika sätt. Övningarna funkar perfekt på min son, inte minst knepet "hjärnan i handen" när han är på väg att bli arg. Kunskap om barnets hjärna gör oss helt enkelt mer empatiska med barnet och därmed till bättre föräldrar. Alla som har eller jobbar med barn skulle ha nytta av att läsa den här briljanta boken!